X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Jacek Kochan rządzi!

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2017 18:56
Na „Parentes” (wyd. Hevhetia) poznajemy nowy projekt Jacka Kochana - musiConspiracy – zespół tworzy z gitarzystą Fabrizio Bruscą, akordeonistą Zbyszkiem Chojnackim i kontrabasistą Michałem Kapczukiem – do tego jest on wspierany przez dziesięcioosobowy skład, w tym sekcję dętą, kwartet smyczkowy i skrzypka Mateusza Smoczyńskiego. 
Jacek Kochan Parentes
Jacek Kochan "Parentes"Foto: materiał promocyjny

To naprawdę dużo jak na 53 minutowy album – dzięki temu znajdziemy tu bogactwo dźwiękowe, stylowe – wszystko zostało doskonale rozpisane przez Jacka Kochana i zaaranżowane. Choć bogactwo to może momentami przytłaczać, to warto skupić się na dwóch aspektach – grze lidera – pourywanej, poszarpanej, czasami „brudnej”, agresywnej i szczególnie atrakcyjnym partiom gitarowym Fabrizio Brusciego.

Morte Plays to zespół, który nie czekał zbyt długo, tylko rok po debiucie przedstawił kolejny krążek – „Postapo” (wyd. Soliton) będący, jak się okazuje, godnym następcą „Anomalii”. Marcin Łukasiewicz – gitara, Patryk Mott - saksofon tenorowy, Marek Styk – bas, Marek Wesołowski – perkusja – balansują gdzieś na granicach improwizacji i alternatywnego rocka, pełnymi garściami czerpiąc z funku. To skąd ta tematyka - nuklearna zagłada ziemi? Zielonogórski kwartet straszy na „Kwarantannie”, czy „Radiacji” i przedstawia smutne pozostałości naszego świata na melancholijnej „Pustyni” – razem daje to spójny tematycznie projekt z wybuchową, energetyczną grą i ciekawymi melodiami.

Trębacz Patrycjusz Gruszecki na krążku „Something About” (wyd. BCD Records) przedstawia kompozycje, które stworzył w przeciągu ostatniej dekady – to duża rozpiętość czasu, co pozwala nam przyjrzeć się ewolucji jego stylu. Wpierają go w tym pozostali członkowie jego tria – grający na organach Hammonda Kajetan Galas oraz perkusista Zbigniew Lewandowski. Album jest bardzo refleksyjny – a takie numery jak: "Away From You", "No More", "Sylvia" – sprawiają, że nawet żywsze, radośniejsze - "Village Blues" nie zmieniają naszego zdania, że „Something About” to płyta mocno refleksyjna, nastrojowa.

Kari Sál po wyjeździe do Islandii wróciła z wieloma przemyśleniami – czuć nastrój z tamtego regionu na jej krążku – „Betesda” (Hevhetia). Dodajmy do tego jeszcze jej fascynację bliskim jej regionem Bieszczad i tamtejszym folklorem. Na płycie obok autorskich kompozycji wokalistki znajdziemy także teksty apokryfów Nowego Testamentu – które były inspiracją również w doborze tytułu krążka. A na nim znajdziemy dużo odniesień od muzyki klasycznej i world music. Artystce na płycie towarzyszą takie tuzy, jak: Verneri Pohjola (trąbka), Adam Bałdych (skrzypce), Michał Zaborski (altówka), Piotr Chęcki (saksofon), Paweł Kaczmarczyk (fortepian), Michał Kapczuk (kontrabas) i Krzysztof Szmańda (perkusja). Największy wpływ na muzykę wywarli Adam Bałdych (prywatnie maż wokalistki) i niezrównany za swoim fortepianem Paweł Kaczmarczyk. Choć na krążku znajdziemy wiele gwiazd ze świata jazzu, to sam album można określić ledwie jako „jazzujący” - Kari Sál tworzy muzykę z pogranicza – i w tym czuje się najlepiej.


Kuba Płużak doczeka się już trzeciego albumu – jeden z najbardziej utalentowanych pianistów młodego pokolenia na krążku „Froots” (wyd. ForTune) potrafił utrzymać zespół i wspólnie z kolegami ewoluować. Na swojej najnowszej płycie zaskoczył mnie wykorzystując fortepian elektryczny – a moje skojarzenia od razu kierowały się w stronę Herbiego Hancocka. Ciekawe kompozycje własne, rozbudowane, napisane z głową - w każdej tli się od dobrze zrealizowanych pomysłów – ciężko się czepiać. No i jeszcze zamykająca krążek – „Ballad For Janusz Muniak”… brawo, brawo.

Mieczysław Burski

Zobacz więcej na temat: MUZYKA Jazz recenzja
Czytaj także

Legendarny skrzypek powraca

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2017 12:47
Reedycja albumu "Solo Violin" i wydanie na płycie rejestracji koncertu – to doskonały sposób, by przypomnieć postać i niesamowitą twórczość naszego legendarnego skrzypka jazzowego – Zbigniewa Seiferta. Nie przypadkowo - 40 lat po ukazaniu się tego albumu - ukazuje się płyta Mateusza Smoczyńskiego - będąca wielkim hołdem złożonym temu wielkiemu artyście.
rozwiń zwiń