Mouse on Mars w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2019 12:59
Legendarny niemiecki duet przedstawił swoją nową kompozycję opartą na samplach ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Koncert odbył się 26 września w Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej i był transmitowany w streamingu na stronie radiowej Dwójki.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: PR2

"Niektórzy nazywają to kakofonią decybeli. Inni – radosnym śpiewem przyszłości. Ale na tym właśnie polega prawo do eksperymentów” - obwieszczał entuzjastycznie lektor w słynnej kronice filmowej z połowy lat 60., poświęconej Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia. Na fali poststalinowskiej odwilży eksperymentować z dźwiękami chcieli wszyscy: przedwojenni lwowiacy - Zbigniew Wiszniewski, Andrzej Dobrowolski i Bogusław Schaeffer, neurotyczny pionier polskiego minimalizmu Tomasz Sikorski, genialny samouk chłopskiego pochodzenia – Eugeniusz Rudnik, ale też klasycy nowej muzyki norweski i chorwackiej – odpowiednio Arne Nordheim i Dubravko Detoni.


Czarny pokój 1200.jpg
Studio Eksperymentalne PR. Czarny pokój i brak granic

Pionierzy inteligentnej muzyki tanecznej

Po latach od osiągnięć polskich pionierów nowoczesnej produkcji dźwiękowej coraz częściej odwołują się wizjonerzy nowej muzyki elektronicznej, wśród nich - legendarny niemiecki duet Mouse on Mars, współtworzony od 1993 roku przez Andiego Tomę i Jana St. Wermera. W ostatniej dekadzie XX wieku ta dwójka znalazła się – obok takich artystów, jak Aphex Twin, Boards of Canada czy Amon Tobin – wśród pionierów oraz głównych przedstawicieli tzw. inteligentnej muzyki tanecznej. Unikatowe połączenie elementów muzyki popularnej i eksperymentalnej przyniosło zespołowi rozgłos w kręgach daleko wykraczających poza uniwersum muzyki tanecznej.

Nic dziwnego, że duet Mouse on Mars chętnie sięgnął do biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, opublikowane w 2019 roku przez Instytut Adama Mickiewicza oraz firmę Ableton, by stworzyć swój nowy utwór p.t. „Playtime”. Dzieło zabrzmiało po raz pierwszy właśnie w Warszawie na koncercie zorganizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza oraz Polskie Radia.


shutterstock konsola 1200.jpg
Bohdan Mazurek. Sekrety eksperymentatora

Biblioteka inspirująca muzyków

Z dźwięków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia udostępnionych przez Instytut Adama Mickiewicza skorzystało dotychczas ponad 20 tysięcy artystów i producentów muzycznych z całego świata. Wśród nich – Bartosz Weber oraz Aleksandra Grünholz, którzy 26 września dołączyli do Mouse on Mars w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.

Koncert zorganizował Instytut Adama Mickiewicza i był on wydarzeniem towarzyszącym konferencji Digital Cultures.


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Eugeniusz Rudnik i jego maszyny

Ostatnia aktualizacja: 05.08.2019 12:21
W "Letniej nocy" słuchaliśmy nowego albumu z utworami cenionego polskiego kompozytora muzyki elektronicznej, zatytułowanej "Maszyny". Płyta została zrealizowana w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia.
rozwiń zwiń