Kto najlepiej wykonał "Opowieści Hoffmanna" Offenbacha?

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2019 15:05
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" wybrali album z najlepszą interpretacją opery fantastycznej w 5 aktach (lub w 3 aktach z prologiem i epilogiem) Jacques'a Offenbacha. 
Audio
  • "Opowieści Hoffmanna" Offenbacha przed Płytowym Trybunałem (Kto słucha, nie błądzi/Dwójka)
Jacques Offenbach
Jacques OffenbachFoto: Félix Nadar/domena publiczna

Wykonania operowego dzieła oceniało jury w składzieDorota KozińskaPiotr KamińskiKacper Miklaszewski.

Podwójne miejsce pierwsze:

Plácido Domingo – tenor (Hoffmann), Gabriel Bacquier – baryton (Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dapertutto), Joan Sutherland – sopran (Olimpia, Antonia, Giulietta, Stella), Huguette Tourangeau – mezzosopran (Muza, Niklausse), Chór i Orkiestra Szwajcarii Romańskiej, dyr. Richard Bonynge (Decca LP 1972/CD 1986)
(wersja: Richarda Bonynge’a)

Roberto Alagna – tenor (Hoffmann), José van Dam – bas-batyton (Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dapertutto), Natalie Dessay – sopran (Olimpia), Leontina Vaduva – sopran (Antonia), Giulietta – sopran (Sumi Jo), Catherine Dubosc – sopran (Muza, Nicklausse), Chór i Orkiestra Opery w Lyonie, dyr. Kent Nagano (nagranie: 1994-96, Opera w Lyonie; 3 CD Erato 1996)
(wersja: Michael Kayne)

Pozostałe nagrania:

Raoul Jobin – tenor (Hoffmann), Roger Bourdin – baryton (Doktor Miracle), Renée Doria – sopran (Olimpia), Vina Bovy – sopran (Giulietta),  Geori Georgette Boué – sopran (Antonia), Fanély Revoil sopran (Nicklausse), Renee Faure – (Muza), Głos Matki Antonii – Simone Borghese, Chór i  Orkiestra Opery Komicznej w Paryżu, dyr. André Cluytens (nagranie: 11-16 marca 1948; Opera Komiczna w Paryżu”; LP Columbia 1948/CD Naxos 2002)

Plácido Domingo – tenor (Hoffmann), José van Dam – bas-baryton (Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dapertutto), Catherine Malfitano – sopran (Olimpia, Antonia, Giulietta, Stella), Ann Murray – mezzosopran (Muza, Niklausse), Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker, dyr. James Levine (nagranie: 6.08.1981, Festiwal w Salzburgu; 3 CD ORFEO 2009 - reżyseria Jean-Pierre Ponelle, (wersja: Fritza Oesera)

Neil Shicoff – tenor (Hoffmann), José van Dam – bas-batyton (Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dapertutto), Luciana Serra – sopran (Olimpia), Rosalind Plowright – sopran (Antonia), Jessey Norman – sopran (Giulietta), Ann Murray – mezzosopran (Muza, Niklausse), Chór i Orkiestra  La Monnaie w Brukseli, dyr. Sylvian Cambreling (nagranie: 1988, Palais des Beaux-Arts, Bruksela; 3 CD EMI 1988) (wersja: Fritza Oesera)

Francesco Araiza – tenor (Hoffmann), Samuel Ramey – bas (Lindorf, Coppelius, Doktor Miracle, Dapertutto), Eva Lind – sopran (Olimpia), Jessey Norman - sopran (Antonia), Cheryl Studer – sopran (Giulietta), Anne Sofie von Otter – mezzosopran (Muza, Niklausse), Chór Radia w Lipsku, Staatskapelle Dresden, dyr. Jeffrey Tate (nagranie: Drezno 1987, 1988, 1989; 3 CD Philips/Decca 1992) (wersja: Michael Kayne)

***

Plan słuchania wyglądał następująco:

Runda I
(Prolog): Hoffmann/Nathanaël/Chór: Quant aux traits, aux traits de sa figure…

Runda II
(akt I, akt Olimpii): Olimpia: Les oiseaux dans la charmille

Runda III:
(akt III, akt Giulietty): Głos, Giulietta, Chór: Belle nuit, ô nuit d’amour (Barcarolle)

Finał
(akt II): Miracle, Głos, Antonia. Trio z Matką. „Ta mère? Oses-tu l’invoquer?


***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

Data emisji: 15.06.2019

Godzina emisji: 17.00