X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Brian Friel staje po stronie "ofiar" Czechowa

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 15:00
W audycji "Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej" rozmawialiśmy o dziele "Sztuka po sztuce”, w której irlandzki dramaturg kazał bohaterom powieści Czechowa, zmierzyć się z rzeczywistością bolszewickiej Rosji.
Audio
  • Brian Friel staje po stronie ofiar Czechowa (Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej/Dwójki)
Rządowa gazeta jest zaskoczona polskimi zapowiedziami wzmocnienia siły obronnej na naszej wschodniej granicy
Rządowa gazeta jest zaskoczona polskimi zapowiedziami wzmocnienia siły obronnej na naszej wschodniej granicy Foto: Wikipedia/Dmitry Azovtsev

Brian Friel jest jednym z najważniejszych współczesnych irlandzkich dramaturgów i pisarzy. Iwona Malinowska i Janusz Majcherek omawiali już na naszej antenie jedną z najważniejszych sztuk tego autora "Tańce w Ballybeg"

Artysta niechętnie mówi sowich inspiracjach jednak  dramacie "Sztuka po sztuce" Bryan Friel nazywany "Irlandzkim Czechowem" daje upust swoim fascynacjom literaturą rosyjską. W omawianej jednoaktówce Friel umieszcza naprzeciw siebie Sonię z "Wujaszka Wani" i Andreja z "Trzech sióstr". Historia opowiadana przez irlandzkiego dramaturga rozgrywa się 20 lat po wydarzeniach opisanych w obu dziełach Czechowa. Mimo upływu czasu bohaterów dręczą te same problemy.

- Sonia w dalszym ciągu jest nieszczęśliwie zakochana w Astrowie, a Andriej pozostał tym samym fantastą, znanym czytelnikowi z "Trzech sióstr". Stara się z robić wrażenie na swojej rozmówczyni, opowiadając jej o swojej rzekomej karierze muzyka - wyjaśnia Janusz Majcherek.

Mimo, że akcja rozgrywa po wybuchu rewolucji bolszewickiej to bohaterowie zdają się nie zauważać zachodzących zmian. Jednak Friel tylko pozornie ignoruje ten temat. - Nastroje społeczne odbijają się kondycji psychicznej  bohaterów. Podczas premiery sztuki w Moskwie widzowie rosyjscy, potrafili odczytać te aluzje - mówi Janusz Majcherek.

Zobacz więcej na temat: Brian Friel czechow TEATR
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej: Brian Friel

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2010 12:49
Twórczość Briana Friela cieszy się obecnie, również w jego ojczystej Irlandii, dużą popularnością, choć początki do łatwych nie należały.
rozwiń zwiń