Trybunał wydał wyrok w sprawie Lutosławskiego

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2013 12:00
Rok 2013 został ogłoszony Rokiem Witolda Lutosławskiego, a zatem w "Płytowym Trybunale Dwójki", jeszcze przed urodzinami i oficjalną inauguracją, spotkaliśmy się z muzyką znakomitego kompozytora.
Audio
  • Werdykt finałowy w sprawie wykonania "Koncertu na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jacek Hawryluk
Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Jacek HawrylukFoto: Grzegorz Śledź/PR

Sześć interpretacji "Koncertu na orkiestrę” oceniało jury w składzie: Dorota Koziński, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski. Zdaniem naszych gości najlepiej dzieło polskiego mistrza wykonała Orkiestra Symfoniczna BBC pod dyrekcją Edward Gardnera (CD Chandos 2010).

W audycycji ponadto wysłuchaliśmy następujące nagrania:

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Witold Rowicki (LP Polskie Nagrania 1965/CD Polskie Nagrania 1989/CD Decca 2012)

Wielka Orkiestra Symfoniczna PRi TV w Katowicach, dyr. Witold Lutosławski (LP EMI 1977/CD EMI 2008 "Lutosławski – Orchestral Music”, 3 CD)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit (CD Dux 2005)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

London Philharmonic Orchestra, dyr. Jukka-Pekka Saraste (live: 20.02.2008, Royal Festival Hall w Londynie; CD London Philharmonic Orchestra 2011)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Mariss Jansons (live: 8/9.10. 2009, Monachium; BR Klassik 2011)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Koncert na orkiestrę” został wykonany po raz pierwszy 26 listopada 1954 roku w Sali Romy w Warszawie. Grała Wielka Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warszawskiej pod batutą Witolda Rowickiego, któremu utwór został dedykowany.
W 1955 roku Zofia Lissa na łamach "Przeglądu Kulturalnego” pisała: "Koncert na orkiestrę Lutosławskiego możemy uznać za jedno z najwyższych, jeśli nie w ogóle najwyższe osiągnięcie polskiej muzyki 10-lecia”. I zaraz później uznała "Koncert” za czołowe dzieło polskiego realizmu socjalistycznego.
Sam kompozytor miał do niego stosunek ambiwalentny: "Koncert jest raczej świadectwem, jak potrafię napisać muzykę, a nie jakbym ją napisać chciał. Stąd nie mam wielkiego przekonania do tego dzieła” (1979).
Dziś "Koncert” należy do najczęściej grywanych utworów Witolda Lutosławskiego. Także na świecie, co potwierdzają katalogi płytowe.

Plan słuchania:

I runda
I część: Intrada (frag.)
II runda
II część: Capriccio notturno ed Arioso (słuchamy Capriccia)
III runda
III część: Passacaglia, Toccata e Corale (słuchamy Passacalii)
Finał
III część: Passacaglia, Toccata e Corale (słuchamy Toccaty i wprowadzenia Chorału)

Do słuchania i komentowania audycji zapraszał.

Jacek Hawryluk

***

"Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki” w lutym 2013

sobota, 2 lutego 2013 r., godz. 17.00 – Francis Poulenc Gloria (w 50. rocznicę śmierci kompozytora)
sędziowie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Wojciech Michniewski


sobota, 16 lutego 2013 r., godz. 17.00 – Juliusz Zarębski Kwintet fortepianowy g-moll op. 34
sędziowie: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Karol Radziwonowicz

ZAPRASZAMY!