Historia dla młodych - jak przekazać ją atrakcyjnie?

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2022 11:33
Coraz więcej młodych ludzi szuka informacji i czerpie wiedzę z mediów społecznościowych. Często zamiast przewijanego na ekranach tekstu wybierają krótkie filmy czy fotorelacje. Sprawdzamy, jak pokazywać w sieci ważne daty i rocznice, aby o nich pamiętano także za granicą?
Coraz częściej szukamy informacji i czerpiemy ją z mediów społecznościowych
Coraz częściej szukamy informacji i czerpiemy ją z mediów społecznościowychFoto: shutterstock/ Syda Productions.

1 września nie wszędzie obchodzony

1 września - rocznica wybuchu II wojny światowej - to data szczególna nie tylko w historii Polski, ale także całego świata. W naszym kraju obchodzona jest uroczyście, a we wszystkich mediach pojawiają się informacje na ten temat. Nie wszędzie jednak tak jest.

- W Wielkiej Brytanii jest małe zainteresowanie tą datą. Nie pamiętam obchodów ani artykułów w gazetach - mówi Patrick Ney, Brytyjczyk mieszkający w Polsce i vloger. - Ważniejszą datą, która jest celebrowana, jest rocznica zakończenia wojny i 11 listopada, tzw. Remembrance Day. Podobnie jest w USA. Dla nich wojna zaczęła się w 1941 roku, od ataku na Pearl Harbor.

Rozmówca Weroniki Puszkar przyznaje, że rzadko do 1 września nawiązuje się na portalach informacyjnych czy społecznościowych w Wielkiej Brytanii. Informacje na ten temat głównie są publikowane na portalach historycznych.


Wiedza z mediów społecznościowych

Coraz częściej szukamy informacji i czerpiemy ją z mediów społecznościowych. Od tekstów chętniej wybieramy krótkie filmy lub fotorelacje. Dotyczy to także tematów związanych z historią. Jak więc zwracać uwagę w sieci na ważne tematy i rocznice, aby przyciągnąć uwagę młodych internautów, zwłaszcza gdy chcemy trafić do międzynarodowego grona?

- Historia Polski jest bliska Polakom, ale niekoniecznie innym narodom. Historia może być ciekawa, gdy będzie ciekawa dla tych osób. Pamiętam moment, gdy po nakręceniu filmu o Witoldzie Pileckim młoda Amerykanka napisała do mnie, że nie wie, gdzie jest Polska na mapie, ale zainteresowała ją historia tej jednej osoby - mówi vloger. - Polska jest krajem bohaterów i myślę, że wystarczy puścić materiały o zwykłych pojedynczych ludziach, a wzbudzi to zainteresowanie także szerszym kontekstem ich historii.


Źr. Facebook/Patrick Ney

Czytaj też: Wrzesień’39 - serwis specjalny 

Od ogółu do szczegółu

Jak radzi Patrick Ney, warto opowieść zacząć od pytania ogólnego skierowanego personalnie do widza i potraktować to jako punkt wyjścia do dalszej opowieści. - W biografii o Witoldzie Pileckim to było - co byś robił tuż przed śmiercią, jak byś się czuł w takiej sytuacji? Jest to pytanie, nad którym każdy może się zastanawiać - tłumaczy rozmówca Weroniki Puszkar. - Następnie można nawiązać to pytanie do historii bohatera, który nie raz stanął w obliczu śmierci. Wtedy może się okazać, że taki film o postaci historycznej będzie ciekawy dla młodej Amerykanki. Nagrywajcie filmy o swojej historii. Eksperymentujcie i wrzucajcie na popularne media społecznościowe, które mają dużą klikalność.


Posłuchaj
04:37 Czwórka/Pierwsze Słyszę - historia 01.09..2022.mp3 Sprawdzamy, jak historię opowiadać w interesujący sposób (Pierwsze Słyszę/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

ProwadziKamil Jasieński

Materiał: Weronika Puszkar

Data emisji: 01.09.2022

Godzina emisji: 7.25

aw