Prawdziwy Haydn tryumfuje!

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2014 14:50
Z pięciu znakomitych koncertów wybrali Państwo występ Roela Dieltiensa oraz Orkiestry XVIII wieku pod dyrekcją Fransa Brüggena, który odbył się w 2004 roku w warszawskiej Filharmonii Narodowej.
Józef Haydn
Józef HaydnFoto: wikipedia, domena publiczna

Koncert sprzed niespełna 10 lat – spotkanie specjalistów od wykonawstwa historycznie poinformowanego - wiolonczelisty Roela Dieltiensa i Orkiestry XVIII wieku, założonej i prowadzonej przez Fransa Brüggena. Belgijscy muzycy w Filharmonii Narodowej wykonywali wyłącznie kompozycje Józefa Haydna. Wtedy nikt nie mógł jeszcze przypuszczać, że Frans Brüggen i jego zespół będą stałymi gośćmi festiwalu "Chopin i jego Europa", na którym często towarzyszą pianistom w koncertach Fryderyka Chopina.

Historycznego koncertu posłuchamy w piątek (7 lutego) po godzinie 13.00. Zaprasza Marek Zwyrzykowski.

K01:

Posłuchaj fragmentu koncertu K01

 

Roel Dieltiens – wiolonczela, Orkiestra XVIII wieku, dyr. Frans Brüggen  (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 3.09.2004)

Joseph Haydn 104 Symfonia D-dur (Hob. I/104), Koncert C-dur na wiolonczelę i orkiestrę (Hob. VIIb/1),  83 Symfonia g-moll „La poule" (Hob.I/83)

***

W "Konkursie za SMS" co tydzień przedstawiamy Państwu nowe propozycje koncertowe.

Każdy z koncertów ma swój indywidualny symbol literowo-cyfrowy (K01, K02, K03, K04, K05). O tym, który z nich nadamy w całości w piątkowej audycji, decydują uczestnicy głosowania.

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy wysłać SMS pod numer 71211 z symbolem wybranego koncertu. Głosy oddawać można od godz. 15.00 w piątek do godz. 18.00 w czwartek. O wynikach głosowania informujemy na naszej antenie w czwartek o 19.30.

Uczestnicy głosowania mogą wygrać nagrody w postaci boxów płytowych . W każdy czwartek o godz. 18.30 otrzymają oni SMS z pytaniem konkursowym. Nagroda powędruje do osoby, która jako pierwsza udzieli SMS-em poprawnej odpowiedzi oraz odbierze telefon podczas piątkowej audycji "Koncert za SMS” i potwierdzi ją na antenie.

Regulamin konkursu "Koncert za SMS" - nagrody płytowe

W tygodniu głosowali Państwo także na następujące koncerty:

K02:

Posłuchaj fragmentu K02


67. Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju – recital fortepianowy Alexandra Gavrylyuka (6.08.2012)
Robert Schumann Fantazja C-dur op. 17, Fryderyk Chopin Scherzo h-moll op. 20, Claude Debussy Dwie arabeski, Franciszek Liszt Venezia e Napoli S 162 – Tarantelle, Sergiusz Rachmaninow II Sonata fortepianowa b-moll op. 36
Alexander Gavrylyuk jest w Dusznikach kochany – na jego recitalach wolnych miejsc nigdy nie ma. Wielu chętnych musi zadowolić się śledzeniem przekazu z Dworku Chopina na rozstawionych w parku zdrojowym telebimach. Gavrylyuk podbił już największe sale koncertowe świata, ale powraca do niewielkich Dusznik, bo - jak mówi - tutaj czuje się wyjątkowo. Jego recitale zawsze należą do największych wydarzeń festiwalu; tak było również w sierpniu 2012 roku, chociaż sam program  koncertu można uznać za rodzaj „sentymentalnej podróży” pianisty w jego własną przeszłość. Znalazła się w nim bowiem II Sonata b-moll op. 36 Sergiusza Rachmaninowa – jedno z ukochanych dzieł Alexandra Gavrylyuka.

***
K03:

 

Posłuchaj fragmentu koncertu nr 3


49. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień; Maraton Kwartetów – Kwartet DAFO, Kwartet Śląski (Filharmonia Narodowa, sala kameralna, 23.09.2006)
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”, wyk. Kwartet DAFO, Grażyna Bacewicz IV Kwartet smyczkowy, wyk. Kwartet Śląski, Witold Szalonek 1+1+1+1 na 1 – 4 instrumentów smyczkowych, wyk. Kwartet Śląski, Andrzej Panufnik II Kwartet smyczkowy, wyk. Kwartet Śląski
Pomysł Krzysztofa Droby, aby poprzez gatunek kwartetu smyczkowego zaprezentować w jednym miejscu i czasie tak szeroką perspektywę polskiej muzyki współczesnej, okazał się rewelacyjny. Maraton Kwartetów był jednym z najważniejszych, rozpalających emocje wydarzeń Warszawskiej Jesieni 2006.
Dwa znakomite polskie kwartety smyczkowe – Śląski i Dafô –wykreowały nie tylko konkurujące ze sobą interpretacje, ale także atmosferę swoistych „rekolekcji z polskiego kwartetu współczesnego”. Wielogodzinne trwanie kwartetowego brzmienia stworzyło rodzaj misterium, w którym w skupieniu doświadczaliśmy tajemnicy, majestatu, niewysłowionej słodyczy i chłodnego piękna, czy żarliwości polskich kwartetów smyczkowych.
***
K04:

Posłuchaj fragmentu koncertu K04


Baiba Skride – skrzypce, Lauma Skride – fortepian na XII Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena (Filharmonia Narodowa, 12.03.2008)

Franciszek Schubert Sonata D-dur op. 137 nr 1 (D384), Ludwig van Beethoven Sonata G-dur op. 30 nr 3, Leoš Janáček We mgle, Alfred Schnittke I Sonata skrzypcowa
Baiba Skride i Lauma Skride to dwie z trzech łotewskich sióstr. Wszystkie święcą triumfy na estradach - razem, ale i osobno. Baiba Skride w 2001 roku otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli. W styczniu 2007 roku ukazał się pierwszy solowy album Laumy z nagraniem kompozycji Fanny Mendelssohn-Hensel, a kilka miesięcy później obie zadebiutowały w duecie w londyńskiej Wigmore Hall. Bardzo szybko, bo już w 2008 roku, siostry Skride po raz pierwszy zagrały w Polsce. Zaczarowały warszawską publiczność, a ich młodzieńczy wdzięk i entuzjazm emanowały z każdego dźwięku. Zwłaszcza druga część tamtego koncertu wywołała duże wrażenie - fortepianowy cykl We mgle Leoša Janáčka i niezwykle poruszająca I Sonata Alfreda Schnittkego.
***
K05:

Posłuchaj fragmentu koncertu K05


Orkiestra Symfoniczna Radia we Frankfurcie, dyr. Paavo Järvi (Warszawa, Filharmonia Narodowa, 2.04.2007) - XI Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena
Gustav Mahler IX Symfonia D-dur
W programie znalazł się tylko jeden utwór - monumentalna IX Symfonia D-dur Gustava Mahlera – ostatnia, którą kompozytor osobiście doprowadził do końca. Bohdan Pociej tak pisał o I części dzieła:  „nazwać ją można jedynym w swoim rodzaju muzycznym dramatem (poematem ) życia i śmierci. Ruch życia wyłania się stopniowo z drgnień, dotknięć, ułamkowych gestów, kroków elementarnych. Głuchy rytm w niskich rejonach odmierza czas życia; nad nim, w dziwnej z nim ‘zgodnej niezgodzie’, rozwija się melodia życia głęboko liryczna, prowadząca całą tę część przez wszystkie jej perypetie, wariacyjne odmiany, wzloty, upadki, załamania; melodia ( nazwać ją można tematem tej części ) symbolizuje ciągłość życia.

 

Zobacz więcej na temat: koncert MUZYKA