X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Edgar Varèse i równouprawnienie dźwięków

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2018 17:13
Zapraszamy na dźwiękowy przewodnik po dwóch kompozycjach: "Hyperprism" (1923) i "Ecuatorial" (1934) Edgara Varese'a.
Audio
  • Edgar Varèse i równouprawnienie dźwięków (Bariera dźwięku/Dwójka)
Grafika wykorzystująca portret Edgara Varse
Grafika wykorzystująca portret Edgara VarèseFoto: Wikipedia/domena publiczna

nuty 1200.jpg
Muzyczne szyfry Oliviera Messiaena

Varese (1883-1965), rówieśnik Strawińskiego i Szymanowskiego, wychowany w Paryżu, a od 1915 tworzący w USA, był jednym z pierwszych kompozytorów, którzy mówili wprost o równouprawnieniu dźwięków, unikali rozróżnienia na "muzykę" i "szum". Od określenia "muzyka" Varese wolał własne: "dźwięk zorganizowany". Dość radykalnie odwracał uwagę od linii melodycznej w stronę brzmień, barw dźwiękowych.

Jego utwory spotykały się zrazu z ambiwalentnymi opiniami, jednak pojawia się w nich wiele wątków, które miały bardzo istotne znaczenie w dalszym rozwoju muzyki w XX wieku.

O kompozycjach Edgara Varèse'a opowiadał Marcin Krajewski - muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Gość: Marcin Krajewski (Uniwersytet Warszawski)

Data emisji: 26.01.2018

Godzina emisji: 22.30

jp/mz


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Pauline Oliveros. W nurcie "głębokiego słuchania"

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2017 12:16
Bohaterką "Bariery dźwięku" była pionierka muzyki eksperymentalnej, jedna z najwybitniejszych kompozytorów amerykańskich XX wieku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Muzyczne szyfry Oliviera Messiaena

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2017 14:20
W "Barierze dźwięku" wysłuchailiśmy drugiej części opowieści o gigancie muzyki XX wieku. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zygmunt Mycielski i współczesność

Ostatnia aktualizacja: 13.12.2017 17:02
Przypadające w tym roku 110. rocznica urodzin i 30. rocznica śmierci Zygmunta Mycielskiego to świetny powód do rozmowy o pozycji tego kompozytora, publicysty, pisarza i krytyka muzycznego oraz o jego wkładzie w polską kulturę muzyczną.
rozwiń zwiń