X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Michael Jackson na Warszawskiej Jesieni

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2015 15:00
Zapraszamy na retransmisję koncertu Orkiestry Muzyki Nowej, na którym zabrzmiał między innymi niezwykły utwór Stefana Prinsa.
Graffiti z wizerunkiem Michaela Jacksona
Graffiti z wizerunkiem Michaela JacksonaFoto: Lord Jim, lic. CC BY 2.0 (flcikr)

Tak "Fremdkörper #3 (mit Michael Jackson)" komentuje sam belgijski kompozytor:

Utwór zacząłem pisać rok po śmierci Michaela Jacksona, Króla Popu. Jego muzyka i wideoklipy miały ogromny wpływ na kulturę popularną, a jego życie osobiste było przynajmniej tak samo ikoniczne jak jego muzyka. Nadal pamiętam, jak po raz pierwszy, będąc nastolatkiem, obejrzałem teledysk Thriller – nigdy wcześniej nie widziałem czegoś podobnego! Pamiętam też, że jego wizerunek, jaki wtedy w mej głowie powstał, z upływem czasu ulegał coraz większym zniekształceniom w miarę oglądania kolejnych metamorfoz jego wyglądu. Komponując utwór, zdałem sobie sprawę, że Michael Jackson mógłby być doskonałą ilustracją terminu „fremdkörper” („ciało obce”) w pierwotnym sensie tego słowa – Fremdkörper #3 stał się czymś w rodzaju zniekształconego "in memoriam" Michaela Jacksona.

Wszystkie elektroniczne dźwięki w tej kompozycji zostały wygenerowane z użyciem własnych, "domowych" technik przetwarzania materiału – a były nim wyłącznie instrumentalne wstępy do piosenek Jacksona. Źródło przetworzonego materiału jest słyszalne tylko w niektórych urywkach kompozycji – w tych właśnie momentach dźwięki elektroniczne stają się ewidentnie "ciałami obcymi" w kontekście utworu i w rezultacie także w kontekście większości "współczesnej muzyki klasycznej". I odwrotnie: dźwięki instrumentów to "Fremdkörper" w relacji do brzmień elektronicznych. Jak medycyna posłużyła do zmiany wyglądu Jacksona, tak procesy dźwiękowe w tej kompozycji zmieniają i zniekształcają "dźwiękowe ciało" wstępów do jego piosenek. W utworze zachodzi również nieustanna gra między akcjami instrumentalnymi i dźwiękami elektronicznymi, która w percepcji ma stworzyć kontinuum zmian: czy to, co widzisz (lub słyszysz), jest tym, co do ciebie dochodzi? Co więcej, na innym poziomie koncepcja "ciał obcych" jest mocno obecna w większości moich kompozycji: nieustannie wstawiam obce przedmioty/Fremdkörper – przeważnie użytku codziennego, jak aluminiowe talerze do pizzy, spinacze do rozwieszania ubrań – do instrumentów, by zmienić sposób, w jakich na nich się gra, a co za tym idzie, także sposób, w jaki są postrzegane.

Program:

Ken Ueno … blood blossoms… na amplifikowany sekstet instrumentalny

Brian Ferneyhough La Chute d'Icare  na klarnet i zespół kameralny

Krzysztof Wołek Motions, Stases na fortepian i zespół

Marta Śniady aer na klarnet/klarnet basowy i orkiestrę kameralną

Stefan Prins Fremdkörper #3 (mit Michael Jackson) na zespół kameralny i sampler

Wyk. Małgorzata Walentynowicz - fortepian, Robert Stefański - klarnet, klarnet basowy; Orkiestra Muzyki Nowej, Szymon Bywalec - dyrygent

(Uniwersytet muzyczny Fryderyka Chopina, 22.09.2015)

***

Na "Filharmonię Dwójki" w czwartek (17.12) w godz. 19.30-21.30 zaprasza Ewa Szczecińska.

mm/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Stefan Prins prosto z "Warszawskiej Jesieni"

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2015 22:05
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jagoda Szmytka. Kompozytorka tragikomiczna

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2015 22:05
Jagoda Szmytka, rocznik 1982. Od najmłodszych lat była ekscentryczką i z czasem bynajmniej nie klasycznieje.
rozwiń zwiń