"Moby Dick" – chłód i tajemnica

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2014 21:00
– Mamy tu do czynienia ze światem obdartym z racjonalności, światem, który jest tajemnicą. Kluczem do jego zrozumienia jest natura, czyli Bóg, bo to on ustanawia prawa – mówiła w "Wybieram Dwójkę" Ewa Szczecińska, recenzując operę "Moby Dick" Eugeniusza Knapika, najnowszą produkcję Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.
Audio
  • Z Ewą Szczecińską o operze "Moby Dick" Eugeniusza Knapika rozmawia Justyna Piernik (Wybieram Dwójkę)
  • Z Jackiem Łumińskim, dyrektorem festiwalu tańca Ekotopie Kultury, rozmawia Ewa Niewiadomska (Wybieram Dwójkę)
  • Z Marią Anną Potocką, dyrektor MOCAK-u, o wystawie "Papieże" rozmawia Justyna Nowicka (Wybieram Dwójkę)
  • Z Jarosławem Guzym, ekspertem do spraw rynku surowców, rozmawia Dariusz Rosiak (Puls świata/Dwójka)
Moby Dick. Opera-misterium w czterech aktach
"Moby Dick". Opera-misterium w czterech aktachFoto: K. Bieliński/Teatr Wielki - Opera Narodowa

"Moby Dick" według jego twórców to swoista, oparta oczywiście na słynnej powieści Hermana Melville’a, opera-misterium. W warstwie fabularnej to opowieść o polowaniu na białego wieloryba. Główny bohater powieści Ahab – kapitan statku wielorybniczego Pequod – ściga po oceanach Moby’ego Dicka, by zemścić się na nim za swe kalectwo. Wielomiesięczny pościg kończy się śmiercią całej załogi w zatopionym przez białego wieloryba statku. Przy życiu pozostaje jedynie Izmael – narrator i wybrany, który ma dać świadectwo prawdzie.

>>>Posłuchaj reportażu z przygotowań do spektaklu "Moby Dick"<<<

– Jest to wielka przypowieść religijna – opowiadała w Dwójce Ewa Szczecińska. W tej uniwersalnej, pełnej symboliki przestrzeni rozbrzmiewa muzyka, która - według dziennikarki - jest oschła, zdystansowana, statyczna, również: jednolita. - Trochę brakowało mi tutaj ekspresji  - przyznawała rozmówczyni Justyny Piernik.

– Wyróżniłabym dwie partie: kontratenorową Michała Wajdy Chłopickiego, który grał Majtka, oraz bardzo liryczną i pięknie wykonaną partię Agnieszki Rehlis, matki Izmaela – wymieniała Ewa Szczecińska. Wśród innych walorów opery wyreżyserowanej przez Barbarę Wysocką znalazła się również gra aktorska.

Zapraszamy do wysłuchania całej recenzji.

***

W audycji ponadto przedstawiliśmy rozmowę z Jackiem Łumińskim, dyrektorem nowego festiwalu tańca w Katowicach - Ekotopie Kultury. Opowiadaliśmy również o zbiorowej wystawie "Papieże" odbywającej się w krakowskim MOCAK-u, gdzie będzie można oglądać prace Małgorzaty Blamowskiej, Rafała Bujnowskiego, Oskara Dawickiego, Petera Fussa, Volkera Hildebrandta, Igora Omuleckiego, Zofii Rydet czy samego Andy'ego Warhola.

W cyklu "Puls świata" Dariusz Rosiak rozmawiał z Jarosławem Guzym, ekspertem do spraw rynku surowców.

jp/mc

Zobacz więcej na temat: opera
Czytaj także

"Brancz" Machulskiego. Mały realizm na małym ekranie

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2014 17:00
– Najciekawsze są przedstawienia, które opowiadają o rodzinie, o tym, co dotyka nas wszystkich. Myślę, że w postaciach mojej sztuki widzowie mogą odnaleźć siebie samych – mówił w Sopocie Juliusz Machulski, reżyser spektaklu telewizyjnego, który bierze udział w konkursie festiwalu "Dwa teatry".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wieloryb w operze. Knapik i Wysocka rozbierają "Moby Dicka"

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2014 11:15
- Gdy Paweł Jędrzejko zaproponował mi napisanie opery o "Moby Dicku", wyśmiałem go. O wielorybach oper się nie pisze - mówił w Dwójce Eugeniusz Knapik. Na szczęście kompozytor zmienił zdanie.
rozwiń zwiń