X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Trybunał ocenił Mahlerowskie "Pieśni wędrującego czeladnika"

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2013 10:00
W audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" wybieraliśmy najlepsze nagranie "Lieder eines fahrenden Gesellen" Gustava Mahlera, utworu, który miał powstać pod wpływem nieodwzajemnionej miłości kompozytora do śpiewaczki Johanny Richter.
Audio
  • Płytowy Trybunał Dwójki wybiera najlepsze nagranie Mahlerowskich "Pieśni wędrującego czeladnika" (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Trybunał ocenił  Mahlerowskie Pieśni wędrującego czeladnika
Foto: Grzegorz Śledź/PR2

W styczniu 1885 roku Mahler tak pisał z Kassel do swego przyjaciela Friedricha Lohra: "Skomponowałem cykl pieśni, na razie sześć, wszystkie poświęcone są jej. Ona ich nie zna. Cóż mogą jej zresztą powiedzieć nad to, co już wie? Pieśni są pomyślane jako całość: wędrujący czeladnik zgodnie z przeznaczeniem wyrusza w świat i wędruje przed siebie”.

Tyle kompozytor. Ona to Johanne Richter - niespełniona miłość młodego kompozytora. Śpiewaczka teatru operowego w Kassel, gdzie Mahler w 1883 roku objął stanowisko kapelmistrza miejscowego teatru.

Kompozytor wprawdzie pisze o sześciu pieśniach, cykl ostatecznie składa się jednak z czterech. Pierwsza wersja cyklu jest przeznaczona na głos i fortepian, druga – orkiestrowa, powstała blisko dekadę później przed premierą utworu w Berlinie, 16 marca 1896 roku.

Bohdan Pociej sugeruje w swej biografii Mahlera, że gdyby kompozytor nie zdecydował się na orkiestrację cyklu – ten „podzieliłby los innych pieśni z czasów młodości, pozostając na uboczu. Dopiero kompozytorska partytura uczyniła ten cykl arcydziełem”.

Nagrania utworu "Lieder eines fahrenden Gesellen" oceniali: Adam Kruszewski, Wojciech Michniewski oraz Kacper Miklaszewski.

Zdaniem naszego jury najlepiej dzieło to zinterpretowali:

Christian Gerhaher – baryton z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej z Montrealu, pod dyrekcją Kenta Nagano (live: 12 i 14 stycznia 2012, Montreal; CD Sony Classical 2013)
***

W audycji słuchaliśmy także następujących nagrań:

Dietriech Fischer-Dieskau – baryton, Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Rafael Kubelik (LP DG/Polydor 1970; CD DG „The Originals” 2011)  
**
Janet Baker – mezzosopran, Hallé Orchestra, dyr. Sir John Barbirolli (4.05.1967, Studio nr 1, Abbey Road, Londyn; LP EMI 1968/CD “Icon: Janet Baker – The Beloved Mezzo” EMI 2008, 3 CD)
***
Thomas Quasthoff – bas-baryton, Wiener Philharmoniker, dyr. Pierre Boulez (Wiedeń, Musikverein, czerwiec 2003; CD DG 2004)
***
Sara Mingardo – kontralt, Musici Aurei, dyr. Luigi Piovano (Teatr w Lanciano we Włoszech; lipiec 2011; CD Eloquentia 2012) (wersja na zespół kameralny opracowana przez Arnolda Schönberga)
***

Sarah Connolly – mezzosopran, Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr. Vladimir Jurowski (live: 21 stycznia 2011, Royal Festival Hall, Londyn; CD Signum Records 2012)

***

Plan słuchania:
(wyłącznie wersje orkiestrowe)
Runda I
Wenn mein Schatz Hochzeit macht (Kiedy moja luba wyprawia wesele)
[Do taktu 43]
Runda II
Ging heut Morgen übers Feld (Rankiem szedłem dziś przez pole)
[Do taktu 102]
Runda III
Ich hab'ein glühend Messer (Mam rozżarzony nóż w mojej piersi)
Finał
Die zwei blauen Augen von meinem Schatz (Dwoje błękitnych oczu)

Audycję przygotował Jacek Hawryluk.
Najbliższe audycje z cyklu "Kto słucha nie błądzi”:
16.11. godz. 17.00 – Krzysztof Penderecki Pasja wg św. Łukasza, sędziowie: Anna Radziejewska, Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski
7.12. godz. 17.00 – Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”, sędziowie: Dorota Kozińska, Marcin Zdunik, Rafał Augustyn

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Trybunał wybrał perfekcyjne nagranie "Requiem" Verdiego

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2013 13:00
W finale audycji znalazły się dwa wykonania arcydzieła włoskiego kompozytora. Oba zdaniem naszych sędziów znakomite. Zadecydowała naturalność i prostota, która wzięła górę nad chłodnym perfekcjonizmem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jeśli Szymanowski, to z Rubinsteinem...

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2013 16:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie IV Symfonii "Koncertującej" op. 60 Karola Szymanowskiego. Jurorów przekonali pianista i dyrygent z Polski oraz amerykańska orkiestra.
rozwiń zwiń