Streching - jak się rozciągać skutecznie i zdrowo?

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2020 20:19
Stretching nie musi być tylko nudną rozgrzewką wykonywaną przed treningiem. To połączenie ćwiczeń rozluźniających, pilatesowych i niektórych pozycji jogi. Jak należy przygotować się do stretchingu i jakie jego uprawianie niesie korzyści?
Audio
  • Jak się rozciągać? Kto może to robić, a kto powinien zrezygnować? (4 Bieg/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Sebastian Gauert

shutterstock bieganie sport maseczka 1200.jpg
Aktywność fizyczna w czasie izolacji. Co i gdzie warto ćwiczyć?

Niektórzy są zdania, że ćwiczenia rozciągające - w zależności od dyscypliny, którą uprawiamy - "psują" nasze mięśnie. Jak przekonuje Katarzyna Złotkowska, to nie zawsze prawda: wszystko zależy od założeń, jakie przyjmiemy, a te, w sporcie wyczynowym i zaawansowanym bardzo różnią się od celów, jakie stawiają sobie amatorzy i tzw. niedzielni sportowcy. - W sporcie wyczynowym są założenia, które trzeba spełnić, by mieć wyniki. W treningu rekreacyjnym trenujemy po prostu głównie dla zdrowia. I wówczas powstaje pytanie, czy chodzi nam o rozciąganie, czy o przekraczanie granic i tzw. nadmobilność - tłumaczyła rozmówczyni Piotra Galusa.  

ZOBACZ TAKŻE "Wyzumbuj" stres. Nauka tańca w czasie pandemii >>>

Wykonując z nieznanymi nam trenerami w sieci "przypadkowe zestawy ćwiczeń" można, jak podkreślała Katarzyna Złotkowska, zrobić sobie krzywdę. - Ważne, by nie przekraczać granic, nie robić niczego na siłę - apelowała. - Trzeba wziąć pod uwagę, że w ciągu tygodnia nie uda nam się zrobić szpagatu. Nie wszyscy mamy takie same predyspozycje i niektórym będzie łatwiej osiągnąć cel, inni muszą włożyć w to więcej pracy i czasu - mówiła. 

Ból, który się pojawia podczas rozciągania - bo on się musi pojawić - powinien być przyjemny. Jeśli tak nie będzie, to nie jest już zdrowe. Rozciąganie ma dawać uczucie przyjemności w ciele. K. Złotkowska

Jak tłumaczyła - warto ćwiczyć wszechstronnie i rozwijać wszystkie partie ciała od najmłodszych lat. Jeśli chcemy jednak skupić się na jednej dyscyplinie sportu - należy wyeliminować aktywności, które do niej "nie pasują". - Sama zaczynałam od ćwiczeń różnych partii ciała jako dziecko. Ale potem, trenując płotkarstwo, ograniczałam jazdę na rowerze. Chodzi o używanie określonych partii mięśni - tłumaczyła ekspert. 

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Data emisji: 15.05.2020

Godzina emisji: 16.15

kd/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak