I etap Konkursu Chopinowskiego. "Victoria Wong to bardzo porządna pianistka"

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2025 23:00
- Victoria Wong ujęła mnie swoi skupieniem i rodzajem dźwięku, z jakim zaczęła Nokturn cis-moll. Miałam wrażenie, że ta inspiracja idzie gdzieś od Marii João Pires. Jednocześnie ten neurotyczny środek jest pełen kontrastów – dynamicznych i wyrazowych – i ona to wydobyła - mówiła w Dwójce Róża Światczyńska, podsumowując pierwszy dzień popołudniowej sesji I etapu przesłuchań.

Za nami pierwszy dzień zmagań młodych pianistów podczas XIX Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. W popołudniowej sesji przesłuchań wystąpili Victoria Wong, Maiqi Wu, Yifan Wu, Miki Yamagata, Ryota Yamazaki, Fanze Yang, William Yang, Yuanfan Yang oraz Yichen Yu. Choć repertuar był zróżnicowany, prawdziwym bohaterem popołudnia okazał się Walc As-dur op. 42 – usłyszeliśmy go aż sześciokrotnie.

XIX Konkurs Chopinowski i powrót Victorii Wong

Popołudniową sesję rozpoczęła Victoria Wong, reprezentująca Kanadę i Stany Zjednoczone. Dwudziestoośmioletnia pianistka powraca na Konkurs Chopinowski, a to – jak podkreślają komentatorzy – stawia przed nią zupełnie inne wymagania niż przed debiutantami.

- Musimy mieć dwie miary w ocenianiu: dla tych, którzy są bardzo młodzi i dopiero startują, oraz dla tych, którzy powracają. Od nich wymaga się zdecydowanie więcej, ich doświadczenie powinno przekładać się na interpretacje - mówił w Dwójce Marcin Majchrowski. - Wong zaprezentowała rzetelną pianistykę, solidne przygotowanie i przemyślany program, który miał pokazać ją z jak najlepszej strony. Drugi start w Konkursie to zwykle próba zdyskontowania udziału sprzed czterech lat – i tak właśnie można odczytać jej decyzje repertuarowe - dodał dziennikarz radiowej Dwójki.

Czytaj też:

Pianistka zmieniła kolejność utworów i rozpoczęła swój występ Walcem As-dur op. 42, a dopiero po nim przeszła do Etiudy a-moll op. 25 nr 11 i  W rozmowie z Dwójką podkreśliła, że było to celowe działanie – sposób na świadome zaprezentowanie różnych odcieni swojej interpretacji. - Chciałam użyć walca jako kontrastu wobec innych, znacznie mroczniejszych utworów z mojego programu. Walcem chciałam dodać więcej światła między nimi. A z praktycznego punktu widzenia dobrze jest zagrać walca przed etiudą, żeby rozgrzać dłonie - opowiadała.

Yifan Wu - "pianista o dużym potencjale"

Komentatorzy Dwójki byli również pod wrażeniem występu zaledwie szesnastoletniego Yifana Wu pochodzącego z Chin. Jak podkreślali, jest to "pianista o dużym potencjale". - Wiek to jego atut, bo czuje się jego radość muzykowania i taką lekkość, bezproblemowość. Natomiast kiedy gra Nokturn c-moll op. 48 to przypominają się komentarze, jakie kiedyś padły w przypadku Vladimira Ashkenazego, że zabrakło mu do tego utworu kilku lat życia - zauważyła Róża Światczyńska.

O Yifanie Wu mówi się, że jest uśmiechniętym pianistą, i trudno się z tym nie zgodzić – radość, z jaką podchodzi do muzyki, widać na każdym kroku. - Kiedy wchodzę na scenę, cieszy mnie to, to świetna okazja, żeby podzielić się muzyką z jury i liczną publicznością. To radosna sprawa – nie ma się czym martwić, jesteśmy tu jak rodzina - opowiadał w rozmowie z Janem Kantym Zienko.

XIX Konkurs Chopinowski

W konkursie bierze udział 84 pianistów z 20 krajów. Najliczniej reprezentowane w konkursie są Chiny – 28 pianistów, Polska i Japonia mają po 13 reprezentantów. Polskę reprezentują: Piotr Alexewicz, Michał Basista, Mateusz Dubiel, Adam Kałduński, Antoni Kłeczek (także USA), Mateusz Krzyżowski, Viet Trung Nguyen (także Wietnam), Piotr Pawlak, Yehuda Prokopowicz, Zuzanna Sejbuk, Jan Widlarz, Andrzej Wierciński i Krzysztof Wierciński.

XIX edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka potrwa do 23 października. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. 

Patronem Medialnym XIX Konkursu Chopinowskiego jest Polskie Radio. Radiowa Dwójka zaprasza do wysłuchania komentarzy wprost z konkursowegostudia radiowego. 

***

..
Anna Myśliwiec