X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nietzscheańscy superbohaterowie: Chrystus, Batman i Spiderman

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2012 10:46
Maj 1939 roku. Na niebie obok Supermana pojawia się czarna sylwetka, połączenie Zorra (czarna maska) i… ornitoptera Leonarda da Vinci. Narodził się Batman.
Audio
  • Nietzscheańscy superbohaterowie: Chrystus, Batman i Spiderman
Christian Bale w filmie Mroczny Rycerz powstaje
Christian Bale w filmie "Mroczny Rycerz powstaje"Foto: mat.prasowe

Na okładce "Detective Comics" (numer 27 z maja 1939) Batman ujawnia pokrewieństwo z kolejnym superbohaterem – Spidermanem, pojawia się bowiem z powietrza, uczepiony… nici. Człowiek-nietoperz nie ma bowiem mocy nadprzyrodzonych, wszystko zawdzięcza treningowi i technice. W Brusie Waynie dokonuje się przemiana, podobnie jak w Peterze Parkerze (Spidermanie). Obaj mają podobną biografię (stracili rodziców w dzieciństwie) i mogą być postrzegani jako nadludzie w sensie nietzscheańskim. Superman zaś nie może: nie tylko jest kosmitą z Kryptona, ale też reprezentuje wartości "masy", nie zaś nadczłowieka.

- Batman i Spiderman wpisują się w symbolikę przemiany u Nietzschego (przechodzenie przez poszczególne archetypy zwierzęce) – mówi Paweł Kuczyński. – Nietzsche uważał Chrystusa za postać godną naśladowania. Ludzie, którzy podnoszą Spidermana w pociągu, po jego walce o to, by się nie stoczył do morza, niosą go jak Chrystusa. Broniłbym tych powiązań.

- Tych powiązań można bronić – ripostuje Jakub Demańczuk - ale teraz. Te filmy i komiksy, które obecnie powstają mogą mieć pierwiastek Nietzscheański, bo jesteśmy świadomi kontekstu. Gdy powstawali superbohaterowie, to nie było obecne. Młodzi twórcy Supermana i Batmana opierali się na literaturze popularnej, powieściach Aleksandra Dumasa i filmie "Znak Zorro" z Douglasem Fairbanksem, który to film jest kluczowy dla zrozumienia postaci Batmana. Przez lata komiksy te obrosły dodatkowymi interpretacjami. Przy ekranizacjach pracowali wybitni scenarzyści, którzy znali nie tylko "Znak Zorro", ale i Nietzschego. To zmieniło nasze postrzeganie superbohaterów i samych superbohaterów. Ale myślę, że na początku tej ideologii tam nie było.

To dzięki zmianie kontekstu dzisiejsze komiksy i filmy o Batmanie i Spidermanie adresowane są do dorosłego odbiorcy, który potrafi zrozumieć zarówno wielość kulturowych odniesień, jak i dwoistość wpisaną w naturę superbohatera, ukrywającego swoją tożsamość pod maską. Nie tylko dlatego, by chronić siebie i bliskich, ale także dlatego, że każdy z nich jest schizofreniczny. Maska daje siłę – podkreśla Jakub Demiańczuk. – Maska pozwala ukryć ciemną stronę superbohatera.

- Opowieści o superbohaterach reprezentują uniwersalny schemat – mówi badacz komiksu dr Wojciech Birek. - To wyrazista historia, która rozpisuje jasno akcenty pomiędzy siły dobra i zła, wyznacza granice, a jednocześnie je rozmywa. Można mówić o wspólnocie gatunków z westernem i czarnym kryminałem.

Superbohater jest zarazem mutacją tradycyjnych gatunków. Opowieści kryminalne i westernowe dzieją się w znanej nam rzeczywistości. Mamy do czynienia z powtórzeniem pewnych schematów funkcjonowania. W opowieści o superbohaterach mamy do czynienia z czystej wody inwencją, konstrukcją, w której pojawiają się postać nie z tego świata, której w tym świecie nie powinno być. Ta postać na różne sposoby zmienia świat: ratuje go przed zagładą, ale wnosi też pierwiastek burzycielski.

Audycję prowadził Michał Nowak.

krzk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mroczny rycerz powstaje! Ostatni Batman (zwiastun)

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2012 09:00
"The Dark Knight Rises" jest zamknięciem trylogii o Batmanie.
rozwiń zwiń