Instalacja artystyczna stworzona przez Jakuba Gawkowskiego, Monikę Rosińską i Macieja Siudę została otwarta 5 czerwca.
— Polska tradycja ma niezwykłą moc, a sposób, w jaki ją interpretujemy, kształtuje naszą tożsamość — podkreśla Hanna Wróblewska, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ta wystawa łączy tradycyjne rzemiosło z terminowym komentarzem społecznym w bardzo poruszający sposób. Pokazuje, jak historyczne formy ekspresji – zakorzenione w lokalnej kulturze – mogą przemawiać do dzisiejszych globalnych wyzwań: do nierówności, do nierównego przepływu czasu oraz do doświadczeń, które kształtują naszą codzienność – dodaje.
Cieszymy się, że to właśnie "Zapis czekania" przyciągnęły uwagę międzynarodowego jury. Artyści pokazują, że to, co często uważamy za stratę czasu – czekanie – może stać się przestrzenią do znaczącej refleksji. Ponadto podkreślają rolę projektowania opartego na badaniach jako narzędzia do opowiadania historii o realiach społecznych – o nierówności, frustracji i emocjach, które definiują życie w dzisiejszym świecie, wykorzystując przykład Polski — mówi Olga Wysocka, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Projekt wykorzystuje tradycje snycerskie (rzeźbienie w drewnie) do przedstawienia paradoksu współczesnego odbioru czasu, który z jednej strony charakteryzuje się ogromnym przyspieszeniem, a z drugiej — wymuszonymi stanami zawieszenia.
Jest to już drugi raz z rzędu, kiedy Polski Pawilon zostaje wyróżniony podczas London Design Biennale, po sukcesie z 2023 r., gdzie za wystawę "Poetyka konieczności" zdobył nagrodę w kategorii "To the most outstanding overall contribution".
Wystawa, organizowana przez Instytut Adama Mickiewicza, potrwa do 29 czerwca 2025 r.
IAR/Onet/ks