Darmstadt. U źródeł muzycznej awangardy

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2015 13:00
Na Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rodziła się muzyka serialna, aleatoryczna, elektroniczna. Czy po 70 latach Darmstadt pozostaje muzycznym centrum Europy?
Audio
  • Z drem Danielem Cichym o darmsztadzkich Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki rozmawia Adam Suprynowicz (Bariera dźwięku/Dwójka)
W latach 50. i 60. Darmstadt stało się kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmu
W latach 50. i 60. Darmstadt stało się kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmuFoto: Internationales Musikinstitut Darmstadt

- W III Rzeszy muzyka awangardowa została zakazana jako sztuka zdegenerowana. Jej ważne centra, Berlin czy Wiedeń, obumarły - opowiadał muzykolog dr Daniel Cichy. - Po wojnie postanowiono zainwestować w odrodzenie tych tradycji. Wybrano do tego celu Darmstadt, dawną stolicę Hesji, której tradycje muzyczne sięgają renesansu - dodał.

W latach 50. i 60. Darmstadt stało się kuźnią awangardy - to stamtąd rozchodziły się po świecie idee totalnego serializmu czy aleatoryzmu, tam też prezentowano pierwsze kompozycje elektroniczne i dyskutowano o nich. Pierre Boulez, Bruno Maderna, Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen - to twórcy, którzy mieli swego czasu tworzyć wręcz "szkołę darmsztadzką".

Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki niechętnie otworzyły się jednak w latach 70. na kierunki postmodernistyczne. Dlaczego tak się stało i czy ta decyzja wpłynęła na ich obecny status?

***

Tytuł audycji: Bariera dźwięku

Prowadzi: Adam Suprynowicz

Goście: dr Daniel Cichy (muzykolog, redaktor naczelny PWM)

Data emisji: 20.11.2015

Godzina emisji: 22.00

mm/jp/mc

Czytaj także

Schönberg nigdy nie skodyfikował dodekafonii

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2014 16:00
Mity i stereotypy dotyczące muzyki dodekafonicznej podważała w Dwójce doktor Iwona Lindstedt, muzykolog z Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wyśpiewać tragizm śmierci z rąk nazistów. Analizujemy dzieło Luigiego Nono

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2014 23:00
- "Il canto sospeso" to kantata powstała do tekstów członków ruchu oporu skazanych na zagładę - mówił w Dwójce muzykolog Krzysztof Kwiatkowski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Symfonia syren fabrycznych", czyli muzyka radziecka

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2014 21:00
Po rewolucji 1917 r. silne rosyjskie ruchy awangardowe włączyły się w propagandę nowego ustroju. Wkrótce jednak ustrój odwrócił się od nich. Jak do tego doszło?
rozwiń zwiń