X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Paul Angew: wiele utworów Purcella to psalmy pokutne

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2014 17:00
- Program z jego muzyką idealnie pasuje do atmosfery Wielkiego Tygodnia. Powstawała ona w bardzo trudnym momencie w dziejach Anglii - mówił Klaudii Baranowskiej szkocki tenor, który w Wielki Czwartek poprowadził zespół Les Arts Florissants na Festiwalu Misteria Paschalia.
Audio
  • Paul Angew: wiele utworów Purcella to psalmy pokutne (Filharmonia Dwójki)
Les Arts Florissants z dyrygentem Paulem Agnewem
Les Arts Florissants z dyrygentem Paulem AgnewemFoto: Philippe-Delval/Krakowskie Biuro Festiwalowe/mat. prasowe

Les Arts Florissants to jeden z naważniejszych francuskich zespołów wokalno-instrumentalnych specjalizujących się w wykonywaniu muzyki baroku na instrumentach z epoki. Założony został w 1979 roku przez klawesynistę i dyrygenta Williama Christie, który do dziś pozostaje jego dyrektorem artystycznym. W Krakowie na czele zespołu stanął jednak Paul Agnew, który współpracę z Les Arts Florissants rozpoczął ponad dwie dekady temu, a od siedmiu lat ma przyjemność współprowadzić zespół.

Fakt, że w Krakowie artyści przedstawili sakralne utwory Henry'ego Purcella to jednak coś więcej niż przejaw muzycznego patriotyzmu brytyjskiego tenora. - W angielskiej muzyce tego okresu, w czasach Restauracji, wpływy francuskie są nadzwyczaj ważne. Dlatego wykonywanie tej muzyki z francuskimi instrumentalistami wydaje mi się bardzo ciekawe - wyjaśnił Paul Angew.

Henry Purcell kojarzony jest przede wszystkim z muzyką teatralną. Ale, jak zauważa rozmówca Klaudii Baranowskiej, dzieła sceniczne przyniosły sławę kompozytorowi dopiero pod koniec życia. Natomiast niemal od dziecka związany był on, w ten czy inny sposób, z muzyką kościelną. - Jeszcze jako dziecko był śpiewakiem w Kaplicy Królewskiej, potem został organistą, wreszcie kompozytorem - wymieniał Agnew.

A dlaczego jego zdaniem kompozycje Purcella idealnie pasują do atmosfery Wielkiego Tygodnia? - Wiele jego utworów ma w sobie rys pokutny. Powstały one bowiem w trudnym momencie dziejów Anglii. To czas zaraz, wojen domowych, tragicznego upadku monarchii i nieszczęśliwego okresu republiki ... A zarazem czas tuż przed nastaniem epoki rozumu i nauki - wyjaśnił artysta. - Gdy na człowieka spadało nieszczęście, mógł tylko pytać samego siebie, czy żyję w harmonii z Bogiem. To niezwykle ważny element w muzyce Henry’ego Purcella. Wiele z jego utworów to psalmy pokutne... - podkreślił.

Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy Klaudii Baranowskiej z Paule Angew.

mm/kul

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Misteria Paschalia na antenie radiowej Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2014 14:00
Zespoły Europa Galante, Hespèrion XXI, Les Arts Florissants, Le Poème Harmonique, Mala Punica, Café Zimmermann oraz Le Cercle de l’Harmonie zagoszczą nie tylko w Krakowie, lecz także na naszej antenie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Fabio Biondi: czuję się krakowianinem

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2014 14:00
– Polska jest jednym z najbardziej chłonnych i najbardziej urozmaiconych rynków w zakresie repertuaru barokowego. Jest obecnie na pierwszym miejscu na świecie, jeśli chodzi o odbiór tej muzyki – mówił w Dwójce włoski skrzypek i dyrygent, jeden z pionierów gry na instrumentach historycznych.
rozwiń zwiń