Najlepsze wykonanie II Koncertu fortepianowego g-moll Camille Saint-Saëns

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2019 09:00
Tym razem Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepszą interpretację jednego z najpopularniejszych fortepianowych koncertów francuskiego pianisty i kompozytora, tworzącego w duchu romantyzmu.
Audio
  • Najlepsze wykonanie II Koncertu fortepianowego g-moll Camille Saint-Saëns (Płytowy Trybunał Dwójki)
Jury Płytowego Trybunału Dwójki
Jury Płytowego Trybunału DwójkiFoto: PR2/Piotr Piorun

Jacek Hawryluk 1200.jpg
Płytowy Trybunał Dwójki ocenia "II Koncert fortepianowy g-moll" Camille’a Saint-Saënsa - galeria zdjęć

W 1868 roku rosyjski pianista i kompozytor Antoni Rubinstein miał wystąpić w Paryżu w roli dyrygenta. Z tej okazji jego przyjaciel Camille Saint-Saënsa napisał nowy koncert fortepianowy - drugi, bowiem pierwszy powstał dekadę wcześniej. Ponoć pisanie zabrało kompozytorowi 17 dni.

13 maja 1868 roku Rubinstein poprowadził II Koncert g-moll w Paryżu. Przy fortepianie zasiadł Saint-Saëns. Sukcesu nie było, ale koncert Rubinsteinowi chyba się spodobał. Tak czy inaczej na III Koncert fortepianowy Saint-Saënsa długo nie trzeba było czekać. Był gotowy już w roku następnym.

Jury w składzie: Wojciech Michniewski, Marek Bracha i Kacper Miklaszewski zdecydowało, że zwyciężają dwa nagrania:

Benjamin Grosvenor – fortepian, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, dyr. James Judd (nagranie: 16-19.04.2012, Liverpool; Decca 2012)

Bertrand Chamayou – fortepian, Orchestre National de France, dyr. Emmanuel Krivine (nagranie: 2017-2018, Audytorium Radia Francuskiego w Paryżu; Erato 2018)


Pozostałe nagrania:

  • Arthur Rubinstein – fortepian, Symphony of the Air, dyr. Alfred Wallenstein (nagranie: 14.01.1958, Manhatan Center, Nowy Jork; LP RCA Victor Red Seal 1958/Sony – BMG “Living Stereo” 2007)
  • Bella Dawidowicz – fortepian, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, dyr. Neeme Järvi (nagranie: 7/1981, Amsterdam; LP Philips 1982/CD Philips 1984)
  • Ewa Pobłocka – fortepian, Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Kazimierz Kord (LP Polskie Nagrania 1988/CD Karussel Musik)
  • Stephen Hough – fortepian, City of Birmingham Symphony Orchestra, dyr. Sakari Oramo (nagranie: 2000, Symphony Hall, Birmingham; 2 CD Hyperion 2001 “The Romantic Piano Concerto – 27”)

Plan słuchania był następujący:

I runda

(I część). Andante sostenuto (fragment)


II runda

(I część). Kadencja


III runda

(II część) Allegro scherzando (fragment)


Finał

(III część) Presto (całość)

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki 

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 23.11.2019

Godzina emisji: 17.00

am

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Listy intymne" Leoša Janáčka w najlepszym wykonaniu

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2019 11:30
"Płytowy Trybunał Dwójki" przesłuchał tym razem II Kwartet smyczkowy "Listy intymne" znakomitego czeskiego kompozytora. Które wykonanie zwyciężyło? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Poznaliśmy najlepszą interpretację "Koronacji Poppei"

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2019 11:50
Płytowy Trybunał Dwójki wysłuchał sześciu wykonań arcydzieła muzyki barokowej, skomponowanego przez Claudia Monteverdiego. Zwyciężyło nagranie z ubiegłorocznego festiwalu w Salzburgu.
rozwiń zwiń