"Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to więcej niż koncerty - to wielogłosowa podróż rozpisana na 10 miast w Polsce i za granicą. (...) Wystąpią wybitni artyści – soliści, orkiestry i chóry z Polski i Europy – tworząc wspólnie unikatową panoramę muzyki naszego regionu" - zapowiadają organizatorzy.
Jednym z najważniejszych momentów festiwalu będzie zaplanowany na 17 listopada występ w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej Juliana Rachlina, litewskiego skrzypka, który jako najmłodszy w historii solista Filharmonii Wiedeńskiej zadebiutował w wieku 13 lat pod batutą Riccarda Mutiego.
"Wieczór w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej będzie zestawieniem dwóch przeciwstawnych wizji muzyki instrumentalnej XIX wieku – od klasycznej elegancji Mendelssohna po programową narrację Mahlera" - informują organizatorzy.
Na festiwalu zaprezentowana zostanie również tradycja ludowa, po którą sięga m.in. macedoński pianista Simon Trpčeski. Jego projekt "Makedonissimo" to podróż do serca tradycyjnych macedońskich pieśni i tańców. Wydarzenie 19 listopada w Olsztynie.
Zespół Polski Piach, 20 listopada w Łodzi, przedstawi kultową postać polskiej animacji, Reksia Zenona Kowalowskiego, w bluesowo-improwizowanej odsłonie.
1 grudnia w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert "Podróże: Enescu / Dvořák" poświęcony twórczości George’a Enescu, jednego z najwybitniejszych rumuńskich kompozytorów, którego muzyka łączy klasyczną formę z ludową ekspresją i wyobraźnią brzmieniową.
Koncert otworzy Rapsodia rumuńska A-dur op. 11 nr 1, inspirowana motywami ludowymi ojczyzny George’a Enescu oraz nastrojowa, emocjonalna Symfonia koncertująca h-moll op. 8 na wiolonczelę i orkiestrę. Program dopełni VI Symfonia D-dur op. 60 Antonína Dvořáka.
Podczas Eufonii wystąpią zespoły symfoniczne z Chorwacji (Orkiestra Chorwackiego Radia i Telewizji), Rumunii (George Enescu Philharmonic Orchestra) oraz Polski (Sinfonia Varsovia, orkiestry filharmonii: Narodowej, Krakowskiej, Śląskiej, Opolskiej i Warmińsko-Mazurskiej). Uroczyste koncerty w Krakowie i Warszawie z udziałem ministra kultury Rumunii będą zwieńczeniem Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska.
Program obejmuje także cykl dziewięciu bezpłatnych recitali chopinowskich młodych pianistów, stypendystów programu "Młoda Polska" oraz koncerty z cyklu Alterfonie, skierowane do miłośników brzmień klubowych i jazzu, w tym projekty Hatti Vatti i Stefana Wesołowskiego "Song of the Night Mists".
Ideą Festiwalu Eufonie (gr. ευφωνία - zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki) jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia: od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie. Festiwal z jednej strony czerpie z tradycji, z drugiej zaś prezentuje zupełnie nowe, nieodkryte wcześniej brzmienia. Można na nim usłyszeć muzykę różnych epok i stylów.
***
>>> Harmonogram festiwalu Eufonnie 2025 <<<
Program koncertu prezentuje splot utworów na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów wczesnego XIX wieku z pieśniami Fryderyka Chopina w nowych aranżacjach autorstwa Tomasza Pokrzywińskiego.
Equilibrium String Quartet:
Sulamita Ślubowska – skrzypce
Małgorzata Malke – skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska – altówka
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Program koncertu prezentuje splot utworów na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów wczesnego XIX wieku z pieśniami Fryderyka Chopina w nowych aranżacjach autorstwa Tomasza Pokrzywińskiego.
Olga Pasiecznik – sopran
Equilibrium String Quartet:
Sulamita Ślubowska – skrzypce
Małgorzata Malke – skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska – altówka
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Program wieczoru został ułożony tak, by idee obu festiwali przenikały się w muzycznym dialogu – od pełnych energii Trzech tańców Henryka Mikołaja Góreckiego, przez refleksyjne Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza, aż po jedną z najsłynniejszych symfonii w historii – IX Symfonię Z Nowego Świata Antonína Dvořáka.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Yaroslav Shemet – dyrygent
Dzieła instrumentalne można traktować albo jako brzmienie i formę, albo jako przekaz treści pozamuzycznych. Dla Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, mimo jego fascynacji przyrodą i podróżami, muzyka pozostawała zawsze domeną zmysłowego dźwięku i doskonałości formalne.
Julian Rachlin – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Radosław Szulc – dyrygent
- 19 listopada, godz. 17:00, 18:00, 19:00 - Zamek Królewski w Warszawie – Chopin Recitale
Cykl dziewięciu bezpłatnych recitali chopinowskich w wykonaniu stypendystów programu Młoda Polska. To okazja, by posłuchać młodych, utalentowanych pianistów u progu ich artystycznej kariery. Koncerty w historycznym wnętrzu warszawskiego zamku pozwolą doświadczyć muzyki Fryderyka Chopina w wyjątkowej atmosferze.
17:00-17:45 – Mateusz Dubiel
18:00-18:45 – Marianna Sereda
19:00-19:45 – Julia Łozowska
Projekt Makedonissimo pianisty Simona Trpčeskiego to barwna podróż do serca macedońskiej tradycji. W transkrypcjach Pandego Shahova dawne pieśni i tańce nabierają koncertowej formy, łącząc klasyczną wirtuozerię z żywiołem folkloru.
Simon Trpčeski – fortepian
Makedonissimo
- 20 listopada, godz. 17:00, 18:00, 19:00 - Królewski w Warszawie – Chopin Recitale
17:00-17:45 – Kamila Sacharzewska
18:00-18:45 – Adam Kałduński
19:00-19:45 – Justyna Żołnacz
Za najsłynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje się wzruszająca historia kompozytora, który planował pisać wyłącznie dla dorosłych. Zenon Kowalowski dał czworonożnemu bohaterowi jedną z najciekawszych i niebanalnych ścieżek w historii polskiej muzyki do bajek.
Polski Piach:
Patryk Zakrocki – gitary
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
- 21 listopada, godz. 17:00, 18:00, 19:00 - Zamek Królewski w Warszawie – Chopin Recitale
17:00-17:45 – Michał Karol Szymanowski
18:00-18:45 – Mateusz Tomica
19:00-19:45 – Marcin Wieczorek
Triumfator VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga, Eugene Tzigane, poprowadzi 21 listopada Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej.
Koncert odbywa się w ramach XIII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego "Pieśni śpiewają" i festiwalu Eufonie.
Eugene Tzigane – dyrygent
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Chór Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Dla pokolenia polsko-litewskiego rodzeństwa – Vytautasa Bacevičiusa (1905-1970) i Grażyny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) był ikoną muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynależne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmują w cudzysłów postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewiczówny wpisują się w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevičiusa reprezentują idee kosmologiczne. Poème mystique op. 6 (1926) oraz Méditaton op. 29 (1936/37), z kowieńskich lat modernistycznych, je antycypują. Trois pensées musicales op. 75 (1966) z lat amerykańskich, je uosabiają. Muzyka kosmiczna była wyrazem wewnętrznego uniwersum artysty tożsamego z wszechświatem ogólnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wieńczy okres wcześniejszy, będący "kompromisem" ze słuchaczem. Sixième mot op. 72 (1963) należy do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze "wypowiadanego" w dźwiękach "słowa".
Yusuke Ishii – fortepian
Stefan Wesołowski, w post-klasyczny sposób, z wysublimowaniem i wrażliwością łączy tradycyjne instrumentarium z nowoczesnymi technikami, muzyką elektroniczną i dźwiękami natury. Jego muzyka – pełna subtelnych niuansów – oscyluje pomiędzy minimalistyczną medytacją a ekspresyjną intensywnością, pomiędzy ambientem a barokowo brzmiącymi organami, tworząc unikalny pejzaż dźwiękowy.
Anna Pasić – harfa
Olga Anna Markowska – wiolonczela
Maja Miro – flety
Oliwier Andruszczenko - klarnet basowy
Hubert Zemler – perkusja
Piotr Wesołowski – organy / portatyw
Stefan Wesołowski – fortepian / skrzypce / instrumenty elektroniczne
Yusuke Ishii – fortepian
IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 (1893), najsłynniejsza z symfonii Antonína Dvořáka, wyrasta z zachwytu otwartymi przestrzeni prerii amerykańskich.
Chór Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Eugene Tzigane – dyrygent
Jarosław Wolanin – kierownik artystyczny chóru
Za najsłynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje się wzruszająca historia kompozytora, który planował pisać wyłącznie dla dorosłych.
Polski Piach:
Patryk Zakrocki – gitary
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
Organizatorami wydarzenia są Narodowe Centrum Kultury i Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Yusuke Ishii – fortepian
Hatti Vatti:
Piotr Kaliński – elektronika
Piotr Chęcki – saksofon
Paweł Stachowiak – gitara basowa
Rafał Dutkiewicz – perkusja
Wieczór otworzy Kwartet smyczkowy c-moll Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa – litewskiego twórcy, który muzykę i malarstwo splatał w jedną opowieść.
Litewska Orkiestra Kameralna
Sergiej Krylov – dyrygent
Lukas Geniušas – fortepian
Skomponowana w 1966 roku Pasja według św. Łukasza należy do najważniejszych osiągnięć muzyki XX wieku. Choć powstała w specyficznym kontekście milenium chrześcijaństwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczności, kierując się ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat dźwiękowy, w którym Penderecki – mistrz misternie tkanych obrazów muzycznych – ukazał cierpienie i kondycję człowieka, tworząc poruszający portret ludzkiej natury.
Chór i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Polskiego Radia – Lusławice
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Chóru Polskiego Radia – Lusławice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Chóru Chłopięcego i Dziewczęcego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukraińskiego Chóru Dziecięcego Filharmonii Krakowskiej
Antonín Dvořák i George Enescu to kompozytorzy, którzy z lekkością i elegancją potrafili czerpać z tradycji muzycznych swoich narodów, budując indywidualny język muzyczny.
George Enescu Philharmonic Orchestra
Gabriel Bebeșelea – dyrygent
Jaemin Han – solista
- 29 listopada, godz. 18:00 - Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego - Pasja: Penderecki
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Krzysztof Gosztyła – recytator
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Ukraiński Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej
Chór Polskiego Radia – Lusławice
Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent
Bogactwo muzyki ludowej wielokrotnie inspirowało „poważny” repertuar koncertowy. Oryginalność, szczerość i żywiołowość tkwiące w ludowych rytmach i melodiach nabierały artystycznego szlifu w kompozytorskich opracowaniach, ale nie traciły autentyczności pierwowzorów.
Orkiestra i Chór Męski Filharmonii Narodowej
Gergely Madaras – dyrygent
Tomasz Daroch – wiolonczela
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru
Polski Piach:
Patryk Zakrocki – gitary
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
Podobnie jak w sztuce oratorskiej, muzyka często wypowiada się niejako między dźwiękami. Takich głosów można szukać we wrażliwych melodycznie i oszczędnych w środkach utworach Wałentyna Silwestrowa (Intermezzo), Pēterisa Vasksa (Plainscapes) i Henryka Mikołaja Góreckiego (Kołysanki i tańce op. 47).
Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki – skrzypce / akordeon
Pola Błasik – aktorka
Anna Grycewicz – aktorka
Tomasz Cyz – reżyseria / koncepcja reżyserska
Karolina Bramowicz – scenografia
Wobec zgiełku codzienności nowa muzyka często skłania się ku eksplorowaniu ciszy, prostocie i duchowej głębi.
Chór i Orkiestra Telewizji Chorwackiej
Tomislav Fačini – dyrygent
Monika Cerovčec – sopran
Martina Gojčeta Silić – mezzosopran
Roko Radovan – tenor
Marko Špehar – bas
Sreten Mokrović – narrator
Lana-Lucija Horvatić – wiolonczela
Mirjana Krišković – harfa
Veronika Ćiković – harfa
Hrvoje Sekovanić, Krunoslav Benko, Francesco Mazzoleni, Fran Krsto Šercar – instrumenty perkusyjne
Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu
Gabriel Bebeșelea – dyrygent
Jaemin Han – wiolonczela
Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu
Gabriel Bebeșelea – dyrygent
Jaemin Han – wiolonczela
Mały Fryderyk Chopin był nie tylko genialnym muzykiem, ale też pełnym energii, ciekawym świata chłopcem. Najbardziej cieszyły go wakacyjne wyjazdy do Szafarni – to tam, pod zabawnym pseudonimem „Pan Pichon”, pisał pełne humoru listy, odkrywał uroki wiejskiego życia i poznawał melodie Mazowsza i Kujaw. Te dźwięki na zawsze zostały w jego pamięci, a później powróciły w mazurkach i polonezach, które dziś znamy i kochamy.
Koncert dla dzieci w wieku 0-3 lata.
Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka
Koncert dla dzieci w wieku 4-7 lat.
Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka
Premiera Quo vadis odbyła się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Dwa lata później w Amsterdamie kompozytor zaprezentował publiczności dzieło w nowej odsłonie i odniósł tym spektakularny sukces.
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Wojciech Gierlach – bas
Sebastian Szumski – bas
Piotr Sułkowski – dyrygent
Janusz Wierzgacz – przygotowanie chóru
Koncert dla dzieci w wieku 0-3 lata.
Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka
Koncert dla dzieci w wieku 4-7 lat.
Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka
Chór i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Chór Polskiego Radia – Lusławice
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Chóru Polskiego Radia – Lusławice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Chóru Chłopięcego i Dziewczęcego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukraińskiego Chóru Dziecięcego Filharmonii Krakowskiej
Wspólnie z MOCAK-iem i Krakowskim Biurem Festiwalowym (Festiwal Sacrum Profanum) sięgamy po głośną instalację dźwiękową Konrada Smoleńskiego Everything Was Forever Until It Was No More, która reprezentowała Polskę na weneckim Biennale w 2013 roku.
Konrad Smoleński – Everything Was Forever Until It Was No More (2013-2025)
Daniel Muzyczuk, Agnieszka Pindera – kuratorzy
***
NCK/PAP/ZChowaniec