Zofia Rydet. Genialna starsza pani z aparatem

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2015 16:00
– To fascynujące fotografie. Trudno je opisać, bo ich siła bierze się czasem z detali czy zestawień – mówił Karol Hordziej, kurator wystawy "Zofia Rydet. Zapis 1978-1990".
Audio
  • Zofia Rydet i jej fotograficzny cykl "Zapis socjologiczny" (Opowieści po zmroku/Dwójka)
Wystawa fotografii Zofii Rydet zorganizowana w 2011 r. z okazji 100. rocznicy urodzin artystki
Wystawa fotografii Zofii Rydet zorganizowana w 2011 r. z okazji 100. rocznicy urodzin artystkiFoto: PAP/Andrzej Rybczyński

Zofia Rydet zajęła się fotografią, mając ponad 40 lat, a najważniejszy projekt fotograficzny "Zapis socjologiczny" rozpoczęła w wieku 67 lat. Na ten cykl składa się około 20 tysięcy zdjęć, wykonanych w ponad stu miejscowościach. Na wystawie, którą można oglądać w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zgromadzono około 900 obiektów.

Autorka "portretu ludzkiej rodziny we wnętrzu" stała się bohaterką filmu "Nieskończoność dalekich dróg" Andrzeja Różyckiego. Reżyser obrazu wspominał m.in. charyzmę Zofii Rydet, a także to, że z początku bał się jej starości i zgarbionej sylwetki, która potem jednak zachwyciła go swoiście "ptasim" sposobem poruszania się.

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Przygotowała: Aleksandra Łapkiewicz

Goście: Maria Sokół-Augustyńska i Zofia Augustyńska-Martyniak (Fundacja im. Zofii Rydet), Anna Beata Bohdziewicz (fotografka i publicystka), Karol Hordziej (kurator ekspozycji "Zofia Rydet. Zapis 1978-1990")

Z nagrań archiwalnych: Zofia Rydet (autorka fotografii) , Andrzej Różycki (fotograf, autor filmu "Nieskończoność dalekich dróg")

Data emisji: 16.11.2015

Godzina emisji: 21.30

mc/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.dkkozienice.pl

Czytaj także

Kolaże Dziaczkowskiego. Alternatywna wizja europejskiej kultury

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2015 15:00
- Stały motyw jego twórczości to podróż, choćby do wyimaginowanego świata utkanego z elementów historii sztuki - opowiadał Karol Hordziej, kurator monograficznej wystawy prac Jana Dziaczkowskiego w warszawskiej Zachęcie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Fotografia ożywia podejrzane kreatury"

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2015 15:51
- Tadeusz Kantor był świadomy tego, że za pomocą fotografii można wyłowić jedynie karykatury rzeczywistości - podkreślała w Dwójce kuratorka krakowskiej wystawy "Niemożliwość obecności".
rozwiń zwiń