Święty Graal japońskiego jazzu oraz elektroniczno-filmowe pożegnanie lata

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2021 07:00
Na zakończenie lata z J-jazzem sięgnęliśmy po jedno z najważniejszych nagrań legendarnego muzyka Isao Suzukiego – płytę "Blow Up" z 1973 roku. W drugiej części audycji zabrzmiały nowości ze świata muzyki eksperymentalnej, elektronicznej i filmowej.
Krzysztof Dziuba prezentuje płyty, które usłyszymy w audycji
Krzysztof Dziuba prezentuje płyty, które usłyszymy w audycjiFoto: PR2

Posłuchaj
175:34 2021_09_20 22_00_30_PR2_Nocna_strefa.mp3 Święty Graal japońskiego jazzu oraz elektroniczno-filmowe pożegnanie lata (Nocna Strefa/Dwójka)

Trudno obejść się bez tak wyświechtanych sformułowań jak "kultowy" czy "legendarny". Ale co zrobić, gdy mamy do czynienia z jedną z najważniejszych płyt w dziejach J-jazzu?

Album "Blow Up". Rok 1973. Z jednej strony Isao Suzuki – muzyk określany mianem ojca chrzestnego japońskiego jazzu. Poszerzający granice gatunku, otwierający się na nowe światy, ale też czerpiący garściami z jazzowej tradycji.

Z drugiej strony Three Blind Mice – kultowa japońska oficyna, niezwykle ceniona przez słuchaczy i jazzmanów na całym świecie. Często porównywana do Blue Note za swoje audiofilskie podejście do nagrań oraz znakomite okładki płytowe. To właśnie w jej katalogu widnieje kilka spośród najważniejszych płyt jazzowych z Japonii, a pierwsze wydania jej albumów to pożądane przez kolekcjonerów białe kruki.

I właśnie pierwszego wydania albumu "Blow Up" (czasami określanego mianem Świętego Graala J-jazzu) słuchaliśmy w poniedziałkowej (20.09) "Nocnej strefie".

W dalszej części audycji wędrowaliśmy między Japonią a Stanami Zjednoczonymi. W programie nowe ścieżki dźwiękowe autorstwa Eiko Ishibiashi, Ryuichiego Sakamoto i Yasuakiego Shimizu oraz elektroniczne eksperymenty. Od Daniela Lopatina (Oneohtrix Point Never), przez nagranie duetu o nazwie ---__--____ (tworzonego przez Mari Maurice i Setha Grahama), po zderzenia brzmień organów kościelnych ze światem lo-fi w nowej muzyce Sary Davachi.


Playlista Playlista

Playlista:

  1. Oneohtrix Point Never & Elizabeth Fraser – Tales From The Trash Stratum [„Tales From The Trash Stratum”, Warp 2021]
  2. Isao Suzuki Trio/Quartet (komp. Isao Suzuki) – Blow Up [LP „Blow Up”, Three Blind Mice 1973]
  3. Isao Suzuki Trio/Quartet (komp. Isao Suzuki) – Aqua Marine [LP „Blow Up”, Three Blind Mice 1973]
  4. Isao Suzuki Trio/Quartet (komp. Matt Dennis, Tom Adair) – Everythings Happen To Me [LP „Blow Up”, Three Blind Mice 1973]
  5. Mari Nakamoto With Isao Suzuki & Kazumi Watanabe – What A Difference A Day Made [„Mari Nakamoto III”, Three Blind Mice 1975 / Craftman Records 2019]
  6. Isao Suzuki Quartet +2 – Blue Road [LP „Orang-Utan”, Three Blind Mice 1975 / Le Très Jazz Club 2018]
  7. Isao Suzuki Quartet +2 – Where Are You Going? [LP „Orang-Utan”, Three Blind Mice 1975 / Le Très Jazz Club 2018]
  8. Isao Suzuki Quartet (komp. Arthur Altman, Emery Deutsch) – Play Fiddle Play [„Blue City”, Three Blind Mice 1974 / Craftman Records 2019]
  9. ---__--___ – When You're Hot Around the Narcs [„The Heart Pumps Kool-Aid”, Orange Milk / Mondoj 2021]
  10. ---__--___ – Sadness, Infinite America ... Shit (Feat. Karen Ng) [„The Heart Pumps Kool-Aid”, Orange Milk / Mondoj 2021]
  11. ---__--___ – Julius Eastman / NY Metro Xylophone Player (Feat. metoronori) [„The Heart Pumps Kool-Aid”, Orange Milk / Mondoj 2021]
  12. Oneohtrix Point Never & Elizabeth Fraser – Tales From The Trash Stratum [„Tales From The Trash Stratum”, Warp 2021]
  13. Oneohtrix Point Never – Tales From The Trash Stratum [„Tales From The Trash Stratum”, Warp 2021]
  14. Joe Hisaishi – MKWAJU 1981-2009 [„Songs of Hope. The Essential Joe Hisaishi Vol. 2”, Universal Music 2021]
  15. Joe Hisaishi – HANA-BI [„Songs of Hope. The Essential Joe Hisaishi Vol. 2”, Universal Music 2021]
  16. Yasuaki Shimizu – Makoto’s Rhapsody [„Ima Koko ni Aru Kiki to Boku no Kokando ni Tsuite”, NHK 2021]
  17. Yasuaki Shimizu – Boku No Kokando [„Ima Koko ni Aru Kiki to Boku no Kokando ni Tsuite”, NHK 2021]
  18. Yasuaki Shimizu – [„Ima Koko ni Aru Kiki to Boku no Kokando ni Tsuite”, NHK 2021]
  19. Yasuaki Shimizu – Sleepers Awake [„Ima Koko ni Aru Kiki to Boku no Kokando ni Tsuite”, NHK 2021]
  20. Eiko Ishibashi – We'll Live Through the Long, Long Days, and Through the Long Nights (Oto) [„Drive My Car Original Soundtrack”, Newhere Music 2021]
  21. Eiko Ishibashi – Drive My Car (Kafuku) [„Drive My Car Original Soundtrack”, Newhere Music 2021]
  22. Ryuichi Sakamoto – Mountains [„Beckett (Music from the Netflix Film)”, Kab America 2021]
  23. Ryuichi Sakamoto – Another Danger [„Beckett (Music from the Netflix Film)”, Kab America 2021]
  24. Ryuichi Sakamoto – Minamata Piano Theme [„Minamata (Original Motion Picture Soundtrack)”, Sony 2021]
  25. Ryuichi Sakamoto – Into Japan [„Minamata (Original Motion Picture Soundtrack)”, Sony 2021]
  26. Sarah Davachi – Chorus Scene [„Antiphonals”, Late Music 2021]
  27. Sarah Davachi – Gradual Image [„Antiphonals”, Late Music 2021]
  28. Sarah Davachi – Magdalena [„Antiphonals”, Late Music 2021]
  29. Paulina Przybysz, Kuba Więcek – Kwiateczki [„Polish Jazz. Kwiateczki”, Warner 2021]

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadził: Krzysztof Dziuba

Data emisji: 20.09.2021

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

Japońskie legendy według big-bandu The New Herd

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2021 07:00
Dawno temu na wyspie znanej dziś jako Kiusiu istniała kraina cudów i bogactwa. Wzmianki o niej pojawiają się w dawnych chińskich kronikach z III wieku, gdzie kraina ta widnieje jako Yamatai-koku – kraj rządzony przez szamankę Himiko, uznawany dziś za kolebkę Japonii.
rozwiń zwiń