Logo Polskiego Radia
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 26.08.2021

Poprawa bezpieczeństwa, czy generator korków? Polskie miasta zwężają ulice!

Węższe jezdnie, szersze chodniki i drogi dla rowerów oraz zieleń. W wielu polskich miastach właśnie tak zaczynają wyglądać ulice zarówno w centrum, jak i na peryferiach. Jednym z przykładów jest ulica Sokratesa na warszawskich Bielanach – według założeń ma to zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Czy pomysł rzeczywiście działa? Może generuje tylko coraz większe korki?

Październik 2019. O tej sprawie mówiła cała Polska. Kierowca pędząc ulicą Sokratesa na warszawskich Bielanach z prędkością ponad 100 km/h, na przejściu dla pieszych zabił mężczyznę. Przez kraj przetoczyła się wówczas dyskusja o tym, jak zwiększyć bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu. W jej wyniku piesi otrzymali w czerwcu bieżącego roku pierwszeństwo przed samochodami, decydując się na przejście przez zebrę.


Teraz ulica Sokratesa przechodzi modernizację – z dwóch pasów ruchu w każdą stronę, kierowcy po remoncie będą mieć do dyspozycji tylko jeden, a na odzyskanej przestrzeni powstaną miejsca parkingowe. Zyskają przede wszystkim piesi i rowerzyści: po jednej stronie powstanie szeroki chodnik i oddzielna droga dla rowerów, po drugiej ciąg pieszo-rowerowy. Jezdnia będzie "esować", a na dwóch skrzyżowaniach powstaną ronda. Wszystko po to, by nie można tam było rozwinąć prędkości większej niż 30-40 km/h. Modernizacja jest niezbędna, bo przy ulicy Sokratesa w ostatnim czasie powstało mnóstwo nowych osiedli.

- Ulica zmieniła swój charakter, stąd konieczne są zmiany - tłumaczy rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie Jakub Dybalski.

Posłuchaj
01:14 WĘŻSZE ULICE 1.mp3 Zmiany na ulicy Sokratesa (Wysokie Obroty/PRK)

Węższa ulica - większe korki?

Mieszkańcy ulicy Sokratesa mają nadzieję, że po remoncie zwiększy się bezpieczeństwo pieszych.

- Miałam bardzo niebezpieczną sytuację, gdy przechodziłam przez jezdnię z wnuczką. Kierowca na prawym pasie zatrzymał się, żeby nas przepuścić. Gdy weszłyśmy na przejście, lewym pasem przejechał inny samochód. Od tragedii dzieliło nas pół kroku - wspomina jedna z mieszkanek.

Jej sąsiad zauważa jednak, że w ostatnich latach powstało tam mnóstwo nowych bloków.

- Tu na pewno będą korki - dodaje.

Przebudowa ul. Sokratesa. fot. P. Michalski Przebudowa ul. Sokratesa. fot. P. Michalski

Miasto zapewnia, że zwężenie ulicy nie spowoduje większych korków.

- Już teraz, podczas przebudowy, kierowcy mają tam do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę i korków nie ma - dodaje Jakub Dybalski.

Posłuchaj
00:30 WĘŻSZE ULICE 3.mp3 Zmiany nie spowodują korków (Wysokie Obroty/PRK)

Czy piesi są bezpieczniejsi?

Podobne zmiany przechodzi w ostatnim czasie wiele innych ulic polskich miast. Nadrzędnym celem jest poprawa bezpieczeństwa - szczególnie pieszych i rowerzystów. Węższe ulice nie pozwalają kierowcom rozpędzić się do oczekiwanej prędkości, a szersze chodniki i ścieżki pozwalają chronić pieszych i rowerzystów.

Tak jest m.in. na ul. Grabiszyńskiej we Wrocławiu, która przeszła gruntowną modernizację dwa lata temu. Efekt?

- O ponad 60 proc. spadła tam liczba wypadków. Wcześniej dochodziło tam nawet do wypadków śmiertelnych - zauważa zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia Tomasz Stefanicki.

Posłuchaj
01:07 WĘŻSZE ULICE 4.mp3 Zmiany widać także w statystykach! (Wysokie Obroty/PRK)

-

Nie ma odwrotu

Podobne działania prowadzone są w dziesiątkach polskich miast.

- To trend nieodwracalny. Przez lata ulice w miastach były projektowane z perspektywy kierownicy. Potrzeby pieszych i rowerzystów były na dalszym planie. Teraz wraca równowaga. Wszystko po to, by tworzyć przestrzenie przyjazne dla pieszych, rowerzystów czy pasażerów komunikacji miejskiej, których jest więcej niż kierowców - uważa Barbara Jędrzejczyk, przewodnicząca stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.

Posłuchaj
01:06 WĘŻSZE ULICE 5.mp3 Trzeba dostosować drogi do aktualnych potrzeb (Wysokie Obroty/PRK)

Działania przynoszą pozytywne skutki. Na zwężonej po budowie II linii metra ulicy Świętokrzyskiej w Warszawie piesi mają do dyspozycji szeroki chodnik, zbudowano drogi i pasy dla rowerów oraz obsadzono okolice dużą ilością zieleni. Latem jest tam też miejsce na ogródki restauracyjne. Mieszkańcy chętnie chodzą na spacery i spotkania towarzyskie. Miasto stało się bardziej przyjazne i miło w nim spędzać czas.

Przestrzeń miejska jest organizmem, który nieustannie ewoluuje. Uwzględniając potrzeby i możliwości wszystkich użytkowników dróg i deptaków musi dostosować się do aktualnych warunków i zapewnić optymalne rozwiązanie pojawiających się problemów.


Czy zwężanie ulic w miastach to dobry kierunek rozwoju? Podzielcie się z nami swoją opinią przesyłając ją przez aplikację mobilną PRK!

P. Michalski


CZYTAJ TAKŻE: