X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jak Rembrandt uczył się na aukcjach

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2016 11:00
- Nie do końca wiemy, jakie obrazy dawni mistrzowie widzieli, jakimi drogami szły ich inspiracje. Ale tu jest inaczej - mówiła dr Grażyna Bastek o źródłach, na których wzorował się Rembrandt, malując swój słynny autoportret "z łokciem".
Audio
  • Rembrandta autoportret "z łokciem" (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment autoportretu Rembrandta z 1640 roku
Fragment autoportretu Rembrandta z 1640 rokuFoto: domena publiczna (wikimedia)

Cechą charakterystyczną tego wizerunku jest swoista iluzja. Bohater wychyla się ku widzowi, jego oparty na parapecie łokieć zdaje się wychodzić z obrazu. Skąd pomysł na taką kompozycję? Jak się okazuje, Rembrandt van Rijn w 1639 roku uczestniczył w aukcji obrazów w Amsterdamie. Tam zobaczył dwa arcydzieła.

Ile zaczerpnął holenderski malarz ze wcześniejszych mistrzów? Dlaczego Rembrandt upozował się na tym autoportrecie na szesnastowiecznego szlachcica? Co ciekawe, pojęcia "autoportret" wówczas w Niderlandach jeszcze nie stosowano…

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek (historyk sztuki)

Data emisji: 14.02.2016

Godzina emisji: 10.15

jp/kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rembrandt - geniusz, który umarł w nędzy

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2019 06:42
Swoje obrazy sygnował skrótem RHL - Rembrandus Harmenii Leidensis - lub podpisywał jedynie imieniem: Rembrandt, podobnie jak wielcy artyści renesansu: Michał Anioł, Rafael czy Tycjan.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rembrandtowski malarz o oczach jak guziki

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2014 11:00
Artysta porażony swą pracą czy bezradny wobec dzieła, na które się porwał? O bohaterze obrazu "Artysta w pracowni" Rembrandta opowiadała dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń