X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jon Irabagon: projekt "Blue" kosztował mnie najwięcej

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2019 11:09
Gościem audycji był saksofonista Jon Irabagon, który na albumie grupy Mostly Other People Do The Killing, z materiałem z legendarnej płyty Milesa Davisa "Kind Of Blue", wcielił się w role Coltrane'a i Cannonballa Adderleya.
Audio
  • Rozmowa z saksofonistą Jonem Irabagonem o remake'u "Kind of Blue" Milesa Davisa (Dwójka/Rozmowy improwizowane)
Jon Irabagon
Jon IrabagonFoto: mat. pras.

- Ze wszystkich projektów, w jakich brałem w życiu udział, ten pochłonął najwięcej pracy i jednocześnie przyniósł najmniej korzyści. Bardzo się cieszę, że to zrobiliśmy, ale tu dotykamy pytania o różnicę między publicznością w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Ludzie w Stanach po prostu nie mogli pojąć, po co to robimy. Zabrakło im poczucia wyobraźni, humoru i świadomości, że muzyka może być wyzwaniem, więc dawali wyraz swojej niechęci do tej płyty - opowiadał w audycji Jon Irabagon, jeden z najbardziej rozchwytywanych saksofonistów jazzowych, laureat prestiżowej nagrody im. Theloniusa Monka, członek słynącej z wywrotowych pomysłów jazzowej grupy Mostly Other Poeple Do The Killing.

Żmudnie przygotowana i wydana w 2014 roku płyta "Blue" to wierna kopia niepowtarzalnego - jak się wydawało - "Kind of Blue", nagrania z 1959 roku, nagranego przez sekstet Davisa praktycznie bez prób ani powtórzeń, na podstawie szkicowego tylko planu przedstawionego przez Milesa Davisa muzykom już w studiu nagraniowym. Z czym więc wiązało się dla Irabagona nagranie przez MOPDTK albumu, który, zdaniem komentatorów, większość słuchaczy mogłaby pomylić z oryginałem?

- Najbardziej wymagającą pracą było dla mnie spisanie wszystkich solówek Johna Coltrane'a i Juliusa Cannonballa Aderlaya. Słuchałem "Kind Of Blue" tysiące razy. Zdałem sobie sprawę, że te kilka miesięcy 1959 roku stanowiło w twórczości Coltrane'a wyjątkowy okres. To odkrycie wpłynęło na moje podejście rytmiczne we wszystkich projektach, które zrealizowałem od tamtej pory. Nie spodziewałem się tego, ale cieszę się, że tak się stało, ponieważ moja intepretacja muzyki Coltrane'a pomogła mi w interpretowaniu muzyki w ogóle - tłumaczył saksofonista, który zasłynął też tym, że przestudiował i spisał praktycznie wszystkie solowe partie mistrza.

- Zafascynowało mnie, jak w ciągu 20 lat Coltrane pokonał drogę od nagrań z wojska po "Interstellar Space". Wiele odkryłem, ale jeśli chodzi o Coltrane'a , to najważniejsza poza artkulacją i warsztatem jest zdobycz filozoficzna.


Okładka płyty "Blue" Okładka płyty "Blue"

W "Rozmowach improwizowanych" Jon Irabagon podzielił się spojrzeniem na publiczność jazzową w Europie i w Stanach Zjednoczonych, wspomnieniami z początków swojej muzycznej kariery w światowej stolicy jazzu, czyli w Nowym Jorku, a także ciekawostkami o projektach solowych i o tym, dlaczego dla jazzmana liczba słuchaczy nie jest najważniejsza.

***

Rozmawiali: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Gość: Jon Irabagon (saksofonista)

Data emisji: 30.01.2019

Godzina emisji: 22.30

Wywiad z muzykiem wyemitowano w audycji "Nokturn".

at/bch


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak