Posłuchaj rozmowy na podcasty.polskieradio.pl >>>
Album "Art od clarino" - jak czytamy: "(...) promuje odradzającą się modę na wykonywanie muzyki dawnej na rekonstrukcjach instrumentów z epoki. Jest również hołdem dla naturalnej trąbki – niegdyś niezwykle popularnego i cenionego instrumentu o wyjątkowo wirtuozowskim charakterze".
"Art of clarino", czyli muzyka na trąbkę historyczną
Tytułowe clarino choć kojarzy się z popularnym współcześnie klarnetem, nie ma jednak z nim zbyt wiele wspólnego, zaś tego ostatniego instrumentu próżno szukać na albumie.
- Clarino to jest po prostu wysoki rejestr trąbki historycznej. W baroku kształtował się podział na trąbki principale, czyli grające w rejestrze niskim, oraz wspomniane clarino. Ale to był ten sam instrument, który grał w tych samych rejestrach. Oczywiście w okresie romantyzmu czy klasycyzmu klarnety przejęły ten rejestr od clarinistów - tłumaczył w Dwójce dr Paweł Hulisz.
Wirtuozeria barokowej trąbki na płycie "Art of clarino"
To właśnie trąbka historyczna, grająca w wysokim rejestrze, stała się kluczem doboru repertuaru albumu, pełniąc wiodącą, często wirtuozowską rolę. Projekt jest więc okazją do zaprezentowania trąbki autorstwa Johanna Wilhelma Stritzkego, gdańskiego trąbomistrza działającego w latach 1730-1739.
- Ta płyta jest kolejnym etapem większego projektu, który rozpoczął się rekonstrukcją trąbki Johanna Wilhelma Stritzkego. Przeglądając stare dokumenty Gdańskie trafiłem na informację z roku 1731, kiedy to Johann Freisslich, otrzymując posadę kapelmistrza rady miasta Gdańska, sporządził listę inwentaryzacyjną instrumentów tego zespołu. Wśród wielu różnych instrumentów znalazły się dwie trąbki Stritzkego. Okazało się, że Stritzke przez dziewięć lat aż do 1739 prowadził warsztat trąbomistrzowski, czyli budowniczego trąbek - wyjaśnił trębacz i aranżer.
Czytaj też:
Rekonstrukcję tego instrumentu przygotował Graham Nicholson, a dziś jego odtworzona wersja znajduje się w zbiorach Muzeum Gdańska. - Graham Nicholson sporządził kopię tego instrumentu, tak żeby nadawał się on do grania. Bo nie chcieliśmy stworzyć tylko artefaktu trąbki gdańskiej, ale chcieliśmy, żeby był to instrument, na którym będzie można usłyszeć brzmienie dawnego Gdańska - podkreślał dr Paweł Hulisz.
***
Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę
Prowadzenie: Monika Zając
Gość: dr Paweł Hulisz (trębacz, aranżer, kompozytor)
Data emisji: 24.11.2025
Godz. emisji: 16.30