X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Billy Budd" Benjamna Brittena po raz pierwszy w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2019 16:41
12 kwietnia na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej odbędzie się premiera opery "Billy Budd" Benjamina Brittena.
zdj. il.
zdj. il.Foto: mat. prom.

Polska publiczność będzie miała szansę, pierwszy raz w historii, obejrzeć tę operą w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Opowieść o prawdziwej męskości, w całkowicie męskiej obsadzie, reżyseruje kobieta Annilese Miskimmon uznawana za jedną z najciekawszych reżyserek operowych świata.

"Billy Budd" powstał w 1950 roku na zamówienie Arts Council (brytyjski odpowiednik naszego Ministerstwa Kultury) z okazji planowanego na schyłek 1951 roku Festiwalu Brytyjskiego. Benjamin Britten przystąpił do pracy nad operą wspólnie z librecistami: E. M. Forsterem i E. Crozierem. Akcja dzieła rozgrywa się na brytyjskim okręcie wojennym Indomitable, który latem 1797 roku rusza do akcji przeciw flocie rewolucyjnej Francji. Czasy te należą do najdramatyczniejszych i zarazem najciemniejszych kart w historii Anglii. Kraj szczycący się umiłowaniem wolności przeistacza się w państwo policyjnego terroru i sytuacja ta trwać będzie aż do lat 20. XIX stulecia. W tych to warunkach historycznych w miniaturowej społeczności okrętu wojennego rozgrywa się tragedia tworząca kanwę fabuły "Billy’ego Budda".

Klaustrofobiczna przestrzeń wojennego okrętu, doskonale odtworzona przez scenografkę Annemarie Woods, presja wydarzeń politycznych i gęsta atmosfera międzyludzkich relacji determinuje wszystkie zachowania, decyzje i wybory oglądanych bohaterów. Na scenie tylko i wyłącznie mężczyźni. Buzujący testosteron w warunkach zagrożenia. Ta skrajna sytuacja wydała się reżyserce, Annilese Miskimmon szczególnie kusząca, by podejmując się wystawienie "Billy’ego Budda" w operze w Oslo, podjąć jednocześnie próbę redefinicji męskości. Poddać weryfikacji stereoptypowe postrzeganie społecznych ról męskich i naszkicować azymut, jaki mężczyznom wyznacza nowe rozumienie pojęcia "męskość". Efektem działań Miskimmon jest wyjęcie mężczyzn z pierwotnych ram wyznaczonych przez kulturowo narzucone role i wzmocnienie ich prawa do inności. Przedefiniowanie męskich realcji otwiera przestrzeń do odnalezienia i wydobycia z Brittenowskich marynarzy cech do tej pory ukrywanych. O operze "Billy Budd" Annilese Miskimmon mówi:

Billy Budd to utwór o tym, co znaczy być meżczyzną, który kocha innych mężczyzn, a jednocześnie zmuszony jest do bycia częścią maszyny do zabijania, armii. To opowieść niezwykle dramatyczna, inspirujaca i piękna. Zmusza widza do reflekcji nad tym, czym opera może i powinna się zajmować”.

Schizofrenia sytuacji na okręcie podwodnym rozgrywa się na tle niezwykle pięknej, monumentalnej muzyki Brittena, która cała przesycona jest inspiracjami płynącymi z morza. Jego pięknem, tajemniczością, ale też strachem, które budzi. Orkiestę podczas premiery poprowadzi maestro Michał Klauza.


Benjamin Britten
BILLY BUDD

Opera w dwóch aktach z prologiem i epilogiem
Libretto: E. M. Forster i Eric Crozier wg opowiadania Hermana Melville’a
Premiera tej inscenizacji: 18.01.2019, Oslo
Premiera polska: 12.04.2019
Koprodukcja: Den Norske Opera & Ballett, Oslo

OBSADA:
Vere - Alan Oke
Billy Budd - Michał Partyka
Claggart - Gidon Saks
Redburn - Mariusz Godlewski
Flint - Krzysztof Szumański
Ratcliff - Remigiusz Łukomski
Red Whiskers - Wojciech Parchem
Donald - Łukasz Karauda
Dansker - Aleksander Teliga
Nowicjusz - Zbigniew Malak
Squeak - Mateusz Zajdel
Bosman - Bartłomiej Misiuda
I oficer pokładowy - Łukasz Klimczak
II oficer pokładowy - Jasin Rammal-Rykała
Masztowy - Piotr Maciejowski
Przyjaciel nowicjusza - Damian Wilma
Arthur Jones - Mateusz Hoedt
Chłopiec okrętowy – Borys Toczyski, Marcel Tulimowski
Młodzi marynarze – Jakub Durko, Dominik Cieśla, Antoni Karas, Stanisław Matla, Teofil Nalewajka, Tulimowski Maksymilian, Witold Raczkowski, Mateusz Wieczorek

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej,
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego
oraz dzieci z Chóru Dziecięcego „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
i statyści

REALIZATORZY:

Michał Klauza - Dyrygent
Annilese Miskimmon - Reżyseria
Annemarie Woods - Scenografia i kostiumy
Paule Constable - Reżyseria świateł
Mirosław Janowski - Przygotowanie chóru
Danuta Chmurska - Przygotowanie chóru dziecięcego
Irina Bogdanovich - Przygotowanie Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego



Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak