Polish Cinema for Beginners - Sezon 10: FAMILY MATTERS

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2018 14:24
W marcu, po feriach zimowych, Polish Cinema for Beginners powraca z pięcioma nowymi filmami oraz gośćmi, którzy spotkają się z międzynarodową publicznością, by porozmawiać o tym, co ma znaczenie: rodzinie.
Polish Cinema for Beginners
Polish Cinema for BeginnersFoto: mat. pras.

Podczas 10. sezonu Polish Cinema for Beginners, odbywającego się pod hasłem Family Matters, przyjrzymy się we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty filmowym obrazom polskiej rodziny – wesołym i gorzkim, dawnym i współczesnym. Na otwarcie absolutny klasyk polskiego kina: Życie rodzinne Krzysztofa Zanussiego, opowiadające o tym, jak trudno odciąć się od korzeni. Podczas kolejnych spotkań przyjrzymy się komediowym przedstawieniom rodziny w Rewersie Borysa Lankosza i Moich córkach krowach Kingi Dębskiej oraz dramatycznym losom warszawskiego małżeństwa z Placu Zbawiciela Krzysztofa Krauze i Joanny Kos-Krauze czy nietypowemu rodzeństwu z Komunii Anny Zameckiej. Pokazy, jak zwykle opatrzone będą angielskimi napisami, aby wszyscy mieszkańcy Wrocławia – bez względu na to skąd pochodzą – mogli poznać polską kulturę, obyczajowość, historię. Pojawi się też unikatowa szansa porozmawiania z reżyserami prezentowanych filmów, którzy przybędą do Wrocławia, by opowiedzieć o swoich dziełach.

15 marca

„Rewers” / “Reverse”, reż. / dir. Borys Lankosz, 2009

Gość / Guest: TBA

Najlepszy polski film 2009 roku, nagrodzony Grand Prix na festiwalu w Gdyni oraz Orłem Polskiej Akademii Filmowej. Osadzony w latach 50. Rewers opowiada historię Sabiny (Agata Buzek) - skromnej pracownicy wydawnictwa, „szarej myszki”, którą matka (Krystyna Janda) i babka (Anna Polony) bez powodzenia próbują wydać za mąż. Oto jednak niespodziewanie w jej życiu pojawia się przystojny, choć mroczny, mężczyzna (Marcin Dorociński), którego obecność rozpocznie serie zaskakujących zdarzeń. Czarna komedia Borysa Lankosza, ukazując trzy pokolenia polskich kobiet, mówi wiele o grozie lat stalinowskich, ale i co nieco o czasach współczesnych.

5 kwietnia

„Moje córki krowy” / “These Daughters of Mine”, reż. / dir. Kinga Dębska, 2015

Gość / Guest: Kinga Dębska

Nikt inny nie potrafi zdenerwować tak, jak własna rodzina – utarczki między rodzeństwem bywają jednak najbardziej komiczne. Tak właśnie jest w Moich córkach krowach. Marta (Agata Kulesza), aktorka serialowa i samotna matka, utyskuje na brak szczęścia do facetów. Jej siostra Kasia (Gabriela Muskała) ma męża nieroba, syna dilera i dzieli dom z rodzicami. Kiedy ci zaczynają podupadać na zdrowiu, siostry - choć nie mogą na siebie patrzeć – zmuszone są połączyć siły. Czy uda im się trochę polubić? Moje córki krowy, obfitując w zabawne dialogi i doskonałe aktorstwo, barwnie odmalowują obraz współczesnej polskiej rodziny. Na ile osobisty to portret? Kulisy powstawania filmu zdradzi jego reżyserka, Kinga Dębska.

19 kwietnia

„Komunia” / “Communion” reż. / dir. Anna Zamecka, 2016

Gość / Guest: Anna Zamecka

Jeden z najgłośniejszych polskich filmów ostatnich lat - jednocześnie ciepła i cierpka opowieść o przedwczesnym dorastaniu. Po odejściu matki nastoletnia Ola opiekuje się zagubionym ojcem i autystycznym bratem, Nikodemem. Kiedy chłopak przystępuje do pierwszej komunii, Ola postanawia skleić na nowo rozbitą rodzinę. Czy jej plan się powiedzie? Gościem pokazu będzie reżyserka, Anna Zamecka, która w wywiadzie dla „Dwutygodnika” mówiła: napięcie, które czuć w filmie, towarzyszyło nam nieustannie. Myśmy w pewnym momencie chyba stali się rodziną, a w rodzinie wszystko wolno. Nikt się nie ograniczał. Komunia odniosła ogromny światowy sukces: od premiery i zwycięstwa na festiwalu w Locarno po nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej za najlepszy dokument.

10 maja

„Plac Zbawiciela” / “Savior Square” reż. / dir. Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, 2006

Gość / Guest: TBA

Przejmujący obraz z życia współczesnej polskiej rodziny. Bartek (Arkadiusz Janiczek) i Beata (wielka rola Jowity Budnik) są młodym małżeństwem z dwójką dzieci. Mieszkają w centrum Warszawy, przy Placu Zbawiciela, czekają jednak na przeprowadzkę do nowego mieszkania. Nieoczekiwane problemy krzyżują jednak plany, wystawiając ich związek na próbę. Plac Zbawiciela, z empatią pochylający się nad każdym z bohaterów, ukazywał destrukcyjny wpływ transformacji ustrojowej na związki międzyludzkie. Nagrodzony Złotymi Lwami na festiwalu w Gdyni obraz stał się jednym z najważniejszych polskich filmów poprzedniej dekady.

mat. pras.

Zobacz więcej na temat: kino