Polskie Radio
Section05

Triumf debiutanta

18 listopada 1829 r. kompozytor, poeta i dziennikarz, Friedrich Kanne zamieścił w „Allgemeine Musikalische Zeitung” notatkę z drugiego wiedeńskiego koncertu 19-letniego Chopina [18 sierpnia]. Pianista grający wówczas swoje Wariacje op. 2 i Rondo op. 14, określony został mianem „mistrza pierwszorzędnego”. Zachwycił „wytworną delikatnością uderzenia, niezwykłą biegłością techniczną, […], przejrzystością interpretacji”. O jego kompozycjach Kann napisał: „[…] noszą w sobie znamię wielkiego geniuszu, objawiają wirtuoza szczodrze przez naturę obdarzonego, który […] zabłysnął na muzycznym firmamencie jako jeden z najjaśniejszych meteorów”. Mimo powodzenia obu koncertów, Chopin nie był w pełni usatysfakcjonowany, pisząc: „Wiem, że podobałem się damom i artystom. Gyrowetz bił brawo. Tylko zakamieniałym Niemcom nie wiem, czylim dogodził”. Poirytowały go także zarzuty w jednym z dzienników, że grał zbyt miękko, za delikatnie: „Spodziewałem się tego zarzutu, zwłaszcza, że córka redaktora [tegoż dziennika], wali strasznie po instrumencie”. (md)
Zobacz więcej na temat: 

Инструментализация памяти о советских репрессиях

На фоне демонтажа независимых гуманитарных институтов память о советских репрессиях превращается в инструмент политической манипуляции. После ликвидации «Мемориала» исследователям нужни новые академические площадки для свободной дискуссии о тоталитарном прошлом, - говорила доктор Зузанна Богумил из Института этнологии, антропологии и культурологии Варшавского университета. Профессор Виолета Даволиуте из Литовского института истории рассказала о естественном течении исторической памяти и необходимости исторического плюрализма.
Zobacz więcej na temat: