Od animacji po horrory. Filmy z muzyką Krzysztofa Pendereckiego

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2020 15:16
- Muzyka jest jedynym abstrakcyjnym elementem filmu oddziałującym bardzo silnie na nasze emocje. Muzyka Krzysztofa Pendereckiego zawsze wywołuje w nas jakąś reakcję, w pewnym sensie jest to reakcja akustyczna - mówiła na antenie Programu 2 Polskiego Radia, dziennikarka Maria Krupa-Wilczek.
Audio
  • Maria Krupa-Wilczek o dziełach Krzysztofa Pendereckiego w polskich i zagranicznych filmach (Poranek Dwójki)
Fragment plakatu filmu Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Hasa
Fragment plakatu filmu "Rękopis znaleziony w Saragossie" Wojciecha HasaFoto: Mat. prasowe

penderecki_strona_663.jpg
Krzysztof Penderecki w Polskim Radiu - serwis specjalny

W 1958 roku Krzysztof Penderecki otworzył przed sobą szeroką drogę kariery muzycznej. - W latach awangardowych skupiał się na poszukiwaniu własnej drogi twórczej. Spektakularne zwycięstwo w konkursie Związku Kompozytorów Polskich, gdzie dostał trzy pierwsze nagrody dawało mu możliwości zaistnienia na szerokiej scenie europejskiej - wyjaśniała Maria Krupa-Wilczek.

Czas awangardy związał kompozytora m.in. z animacją. - W latach 60. skupiał się przede wszystkim na filmach krótkometrażowych, a były filmy tzw. szkoły polskiej. Animacje były wtedy dość częste u Pendereckiego: "Spotkanie z Bazyliszkiem", "Scyzoryk", w końcu "Wycieczka w kosmos", dokument do scenariusza Lema - wyliczała dziennikarka - tematyka jest dość różnorodna.

W kolejnej dekadzie dominowały dokumenty. - Mamy tam "Malarzy gdańskich", "Portret dyrygenta", tam jest wykorzystany Tren - ofiarom Hiroszimy. Penderecki szuka i uczy się - tłumaczyła dziennikarka, ale jak dodała, wielkoformatowy sukces przyniosła Krzysztofowi Pendereckiemu współpraca z reżyserem Wojciechem Jerzym Hassem. - Hass jest postacią w pewnym sensie kojarzoną z Pendereckim, jest przedstawicielem Polskiej Szkoły Filmowej, której założenia były Pendereckiemu bardzo bliskie i stąd rozumieli się doskonale. Muzyka z "Rękopisów znalezionych w Saragossie" i "Szyfru" wiąże się z poszukiwaniami brzmieniowymi, z eksperymentami, które stosował Penderecki - mówiła Maria Krupa-Wilczek. - Wskazałabym "Rękopis znaleziony w Saragossie" jako wybitne dzieło - dodała.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki 

Rozmowę prowadziła: Monika Pilch

Gość: Maria Krupa-Wilczek (dziennikarka)

Data emisji: 3.04.2020

Godzina emisji: 8.10

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Metamorfozy" Krzysztofa Pendereckiego. Z miłości do skrzypiec

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2020 11:56
W wieku 86 lat odszedł wybitny kompozytor Krzysztof Penderecki. Wspominaliśmy go w audycji "Wieczór płytowy", podczas której słuchaliśmy słynnego II Koncertu skrzypcowego "Metamorfozy" nagranego z Anne-Sophie Mutter.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kultowa ścieżka dźwiękowa Pendereckiego oraz polski ambient i okolice

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2020 15:45
Krzysztof Penderecki nieraz gościł w tzw. "czarnym pokoju", czyli w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Godziny spędzone nad taśmami, oscyloskopami, magnetofonami w towarzystwie Eugeniusza Rudnika i Bohdana Mazurka zaowocowały m.in. licznymi ilustracjami teatralnymi i filmowymi – w tym muzyką do filmu Wojciecha Hasa "Rękopis znaleziony w Saragossie". 
rozwiń zwiń