Megahit polskiej kompozytorki

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2011 11:00
Kto jest najbardziej znanym w Japonii polskim kompozytorem po Chopnie? Tekla Bądarzewska-Baranowska, autorka megahitu La prière d'une vierge.
Audio
  • Maria Pomianowska o polskim megahicie i festiwalu Skrzyżowanie kultur

Tekla Bądarzewska-Baranowska (1827-1861), pianistka i kompozytorka, urodziła się w Mławie, swe krótkie życie spędziła w Warszawie. Niewiele dotąd wiadomo o tej najpopularniejszej polskiej kompozytorce, nawet rok jej urodzenia podawano błędnie. Miała prawdopodobnie pięcioro dzieci, jej córka Bronisława była być może pianistką, rodzina męża Tekli, Jana Baranowskiego, była zapewne majętna.

Na pewno wiadomo jedno: Tekla Bądarzewska jest autorką największego przeboju muzyki XIX wieku: "Modlitwy dziewicy". Utwór, początkowo wydany własnym sumptem, zyskał sobie europejską popularność, gdy został dodany do prenumeraty "Revue et Gazette Musicale de Paris". Odtąd "Modlitwa" była przedrukowywana przez wszystkie ważniejsze i mniej ważne domy wydawnicze na całym świecie. Naliczono 114 wydawców, od Europy po Stany Zjednoczone i Australię. Łączny nakład przekroczył milion egzemplarzy!

W tym roku mija 150. rocznica śmierci Tekli Bądarzewskiej i 160. rocznica pierwszego wydania "Modlitwy". W Japonii utwór ten poznają wszysctkie dzieci, uczące się gry na fortepianie. Usłyszeć go można w pociągu, grają go nawet... śmieciarki.

Yukihisa Miyayama, związany z wytwórnią King Records, odnalazł wiele spośród około 40. utworów kompozytorki. Dzięki jego pracy można było przygotować program poświęcony Tekli Bądarzewskiej. Dokonała tego Maria Pomianowska, która była gościem audycji Kuby Borysiaka.

Maria Pomianowska szefuje tegorocznej edycji festiwalu "Skrzyzowanie kultur". We wrześniu czekają nas liczne atrakcje, o niektórych z nich mówiono w studiu. Zaplanowany został dzień kobiecy.

- Nie jestem feministką - zastrzega Maria Pomianowska. - W ogóle uważam, że osiągnęłyśmy wiele jako artystki i kompozytorki. Tekla byłaby zdumiona tym, jak wiele. Mogę jeździć po świecie bez matrony (przyzowitki) i promować moja muzykę i nikogo to nie dziwi. Ale coś jeszcze nas uwiera i o tym będziemy się starać mówić w tym specjalnym kobiecym dniu. Inne dni festiwalu odbędą się z pełnym równouprawnieniem, bo tylko dopełnianie się pierwiwstków męskich i żeńskich ma sens.

Aby posłuchać rozmowy z Marią Pomianowską wystarczy kliknąć ikonę dźwięku  w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.