Dwójka

Weź udział w wydaniu "Śpiewnika Pelplińskiego"!

03.02.2015 19:00
Zbiór 1102 pieśni, często bardzo archaicznych, towarzyszył kolejnym pokoleniom Polaków w kraju i za granicą. Teraz każdy może dołożyć się do ich ponownego wydania.
Drewniany kościół w Grywaldzie. Za sprawą Śpiewnika Pelplińskiego w takich świątyniach rozbrzmiewały i wciąż rozbrzmiewają średniowieczne i renesansowe pieśni
Drewniany kościół w Grywaldzie. Za sprawą "Śpiewnika Pelplińskiego" w takich świątyniach rozbrzmiewały i wciąż rozbrzmiewają średniowieczne i renesansowe pieśniFoto: Tomasz Bienias, lic. CC (wikipedia)
Posłuchaj
24'25 Średniowieczne skarby w wiejskich zeszytach (Źródła/Dwójka)
więcej

Udział w akcji można wzięć za pośrednictwem portalu polakpotrafi.pl. Liczy się każda złotówka!>>>

- Ciarki przechodzą po plecach, gdy w gminnych kościołach słychać poezję i melodie barokowego dworu - mówili w Dwójce inicjatorzy wydania "Śpiewnika Pelplińskiego". "Zbiór pieśni nabożnych do użytku domowego i kościelnego" opublikowany został po raz pierwszy w 1871 roku, a wznowiony (dotychczas po raz ostatni) piętnaście lat później. Jak wyjaśnili Adam Strug oraz Seweryn Huzarski ze Stowarzyszenia Trójwiejska, była to reakcja ks. Michała Kellera z diecezji pelplińskiej na prowadzoną także w świątyniach Kulturkampf (co ciekawe, wspierał go niemiecki biskup).

- Oryginał był w moim domu rodzinnym za sprawą pradziadka, który przez sześćdziesiąt lat służył swojej społeczności jako śpiewak pogrzebowy - opowiadał Adam Strug. - Śpiewnik można znaleźć w bibliotekach parafialnych oraz we wsiach drobnoszlacheckich. Gmin posługiwał się natomiast odpisami zeszytowymi. Ich użytkownicy robią dziś wielkie oczy, gdy dowiadują się, że historia niektórych pieśni sięga średniowiecza - dodał. Co ciekawe, niektórzy mniej światli duchowni zwalczali domowe odpisy "Śpiewnika Peplińskiego"...

Dwójka, która jest patronem wydawnictwa, gorąca zachęca do wspierania inicjatywy.

***

Tytuł audycji: Źródła

Prowadzenie: Anna Szewczuk
Goście:
Adam Strug (śpiewak), Seweryn Huzarski (Stowarzyszenie Trójwiejska, wydawca "Śpiewnika Pelplińskiego)
Data emisji: 22.01.2015
Godzina emisji:
12.00

mm/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Koncert hymnów i pieśni adwentowych

18.12.2013 13:00
Na "Muzycznej Scenie Tradycji" Programu 2 Polskiego Radia wystąpili w ubiegłym roku Ania Broda i Adam Strug. Przypominamy ten niezwykły koncert.
Genowefa i Wincenty, zwany Janem, Nasiadkowie oraz Adam Strug, wieś Mątwica w Łomżyńskiem
Genowefa i Wincenty, zwany Janem, Nasiadkowie oraz Adam Strug, wieś Mątwica w ŁomżyńskiemFoto: Alina Schramm
Posłuchaj
50'10 Koncert Anny Brody na "Muzycznej Scenie Tradycji"
45'25
więcej
Obejrzyj
Koncert Anny Brody i Adama Struga na "Muzycznej Scenie Tradycji" - cz.1
Koncerty Anny Brody i Adama Struga na "Muzycznej Scenie Tradycji" - cz.2
Koncert Anny Brody i Adama Struga na "Muzycznej Scenie Tradycji"

2 grudnia 2012 roku, w dniu rozpoczęcia Adwentu – szczególnego czasu oczekiwania na radosne Przyjście – w radiowym Studiu im. Władysława Szpilmana odbył się koncert hymnów i pieśni adwentowych.

To koncert w dwóch odsłonach. W pierwszej wystąpiła: Ania Broda – śpiew, Jacek Mielcarek – klarnet, ta rogato i Mateusz Szemraj – oud. W drugiej: Adam Strug – śpiew i Witek Broda – lira korbowa.

- Te hymny pochodzą z tradycji warmińskiej - zapowiadała swój występ w "Źródłach" Anna Broda . - To repertuar zupełnie nieznany i zapomniany. Jako lokalna patriotka z serca Warmii, Olsztyna cieszę się, że będę mogła pokazać szerszej publiczności to, co najpiękniejsze w tradycji naszego regionu - mówiła artystka.

W drugiej części Adam Strug wykonał pieśni z tradycji ustnej. - W warstwie tekstu zostały one skodyfikowane w Śpiewniku Pelplińskim z roku 1870 - mówił wokalista na antenie Dwójki.

Koncert poprowadziła Anna Szewczuk.

***

Ania Broda - wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów i kompozytorka. Rozpoczęła karierę solową nagrodzonym w tym roku autorskim albumem "A ja nie chcę spać" (www.aniabroda.com). Współtwórczyni Kapeli Brodów (www.kapelabrodow.com), z którą nagrała 5 płyt: "Pieśni i melodie na rozmaite święta" (2001), "Kolędy i inne pieśni" (2002), "Pieśni Maryjne" (2008), "Tańce polskie" (2008) oraz "Pieśni do Świętych Pańskich" (2011).
Od zawsze zajmuje się polską muzyką tradycyjną, która jest źródłem inspiracji także dla jej własnej twórczości. Znakomita interpretatorka ludowych pieśni świeckich i religijnych, które pochodzą zarówno z zapisów archiwalnych, jak i z ustnego przekazu. Wielokrotnie dokonywała nagrań dla Polskiego Radia (ludowy repertuar taneczny, pieśni wielkopostne, pieśni maryjne, kolędy).
Od kilku lat komponuje piosenki, ballady, kołysanki i rozmaite miniatury muzyczne. W muzyce szuka nastrojów, kolorów, rytmów i słów, z których tworzy folkowo-orientalno -jazzowe opowieści.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Współpracowała między innymi z Łukaszem L.U.C. Rostkowskim, Patrykiem Tik Tak Matelą i Adamem Strugiem.

Ania
Ania Broda


Adam Strug - śpiewak specjalizujący się w sakralnej i świeckiej muzyce swoich stron rodzinnych (Łomżyńskie, Kurpie Zielone). Pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska, praktykującego pieśni przekazywane w tradycji ustnej. W ubiegłym roku zespół wydał pierwszą płytę pt. "Requiem Polskie".

Układa też piosenki. W jego twórczości gminna pieśń polska miesza się z tęskną rzewnością greckiego rebetiko i żywiołem międzywojennej piosenki ulicznej. W tym roku ukazała się jego pierwsza autorska płyta. Debiutancki album Adama Struga "Adieu" to eklektyczna mikstura orientu, liryki miłosnej, minimalizmu i piosenki ulicznej właśnie. Producentem płyty oraz kontrabasistą w jednej osobie jest Marcin Pospieszalski. Zespół współtworzą: Frank Parker (perkusja), Szczepan Pospieszalski (trąbka), Janusz Prusinowski (mandolina, skrzypce) i Michał Żak (klarnet, flet drewniany), Wojtek Lubertowicz (bębny orientalne) i Piotr Piszczatowski (baraban).

Adam
Adam Strug

***

"Muzyczna Scena Tradycji" to comiesięczne koncerty z udziałem publiczności, organizowane przez Program Drugi w Studiu im. Władysława Szpilmana w głównej siedzibie Polskiego Radia przy al. Niepodległości 77/85. Dzięki nim radiowa Dwójka pragnie przybliżyć słuchaczom najciekawszych artystów folkowych i ludowych oraz ich mistrzów – wiejskich muzyków i śpiewaków, zarówno polskich, jak i zagranicznych.

Czytaj także

Adam Strug: w grudniu zwykle chodziłem niewyspany

04.12.2014 14:13
– Moje osobiste doświadczenie adwentu to poranne roraty, praktykowane zgodnie z ortodoksyjnym katolicyzmem – mówił Adam Strug, śpiewak, poeta i etnomuzykolog.
Adam Strug specjalizuje się w sakralnej i świeckiej muzyce swoich stron rodzinnych. Uważa, że Śpiewnik Pelpliński to dokument niezbędny zarówno dla polskiej inteligencji, jak też gminu
Adam Strug specjalizuje się w sakralnej i świeckiej muzyce swoich stron rodzinnych. Uważa, że 'Śpiewnik Pelpliński" to dokument niezbędny zarówno dla polskiej inteligencji, jak też gminuFoto: Grzegorz Śledź/PR2
Posłuchaj
08'16 Zofia Warych i Adam Strug o kurpiowskich zwyczajach adwentowych (Źródła/Dwójka)
więcej

Artysta urodził się w 1970 r., a więc - jak powiedział - już po "nieszczęsnej reformie soborowej". – Poza mszą jednak praktykowało się jeszcze katolicyzm po dawnemu. Budzono mnie bardzo wcześniej rano, bo szło się najpierw na godzinki o piątej piętnaście. Za piętnaście szósta były antyfony roratnie, a o szóstej msza – wspominał.

Zofia Warych z Myszyńca na Kurpiach, opowiadając o adwentowych obyczajach swojego regionu, mówiła o tym, jak ważny był w nich post. To istotna sprawa także dla Adama Struga – Wbrew współczesnej teologicznej nowomowie adwent to czas postny, w którym wedle ortodoksyjnej teologii katolickiej stworzenie skażone grzechem pierworodnym jęczy ze swoim stwórcą – tłumaczył.

***

Tytuł audycji: Źródła
Prowadząca: Anna Szewczuk
Goście: Adam Strug, Zofia Warych

Data emisji: 4.12.2014
Godzina emisji: 12.00
mc/bch

Czytaj także

Z lutnią do Kolbergowskich źródeł

13.01.2015 15:00
- W zapisach Kolberga odnajduję ślady archaicznych, nawet średniowiecznych źródeł muzyki ludowej - mówił Antoni Pilch, współtwórca płyty "Kolbergowskie pejzaże znad Sanu".
Lutnia renesansowa. Czy wykonywanie pieśni ze zbiorów Kolberga z akompaniamentem tego instrumentu jest uzasadnione? Antoni Pilch uważa, że tak
Lutnia renesansowa. Czy wykonywanie pieśni ze zbiorów Kolberga z akompaniamentem tego instrumentu jest uzasadnione? Antoni Pilch uważa, że takFoto: Jorge Royan, lic. CC, wikipedia
Posłuchaj
46'11 Z lutnią do Kolbergowskich źródeł (Źródła/Dwójka)
więcej

Lutnista wie co mówi, bowiem od lat zajmuje się jednocześnie wykonawstwem repertuaru dawnego oraz tradycyjnego. - Większość badaczy nie wyobraża sobie dodawania do zapisanych przez Kolberga pieśni akompaniamentu. Ja jednak odnajduję w nich wiele melodycznych i rytmicznych wpływów dworskiej muzyki XVI i XVII stulecia. Pamiętajmy też, że bandura i torban to narodowe instrumenty ukraińskie. Dlatego akompaniament ludowy wydaje mi się wiarygodny - wyjaśnił.

Płyta "Kolbergowskie pejzaże znad Sanu" to wspólne dzieło Pilcha i Julii Doszny, śpiewaczki zajmującej się od dziecka pieśniami Beskidu Niskiego, a wychowanej w kulturze łemkowskiej. Artyści zapowiadają, że ten krążek to dopiero początek ich fonograficznej przygody z wybitnym etnografem. Okazuje się bowiem, że Kolbergowskie zapisy okazały się dla obojga drogą do własnych korzeni.

***

Tytuł audycji: Źródła
Prowadząca: Anna Szotkowska

Gość: Julia Doszna i Antoni Pilch (muzycy, twórcy płyty "Kolbergowskie pejzaże znad Sanu")

Data emisji: 13.01.2015
Godzina emisji: 12.00

mm/jp