"Mikołaj Zieleński" – nowy album wydany przez Narodowe Forum Muzyki

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2020 15:52
17 lipca 2020 roku swoją premierę będzie miał nowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – ubiegłorocznych laureatów Fryderyka w kategorii "Album roku – muzyka dawna".
Okładka płyty
Okładka płytyFoto: Mat. promocyjne

Płyta Mikołaj Zieleński to kolejne wydawnictwo ukazujące się w ramach przygotowywanego przez Narodowe Forum Muzyki i CD Accord od 2012 roku cyklu, który prezentuje twórczość mistrzów polskiego renesansu i baroku pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka. Na płycie znalazł się wybór utworów z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru Offertoria et communiones totius anni jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów przełomu XVI i XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego. Album zarejestrowano w doskonałej akustycznie Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Reżyseria nagrań, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko (CD Accord).

"Prezentujemy Państwu kolejną płytę z muzyką Pierwszej Rzeczypospolitej – wypełniają ją dzieła Mikołaja Zieleńskiego, jego Offertoria i Communiones wydane w Wenecji w 1611 roku. Stając przed koniecz­nością dokonania wyboru spośród 113 zachowanych dzieł Zieleńskiego, postanowiłem oprzeć narrację na historii zbawienia, a ściślej na tym, jak wypełniło się Pismo w przyjściu Jezusa Chrystusa – Mesjasza. Teksty kompozycji odnoszą się zarówno do starotestamentowych wydarzeń, Ewangelii, jak i do opisów zawartych w Dziejach Apostolskich, od zwiastowania, nawiedzenia przez Maryję św. Elżbiety, narodzenia Jezusa, rzezi niewiniątek zarządzonej przez Heroda, ofiarowania w świątyni, przez Golgotę, zmartwychwstanie, zwątpienie Tomasza, wniebowstąpienie, aż po śmierć męczeńską św. Szczepana i chwałę Bożą. Starałem się przy tym ukazać różnorodność obsadową i stylistyczną dzieł Zieleńskiego od 12-głosowego Magnificat i utworów dwuchórowych (ośmio- i sześciogłosowych) do dzieł na głos solowy, różnicując jednocześnie skład instrumentów, a szczególnie grupy basso continuo, które realizowane jest przez dwie teorby, organy, klawesyn, harfę, violę da gamba, violone i dulcjan w różnych konfiguracjach. W partii wokalnej najwyższe głosy wykonywane są przez żeńskie soprany, zapewne wbrew praktyce przełomu XVI i XVII wieku. Wątpiącemu Tomaszowi „odebraliśmy głos” w Mitte manum tuam, wykonując ten utwór wyłącznie przez instrumenty, by bez słów wyrazić wiarę w zmartwychwstanie. Prezentowane utwory Zieleńskiego to arcydzieła sztuki muzycznej początku XVII wieku, wytrzymujące porównanie z kompozycjami największych mistrzów epoki".

Andrzej Kosendiak, tekst zamieszczony w booklecie dołączonym do płyty

 

TYTUŁ: Mikołaj Zieleński

 

Program:

Mikołaj Zieleński

(II poł. XVI w. – po 1611)

Offertoria et communions totius anni

wyd. Wenecja 1611 (wybór)

[1] Ecce Virgo concipiet                                                               3'12

(In festo Annuntiationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[2] Magnificat                                                                                  5'51

[3] Deus firmavit orbem terrae                                                2'37

(In secunda Missa Nativitatis Domini; offertorium)

[4] Viderunt omnes fines terrae                                              2'43

(In tertia Missa Nativitatis Domini; communio)

[5] Vox in Rama                                                                              2'54

(In festo Sanctorum Innocentium; communio)

[6] Vidimus stellam eius                                                             2'25

(In Epiphania Domini; communio)

[7] Responsum accepit Simeon                                                2'26

(In festo Purificationis Beatae Mariae Virginis; communio)

[8] Fantasia a tre*                                                                         3'33

[9] In monte Oliveti (motetto)                                                 3'18

[10] Salve festa dies (Motetto in festo Paschae)               4'34

[11] Mitte manum tuam**                                                        2'56

(In festo Sancti Thomae Apostoli; communio)

[12] Ascendit Deus                                                                        3'05

(In festo Ascensionis Domini; offertorium)

[13] Spiritus Sanctus docebit vos                                            1'47

(Feria secunda post Pentecostes; communio)

[14] Video caelos apertos                                                           3'42

(In festo Sancti Stephani; communio)

[15] Benedictus sit Deus Pater                                 3'24

(In festo Sanctissimae Trinitatis; offertorium)

 

Czas całkowity: 48'35

 

* Rekonstrukcja partii głosu najwyższego – Marcin Szelest

** Wersja instrumentalna

Konsultacja programowa  – Zbigniew Pilch

 

Wrocław Baroque Ensemble

Andrzej Kosendiak – dyrygent

 

Aldona Bartnik – sopran [2–6, 9–10, 12–15]

Aleksandra Turalska – sopran [1–3, 6, 9–10, 12–13, 15]

Piotr Olech – kontratenor [2–4, 6–7, 10, 15]

Bart Uvyn – kontratenor [2–3, 5–6, 9–10, 13, 15] 

Piotr Łykowski – kontratenor [2–3, 12, 15]

Maciej Gocman – tenor [2–5, 10, 12, 15]

Benjamin Glaubitz – tenor [2–3, 10, 12, 15]

Florian Cramer – tenor [2–3, 9, 13, 15]

Tomáš Král – bas [2–6, 10, 12, 15]

Jerzy Butryn – bas-baryton [2–3, 9, 12, 15]

Jaromír Nosek – bas [1–3, 6, 10, 13, 15]

Szczepan Nowak – bas [2–3, 12, 15]

 

Zbigniew Pilch – I skrzypce

Mikołaj Zgółka – II skrzypce

Piotr Chrupek – altówka

Jarosław Thiel – wiolonczela

Julia Karpeta – viola da gamba

Krzysztof Karpeta – violone

Maximilian Ehrhardt – harfa

Marta Niedźwiecka – pozytyw

Aleksandra Rupocińska – klawesyn

Anton Birula, Přemysl Vacek – teorby

Bruce Dickey – kornet

William Lyons – dulcjan

Ferdinand Hendrich – puzon altowy

Masafumi Sakamoto – puzon tenorowy

Karl Heinrich Wendorf – puzon basowy

               

Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 16–19 września 2019 roku.

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

NFM 66, ACD 272-2

Polska premiera płyty: 17 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia