Cztery dekady od swego powstania kompozycja Corneliusa Cardew pozostaje jednym z najczęściej przywoływanych i naśladowanych arcydzieł muzyki kontrkulturowej. Na "The Great Learning" Cardew wychowali się pionier ambientu Brian Eno i kompozytor Michael Nyman.
"The Great Learning" jest bez wątpienia pokłosiem kulturowego i politycznego przełomu 1968 roku. Utworowi towarzyszył od początku lewicowy, ale też orientalny (tekst "Wielkiego nauczania" pochodzi z klasycznej księgi konfucjanizmu) kontekst. Brytyjski kompozytor Cornelius Cardew skomponował pięciogodzinne dzieło dla Scratch Orchestra - zespołu złożonego niemal wyłącznie z amatorów, którzy na przełomie szóstej i siódmej dekady przemierzali angielską prowincję, prezentując swój niezwykły muzyczny spektakl.
- Ten utwór stanowił istotną odpowiedź na pytanie o nową funkcję sztuki i muzyki, rolę kompozytora i słuchacza - wyjaśnia Jan Bernad, dyrektor artystyczny lubelskiego Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej "Kody". - Każdy, muzyk czy amator, może wziąć udział w wykonaniu "The Great Learning, a partytura jest w wielu miejscach otwarta na inwencję interpretatorów. W istocie stanowi ona ciąg zagadkowych poleceń, które kształtują w wykonawcach cnoty obywatelskie w rozumieniu konfucjańskim - dodaje.
Więcej na temat "The Great Learning", które wykonane zostanie w dniach 10-11 maja oraz innych wydarzeń 5. edycji lubelskiego festiwalu - tym razem skoncentrowanego wokół problematyki rytuału - w nagraniu rozmowy z Janem Bernadem.
Ponadto w "Wybieram Dwójkę": Jacek Wakar recenzuje nowe spektakle teatralne, a Dawid Dziedziczak rozmawia z kuratorką wystawy Muzeum Etnograficznego w Warszawie, poświęconej twórczości artystek irańskich.
Audycję poprowadził Adam Suprynowicz.