"Poświaty i powidoki". Sprawdź harmonogram Festiwalu Eufonie 2025

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2025 15:53
Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to wielowymiarowa, muzyczna opowieść o Europie Środkowo-Wschodniej, jej tradycji, współczesności oraz o dialogu pomiędzy dźwiękiem a pamięcią. "Festiwal to opowieść: o pokrewieństwach i wspólnych źródłach, znanym i nieznanym, duchowości i ciszy, tradycji i nowoczesności" - zapewnia Narodowe Centrum Kultury. 
Siódma odsłona festiwalu Eufonie zaplanowana została na dziesięć miast. Koncerty odbędą się w: Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Lusławicach, Dębicy oraz w stolicy Rumunii  Bukareszcie.Na zdjęciu Teatr Wielki - Opera Narodowa.
Siódma odsłona festiwalu Eufonie zaplanowana została na dziesięć miast. Koncerty odbędą się w: Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Lusławicach, Dębicy oraz w stolicy Rumunii – Bukareszcie. Na zdjęciu Teatr Wielki - Opera Narodowa. Foto: Shutterstock

"Tegoroczna edycja Festiwalu Eufonie to więcej niż koncerty - to wielogłosowa podróż rozpisana na 10 miast w Polsce i za granicą. (...) Wystąpią wybitni artyści – soliści, orkiestry i chóry z Polski i Europy – tworząc wspólnie unikatową panoramę muzyki naszego regionu" - zapowiadają organizatorzy.

Eufonie 2025 i występ Juliana Rachlina, litewskiego skrzypka

Jednym z najważniejszych momentów festiwalu będzie zaplanowany na 17 listopada występ w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej Juliana Rachlina, litewskiego skrzypka, który jako najmłodszy w historii solista Filharmonii Wiedeńskiej zadebiutował w wieku 13 lat pod batutą Riccarda Mutiego.

"Wieczór w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej będzie zestawieniem dwóch przeciwstawnych wizji muzyki instrumentalnej XIX wieku – od klasycznej elegancji Mendelssohna po programową narrację Mahlera" - informują organizatorzy.

Czytaj także:

 

"Pasja według św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego oraz tradycja ludowa

"Pasja według św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi w trzech miejscach: w Warszawie (28 listopada), Lusławicach (29 listopada) i Dębicy (7 grudnia). Kontrapunktem programowym dla dzieła Pendereckiego będzie "Pasja" chorwackiego kompozytora Berislava Šipuša. Program uzupełni muzyka Arvo Pärta oraz dzieła Vladana Paraća z Serbii. Koncert zaplanowano na 30 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Na festiwalu zaprezentowana zostanie również tradycja ludowa, po którą sięga m.in. macedoński pianista Simon Trpčeski. Jego projekt "Makedonissimo" to podróż do serca tradycyjnych macedońskich pieśni i tańców. Wydarzenie 19 listopada w Olsztynie.

Bluesowa odsłona Reksia oraz wgląd w twórczość George’a Enescu

Zespół Polski Piach, 20 listopada w Łodzi, przedstawi kultową postać polskiej animacji, Reksia Zenona Kowalowskiego, w bluesowo-improwizowanej odsłonie.

1 grudnia w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się koncert "Podróże: Enescu / Dvořák" poświęcony twórczości George’a Enescu, jednego z najwybitniejszych rumuńskich kompozytorów, którego muzyka łączy klasyczną formę z ludową ekspresją i wyobraźnią brzmieniową.

Koncert otworzy Rapsodia rumuńska A-dur op. 11 nr 1, inspirowana motywami ludowymi ojczyzny George’a Enescu oraz nastrojowa, emocjonalna Symfonia koncertująca h-moll op. 8 na wiolonczelę i orkiestrę. Program dopełni VI Symfonia D-dur op. 60 Antonína Dvořáka.

Orkiestry symfoniczne z kilka krajów Europy 

Podczas Eufonii wystąpią zespoły symfoniczne z Chorwacji (Orkiestra Chorwackiego Radia i Telewizji), Rumunii (George Enescu Philharmonic Orchestra) oraz Polski (Sinfonia Varsovia, orkiestry filharmonii: Narodowej, Krakowskiej, Śląskiej, Opolskiej i Warmińsko-Mazurskiej). Uroczyste koncerty w Krakowie i Warszawie z udziałem ministra kultury Rumunii będą zwieńczeniem Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska.

Recitale chopinowskie młodych pianistów 

Program obejmuje także cykl dziewięciu bezpłatnych recitali chopinowskich młodych pianistów, stypendystów programu "Młoda Polska" oraz koncerty z cyklu Alterfonie, skierowane do miłośników brzmień klubowych i jazzu, w tym projekty Hatti Vatti i Stefana Wesołowskiego "Song of the Night Mists".

Czytaj także:

A. Pärt, V. Bacevičius, G. Enescu oraz M. K. Čiurlionis

Festiwal oddaje hołd: Arvo Pärtowi w roku jego 90. urodzin, Vytautasowi Bacevičiusowi w 120-lecie urodzin, George'owi Enescu w 70. rocznicę śmierci oraz Mikalojusowi Konstantinasowi Čiurlionisowi, litewskiemu kompozytorowi i malarzowi wychowanemu w kręgu kultury polskiej.

*** 

EUFONIE 2025

  • Od 13 listopada do 7 grudnia pod hasłem "Poświaty i powidoki" odbywać się będzie siódma edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie. 
  • Koncerty odbędą się w 10 miastach: Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Lusławicach, Dębicy oraz w stolicy Rumunii, Bukareszcie.
  • Organizatorzy to Narodowe Centrum Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

*** 

Ideą Festiwalu Eufonie (gr. ευφωνία - zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki) jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego większości krajów określanych dzisiaj jako Europa Środkowo-Wschodnia: od Bałkanów, poprzez Rumunię i Austrię, kraje Grupy Wyszehradzkiej, Ukrainę i Białoruś, po kraje bałtyckie. Festiwal z jednej strony czerpie z tradycji, z drugiej zaś prezentuje zupełnie nowe, nieodkryte wcześniej brzmienia. Można na nim usłyszeć muzykę różnych epok i stylów.

***

>>> Harmonogram festiwalu Eufonnie 2025 <<< 

Program koncertu prezentuje splot utworów na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów wczesnego XIX wieku z pieśniami Fryderyka Chopina w nowych aranżacjach autorstwa Tomasza Pokrzywińskiego.


Equilibrium String Quartet:
Sulamita Ślubowska
 – skrzypce
Małgorzata Malke – skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska – altówka
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela

Program koncertu prezentuje splot utworów na kwartet smyczkowy polskich kompozytorów wczesnego XIX wieku z pieśniami Fryderyka Chopina w nowych aranżacjach autorstwa Tomasza Pokrzywińskiego.

Olga Pasiecznik – sopran  
Equilibrium String Quartet:  
Sulamita Ślubowska
 – skrzypce  
Małgorzata Malke – skrzypce  
Anna Nowak-Pokrzywińska – altówka  
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela 

Program wieczoru został ułożony tak, by idee obu festiwali przenikały się w muzycznym dialogu – od pełnych energii Trzech tańców Henryka Mikołaja Góreckiego, przez refleksyjne Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza, aż po jedną z najsłynniejszych symfonii w historii – IX Symfonię Z Nowego Świata Antonína Dvořáka.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Yaroslav Shemet – dyrygent

Dzieła instrumentalne można traktować albo jako brzmienie i formę, albo jako przekaz treści pozamuzycznych. Dla Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, mimo jego fascynacji przyrodą i podróżami, muzyka pozostawała zawsze domeną zmysłowego dźwięku i doskonałości formalne.

Julian Rachlin – skrzypce
Sinfonia Varsovia
Radosław Szulc
 – dyrygent

  • 19 listopada, godz. 17:00, 18:00, 19:00 - Zamek Królewski w Warszawie – Chopin Recitale

Cykl dziewięciu bezpłatnych recitali chopinowskich w wykonaniu stypendystów programu Młoda Polska. To okazja, by posłuchać młodych, utalentowanych pianistów u progu ich artystycznej kariery. Koncerty w historycznym wnętrzu warszawskiego zamku pozwolą doświadczyć muzyki Fryderyka Chopina w wyjątkowej atmosferze.

17:00-17:45 – Mateusz Dubiel
18:00-18:45 – Marianna Sereda
19:00-19:45 – Julia Łozowska

Projekt Makedonissimo pianisty Simona Trpčeskiego to barwna podróż do serca macedońskiej tradycji. W transkrypcjach Pandego Shahova dawne pieśni i tańce nabierają koncertowej formy, łącząc klasyczną wirtuozerię z żywiołem folkloru.

Simon Trpčeski – fortepian
Makedonissimo

  • 20 listopada, godz. 17:00, 18:00, 19:00 - Królewski w Warszawie – Chopin Recitale

17:00-17:45 – Kamila Sacharzewska
18:00-18:45 – Adam Kałduński
19:00-19:45 – Justyna Żołnacz

Za najsłynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje się wzruszająca historia kompozytora, który planował pisać wyłącznie dla dorosłych. Zenon Kowalowski dał czworonożnemu bohaterowi jedną z najciekawszych i niebanalnych ścieżek w historii polskiej muzyki do bajek.

Polski Piach:
Patryk Zakrocki
 – gitary
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla

  • 21 listopada, godz. 17:00, 18:00, 19:00 - Zamek Królewski w Warszawie – Chopin Recitale

17:00-17:45 – Michał Karol Szymanowski
18:00-18:45 – Mateusz Tomica
19:00-19:45 – Marcin Wieczorek

Triumfator VIII Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga, Eugene Tzigane, poprowadzi 21 listopada Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej.

Koncert odbywa się w ramach XIII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego "Pieśni śpiewają" i festiwalu Eufonie.

Eugene Tzigane – dyrygent
Jarosław Wolanin – przygotowanie chóru
Chór Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Dla pokolenia polsko-litewskiego rodzeństwa – Vytautasa Bacevičiusa (1905-1970) i Grażyny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) był ikoną muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynależne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmują w cudzysłów postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewiczówny wpisują się w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevičiusa reprezentują idee kosmologiczne.  Poème mystique op. 6 (1926) oraz Méditaton op. 29 (1936/37), z kowieńskich lat modernistycznych, je antycypują. Trois pensées musicales op. 75 (1966) z lat amerykańskich, je uosabiają. Muzyka kosmiczna była wyrazem wewnętrznego uniwersum artysty tożsamego z wszechświatem ogólnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wieńczy okres wcześniejszy, będący "kompromisem" ze słuchaczem. Sixième mot op. 72 (1963) należy do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze "wypowiadanego" w dźwiękach "słowa".

Yusuke Ishii – fortepian

Stefan Wesołowski, w post-klasyczny sposób, z wysublimowaniem i wrażliwością łączy tradycyjne instrumentarium z nowoczesnymi technikami, muzyką elektroniczną i dźwiękami natury. Jego muzyka – pełna subtelnych niuansów – oscyluje pomiędzy minimalistyczną medytacją a ekspresyjną intensywnością, pomiędzy ambientem a barokowo brzmiącymi organami, tworząc unikalny pejzaż dźwiękowy. 

Anna Pasić – harfa
Olga Anna Markowska – wiolonczela
Maja Miro – flety
Oliwier Andruszczenko - klarnet basowy
Hubert Zemler – perkusja
Piotr Wesołowski – organy / portatyw
Stefan Wesołowski – fortepian / skrzypce / instrumenty elektroniczne

Yusuke Ishii – fortepian

IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95 (1893), najsłynniejsza z symfonii Antonína Dvořáka, wyrasta z zachwytu otwartymi przestrzeni prerii amerykańskich.

Chór Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Eugene Tzigane – dyrygent
Jarosław Wolanin – kierownik artystyczny chóru

Za najsłynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje się wzruszająca historia kompozytora, który planował pisać wyłącznie dla dorosłych.

Polski Piach: 
Patryk Zakrocki
 – gitary
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla

Organizatorami wydarzenia są Narodowe Centrum Kultury i Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Yusuke Ishii – fortepian

Hatti Vatti:  
Piotr Kaliński – elektronika
Piotr Chęcki – saksofon
Paweł Stachowiak – gitara basowa 
Rafał Dutkiewicz – perkusja

Wieczór otworzy Kwartet smyczkowy c-moll Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa – litewskiego twórcy, który muzykę i malarstwo splatał w jedną opowieść.

Litewska Orkiestra Kameralna

Sergiej Krylov – dyrygent
Lukas Geniušas – fortepian

Skomponowana w 1966 roku Pasja według św. Łukasza należy do najważniejszych osiągnięć muzyki XX wieku. Choć powstała w specyficznym kontekście milenium chrześcijaństwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczności, kierując się ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat dźwiękowy, w którym Penderecki – mistrz misternie tkanych obrazów muzycznych – ukazał cierpienie i kondycję człowieka, tworząc poruszający portret ludzkiej natury.

Chór i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 
Chór Polskiego Radia – Lusławice 
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej 
Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej 
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Chóru Polskiego Radia – Lusławice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Chóru Chłopięcego i Dziewczęcego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukraińskiego Chóru Dziecięcego Filharmonii Krakowskiej 

Antonín Dvořák i George Enescu to kompozytorzy, którzy z lekkością i elegancją potrafili czerpać z tradycji muzycznych swoich narodów, budując indywidualny język muzyczny.

George Enescu Philharmonic Orchestra
Gabriel Bebeșelea 
– dyrygent
Jaemin Han – solista

  • 29 listopada, godz. 18:00 - Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego - Pasja: Penderecki

Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Krzysztof Gosztyła – recytator
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Ukraiński Chór Chłopięcy i Dziewczęcy Filharmonii Krakowskiej
Chór Polskiego Radia – Lusławice
Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek
 – dyrygent


Bogactwo muzyki ludowej wielokrotnie inspirowało „poważny” repertuar koncertowy. Oryginalność, szczerość i żywiołowość tkwiące w ludowych rytmach i melodiach nabierały artystycznego szlifu w kompozytorskich opracowaniach, ale nie traciły autentyczności pierwowzorów.

Orkiestra i Chór Męski Filharmonii Narodowej
Gergely Madaras
 – dyrygent
Tomasz Daroch – wiolonczela
Bartosz Michałowski – dyrektor chóru

Polski Piach: 
Patryk Zakrocki
 – gitary
Piotr Mełech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla

Podobnie jak w sztuce oratorskiej, muzyka często wypowiada się niejako między dźwiękami. Takich głosów można szukać we wrażliwych melodycznie i oszczędnych w środkach utworach Wałentyna Silwestrowa (Intermezzo), Pēterisa Vasksa (Plainscapes) i Henryka Mikołaja Góreckiego (Kołysanki i tańce op. 47).

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki – skrzypce / akordeon
Pola Błasik – aktorka
Anna Grycewicz – aktorka
Tomasz Cyz – reżyseria / koncepcja reżyserska  
Karolina Bramowicz – scenografia

Wobec zgiełku codzienności nowa muzyka często skłania się ku eksplorowaniu ciszy, prostocie i duchowej głębi.

Chór i Orkiestra Telewizji Chorwackiej
Tomislav Fačini  – dyrygent
Monika Cerovčec – sopran
Martina Gojčeta Silić – mezzosopran
Roko Radovan – tenor
Marko Špehar – bas
Sreten Mokrović – narrator
Lana-Lucija Horvatić – wiolonczela
Mirjana Krišković – harfa
Veronika Ćiković – harfa
Hrvoje Sekovanić, Krunoslav BenkoFrancesco MazzoleniFran Krsto Šercar – instrumenty perkusyjne


Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu
Gabriel Bebeșelea
 – dyrygent
Jaemin Han – wiolonczela

Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu
Gabriel Bebeșelea
 – dyrygent
Jaemin Han – wiolonczela


Mały Fryderyk Chopin był nie tylko genialnym muzykiem, ale też pełnym energii, ciekawym świata chłopcem. Najbardziej cieszyły go wakacyjne wyjazdy do Szafarni – to tam, pod zabawnym pseudonimem „Pan Pichon”, pisał pełne humoru listy, odkrywał uroki wiejskiego życia i poznawał melodie Mazowsza i Kujaw. Te dźwięki na zawsze zostały w jego pamięci, a później powróciły w mazurkach i polonezach, które dziś znamy i kochamy. 

Koncert dla dzieci w wieku 0-3 lata.

Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka


Koncert dla dzieci w wieku 4-7 lat.

Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka

Premiera Quo vadis odbyła się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Dwa lata później w Amsterdamie kompozytor zaprezentował publiczności dzieło w nowej odsłonie i odniósł tym spektakularny sukces.

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Wojciech Gierlach
 – bas
Sebastian Szumski – bas
Piotr Sułkowski – dyrygent
Janusz Wierzgacz – przygotowanie chóru

  • 7 grudnia, godz. 11:00  - Łazienki Królewskie - Małe Eufonie

Koncert dla dzieci w wieku 0-3 lata.

Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka

Koncert dla dzieci w wieku 4-7 lat.

Zuzanna Sejbuk – fortepian
Jolanta Kossakowska – śpiew, skrzypce
Zofia Kolbe-Wojdyr – śpiew, dudy, bęben
Madalena Sobczak – śpiew, cymbały
Bart Pałyga – basy
Ada Wdziękońska – animatorka

Chór i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 
Chór Polskiego Radia – Lusławice 
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej 
Ukraiński Chór Dziecięcy Filharmonii Krakowskiej 
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Chóru Polskiego Radia – Lusławice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Chóru Chłopięcego i Dziewczęcego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukraińskiego Chóru Dziecięcego Filharmonii Krakowskiej 


Wspólnie z MOCAK-iem i Krakowskim Biurem Festiwalowym (Festiwal Sacrum Profanum) sięgamy po głośną instalację dźwiękową Konrada Smoleńskiego Everything Was Forever Until It Was No More, która reprezentowała Polskę na weneckim Biennale w 2013 roku.

Konrad Smoleński – Everything Was Forever Until It Was No More (2013-2025) 
Daniel Muzyczuk, Agnieszka Pindera – kuratorzy 

***

NCK/PAP/ZChowaniec 

Czytaj także

Rusza Festiwal Eufonie 2025. Wśród atrakcji występ skrzypka Juliana Rachlina

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2025 07:39
Siódma edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie odbywać się będzie w dniach 13 listopada - 7 grudnia pod hasłem "Poświaty i powidoki". Koncerty zaplanowano w 10 miastach: Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Lusławicach, Dębicy oraz w stolicy Rumunii - Bukareszcie.
rozwiń zwiń