Program:
Magna Opera Sacra 2017
Johann Sebastian Bach - Wielka Msza h-moll BWV 232
Wyk. Marzena Michałowska – sopran; Heidi Maria Taubert – sopran; Piotr Olech – kontratenor; Karol Kozłowski – tenor; Maciej Straburzyński – bas; Chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”, Bogumiła Tarasiewicz – konsultacja wokalna, Orkiestra "Arte dei Suonatori", Bartłomiej Stankowiak – dyrygent
Miejsce i data
Kościół pw. Najświętszego Zbawiciela, Zielona Góra 10 listopada 2017, godz. 19:00
Cykl Magna Opera Sacra powstał jako efekt współpracy orkiestry Arte dei Suonatori z Chórem Uniwersytetu Zielonogórskiego Cantus humanus. Od trzech lat zespoły te raz do roku wspólnie przygotowują wykonanie największych dzieł sakralnych epoki Baroku i Klasycyzmu.
Cykl Magna Opera Sacra od początku swojego działania związany jest także z Kościołem pw. Najświętszego Zbawiciela. To właśnie w jego gościnnych progach zabrzmiał w roku 2015 haendlowski Mesjasz, a rok później bachowska Pasja wg św. Jana. Wspaniała akustyka i niepowtarzalny klimat czynią Kościół pw. Najświętszego Zbawiciela wyjątkowym, wprost wymarzonym do przeżywania muzyki sakralnej miejscem, zapewniając jednocześnie możliwość wysłuchania koncertów publiczności liczącej ponad tysiąc osób.
Przygotowując kolejne wydarzenia koncertowe organizatorzy nie mogli pominąć setnej rocznicy istnienia Kościoła pw. Najświętszego Zbawiciela, świątyni, która powstała jako kościół ewangelicki, a obecnie jest kościołem parafii katolickiej. Spośród wielu wielkich utworów wokalno-instrumentalnych wybrali muzyczne opracowanie katolickiego Ordinarium missae, jakie wyszło spod pióra protestanckiego kantora z Lipska – Wielka Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha.
Dzieło, które uznawane jest za jedno z największych osiągnięć człowieka w historii muzyki, zachwyca od ponad dwustu lat nie tylko swym pięknem i zdumiewa nieprawdopodobnym wręcz kunsztem kompozytorskim, złożonością i bogactwem form. Dla artystów pozostaje wyzwaniem zarówno technicznym, jak i interpretacyjnym.
materiały promocyjne