Słuchacze zadecydowali: Il Giardino Armonico!

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2013 13:30
W piątkowe południe usłyszymy znakomity koncert włoskiego zespołu muzyki dawnej pod kierownictwem Giovanniego Antoniniego. W programie kompozycje Antonia Vivaldiego, Tarquinia Meruli, Johanna Heinricha Schmelzera i Georga Philippa Telemanna.
Antonio Vivaldi
Antonio VivaldiFoto: Quibik/wikipedia

Na ten wieczór wielu czekało z niecierpliwością. Koncert jednego z czołowych zespołów muzyki dawnej, Il Giardino Armonico, na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa był dużym wydarzeniem, zwłaszcza dla miłośników muzyki barokowej. Grupa z Mediolanu, jak zawsze w znakomitej formie, założona w 1985 roku przez Giovanniego Antoniniego, wystąpiła w kameralnym składzie. Było spektakularnie, teatralnie, a program koncertu złożony z kompozycji Antonia Vivaldiego, Tarquinia Meruli, Johanna Heinricha Schmelzera i Georga Philippa Telemanna, zabrzmiał niezwykle dynamicznie i różnorodnie, z energią, która charakteryzuje tylko włoskie interpretacje. Sala koncertowa Filharmonii Narodowej wypełniona była po brzegi, a rozentuzjazmowana publiczność długo nie pozwalała zejść muzykom z estrady. Takie emocje warte są przypomnienia...

l Giardino Armonico, dyr. Giovanni Antonini (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 9.08.2010) – VI Międzynarodowy Festiwal Chopin i jego Europa

Giovanni Battista Fontana Sonata na troje skrzypiec i basso continuo, Tarquinio Merula Ciaccona na dwoje skrzypiec i basso continuo, Johann Heinrich Schmelzer Sonata D-dur na troje skrzypiec i basso continuo, Georg Philipp Telemann Sonata F-dur na dwie szałamaje, skrzypce unisono i basso continuo; Antonio Vivaldi La Follia na dwoje skrzypiec i basso continuo, Georg Philipp Telemann Koncert d-moll na dwie szałamaje, smyczki i basso continuo, Antonio Vivaldi Koncert g-moll na smyczki i basso continuo RV 157, Koncert C-dur na flet, smyczki i basso continuo RV 444 (88KB)

20 grudnia (piątek), godz. 13.00

***

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych. W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

***

W mijającym tygodniu mogli Państwo głosować również na następujące koncerty:

K01

Posłuchaj fragmentu koncertu

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Jerzy Maksymiuk (Katowice, sala im. G. Fitelberga, 17.06.2011)

Igor Strawiński balet Apollo i muzy, II Suita z baletu Ognisty ptak (wersja z 1919 roku), Scherzo à la russe

Ideą programu jubileuszowego koncertu Jerzego Maksymiuka (75 urodziny) było zestawienie Ognistego Ptaka - pierwszego z wielkiej triady baletów rosyjskich Strawińskiego ( 1910) oraz baletu Apollo i muzy – otwierającego kartę neoklasyczną w jego twórczości. Następnymi ogniwami były Pietruszka i - obrazoburcze według pierwszych widzów i słuchaczy - Święto Wiosny . Na ich tle muzyka Ognistego Ptaka może wydawać się zachowawcza. Podporządkowana akcji scenicznej, pełniąc funkcję opisową, powiązana została ściśle z fabułą bajki. Frapowała jednak i frapuje do dziś barwnością, wyrazistością motywów, pięknem melodii, a także potęgą rytmu, może jeszcze nie tak ekspansywnego jak w następnych dwóch dziełach, jednak Taniec piekielny Kościeja jest już zapowiedzią najsłynniejszego baletu XX stulecia. Napisany w latach 1927 – 28 balet Apollo i Muzy stoi na antypodach estetycznych względem dzieł okresu rosyjskiego, a szczególnie Święta Wiosny . Jeśli to ostatnie jest wyrazem dionizyjskiej strony osobowości kompozytora, to Apo llo i Muzy urzeczywistnia w najwyższym stopniu jego postawę apollińską.

 

K03

Posłuchaj fragmentu koncertu

Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz, Leslie Howard - fortepian, (Warszawa, Studio Koncertowe PR im. W. Lutosławskiego, 27.11.2011) – koncert z okazji 200. rocznicy urodzin Franciszka Liszta

Franciszek Liszt II Rapsodia węgierska cis-moll, III Koncert fortepianowy Es-dur op. posth., I Rapsodia węgierska cis-moll (transkrypcja orkiestrowa Franciszka Dopplera), Fantazja na tematy węgierskie na fortepian i orkiestrę

Koncertem tym Polska Orkiestra Radiowa złożyła hołd Franciszkowi Lisztowi, kompozytorowi urodzonemu 200 lat wcześniej, w nocy z 21 na 22 października 1811 roku w miejscowości Doborján, obecnie leżącej we wschodniej Austrii, w prowincji Burgenland. Obok znanych świetnie Rapsodii węgierskich , w programie wieczoru znalazł się III Koncert fortepianowy Es-dur op. pośm., utwór wykonywany rzadko. O tym, że Liszt jest autorem trzech koncertów fortepianowych było wiadome muzykologom od dawna na podstawie napisanego do wydawcy listu z końca 1839 roku. Koncerty Es-dur i A-dur zostały opublikowane w wersjach uznanych przez kompozytora za finalne, po latach ich publicznego wykonywania, a w ślad za tym dokonywania korekt, doskonalenia formy, cyzelowania szczegółów. Trzeci, napisany być może wcześniej niż wymienione wyżej, z jakichś powodów nie zyskał takiej ostatecznej postaci i nie został opublikowany za życia autora. Utwór utrzymany jest w ulubionej przez Liszta formie rozbudowanego allegra koncertowego, składającego się z kilku przechodzących płynnie epizodów, w tym umieszczonego centralnie fragmentu wolnego.

K04

Posłuchaj fragmentu koncertu

Dang Thai Son – recital (09.08.2010) - 65. Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju

Maurice Ravel Miroirs, Claude Debussy Kącik dziecięcy, Fryderyk Chopin Tarantela As-dur op. 43, Bolero C-dur op. 19, Barkarola Fis-dur op. 60, Polonez-Fantazja As-dur op. 61

Skala koncertowych wrażeń i odczuwanych emocji bywa bardzo różna. Nawet bardzo dobre wykonania zapadają w pamięć najczęściej na niezbyt długi okres. W przypadku dusznickiego recitalu Dang Thai Sona było zupełnie inaczej. Zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z roku 1980, goszczący w Dworku Chopina po długiej przerwie, dał koncert, który w pamięci wielu słuchaczy pozostanie na zawsze. Recital, wyraźnie programowo spolaryzowany, w pierwszej części eksponował bogactwo barw utworów Ravela i Debussy’ego, ale jego absolutną rewelacją, zarezerwowaną na sam finał wieczoru okazała się interpretacja Poloneza-Fantazji As-dur op. 61 Chopina. Jeśli w ogóle można mówić o doświadczeniach mistycznych przy słuchaniu muzyki, to obcowanie z tą interpretacją Dang Thai Sona takim właśnie było.

K05

Posłuchaj fragmentu koncertu

Orkiestra Symfoniczna Radia we Frankfurcie, dyr. Paavo Järvi (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 2.04.2007) - XI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Gustav Mahler IX Symfonia D-dur

To był wyjątkowy, drugi (równie wspaniały jak pierwszy) występ Radiowej Orkiestry Symfonicznej z Frankfurtu pod dyrekcją Paavo Järviego podczas XI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W programie znalazł się tylko jeden utwór - monumentalna IX Symfonia D-dur Gustava Mahlera – ostatnia, którą kompozytor osobiście doprowadził do końca.

O pierwszej części tego dzieła Bohdan Pociej napisał w swojej jakże wnikliwej książce o Mahlerze tak: nazwać ją można jedynym w swoim rodzaju muzycznym dramatem (poematem ) życia i śmierci. Ruch życia wyłania się stopniowo z drgnień, dotknięć, ułamkowych gestów, kroków elementarnych. Głuchy rytm w niskich rejonach odmierza czas życia; nad nim w dziwnej z nim ‘zgodnej niezgodzie’, rozwija się melodia życia głęboko liryczna, prowadząca całą tę część przez wszystkie jej perypetie, wariacyjne odmiany, wzloty, upadki, załamania; melodia ( nazwać ją można tematem tej części ) symbolizuje ciągłość życia.

Zobacz więcej na temat: dzieje się
Czytaj także

Koncert za SMS. Nowe rozdanie

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2013 14:00
W pierwszym tygodniu naszej zabawy bezapelacyjnie zwyciężyła Marta Argerich i jej wspólny koncert z Nelsonem Freire. Kto umili kolejne piątkowe popołudnie w Dwójce? To już zależy od Państwa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

SMS-y zdecydowały: wygrał Philipp Jaroussky!

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2013 10:00
W tym tygodniu w konkursie "Koncert za SMS" wybrali Państwo występ Philippa Jaroussky'ego i zespołu L’Arpeggiata na festiwalu Misteria Paschalia w Wieliczce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koncert za SMS: zwyciężyli Paryżanie!

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 15:30
Słuchacze Dwójki wybrali występ Chóru Polskiego Radia na VII Festiwalu Muzycznym Polskiego Radia Paryżanie. Msze Romana Palestra i Gabriela Fauré nadamy w piątkowe popołudnie.
rozwiń zwiń