Nowe Technologie

System ochrony projektów i własności intelektualnej

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2013 09:21
System SARTE jest pierwszą w Polsce próbą usystematyzowania zasad i miejsca przechowywania pomysłów twórczych. Oprócz możliwości dowodu prawnego, system daje komfort pracy twórczej w sektorach niepodlegających ochronie rejestrowej.
System ochrony projektów i własności intelektualnej
Foto: Glow Images/East News

 

SARTE wypełnia lukę w polskim prawie, która umożliwiała kradzież i wykorzystywanie cudzych projektów i dzieł do własnych potrzeb. Technologię lub znak towarowy można opatentować. Piosenkę – zarejestrować w ZAIKS-ie. Jednak pozostałe efekty pracy profesjonalnej, takie jak np. slogany reklamowe, projekty architektoniczne, aplikacje, strategie marketingowe i plany kampanii, strategie PR, fotografie umieszczane w internecie, projekty ubrań czy biżuterii, bazy danych czy nawet listy klientów nie podlegają żadnej ochronie. Może ochronić je SARTE – przed każdym, kto chciałby je wykorzystać bez zgody autora.

SARTE to miejsce, w którym twórca może zarejestrować swój projekt, by mieć niezbity dowód na bycie jego autorem. W przypadku wykorzystania pomysłu autora bez jego wiedzy i zgody, Certyfikat SARTE staje się dowodem sądowym w procesie lub podstawą do zawarcia ugody między stronami.

Jak działa SARTE?

Przed zaprezentowaniem swojego pomysłu lub dzieła klientom czy partnerom wystarczy zarejestrować je na www.sarte.pl. Do zarejestrowanego w SARTE projektu nikt nie ma dostępu – ani pracownicy SARTE, ani prawnicy, ani obsługa serwerów, na których przetrzymywane są dane.

  • Każdy plik jest przetrzymywany w postaci zaszyfrowanej w kilku częściach, znajdujących się na niezależnych od siebie serwerach. Pliki są szyfrowane już na etapie przesyłania ich do serwisu. W systemie SARTE pojawiają się więc jako zamknięte archiwa. Nikt nie ma możliwości podglądu ich zawartości.
  • Niezwłocznie po rejestracji projektu do użytkownika wysyłany jest Certyfikat SARTE. To dokument potwierdzający, że danego dnia plik o określonej charakterystyce był własnością rejestrującego.
  • Otrzymany po rejestracji logotyp SARTE można umieścić na dowolnej prezentacji swojego projektu. To informacja dla klientów, że projekt jest chroniony. To także silny sygnał ostrzegawczy przed bezprawnym wykorzystaniem pomysłu – za projektem zarejestrowanym w SARTE stoi armia prawników reprezentujących interesy autora.

W przypadku naruszenia praw autorskich przez wykorzystanie projektu bez wiedzy i zgody autora, Certyfikat SARTE jest niepodważalnym dowodem sądowym. Klientów SARTE reprezentuje renomowana kancelaria Czyżewscy Kancelaria Adwokacka S.C., należąca do polskiej czołówki specjalistów prawa własności intelektualnej. Na zlecenie autora Kancelaria może poprowadzić negocjacje, przygotować projekt ugody lub reprezentować go podczas sprawy sądowej.

Czego dotyczy ochrona SARTE?

System ochrony SARTE przeznaczony jest dla każdego twórcy, którego najcenniejszym dobrem i najważniejszym produktem jest pomysł, przekuty np. w projekt, plan, scenariusz, kalkulację, schemat, strategię, biznesplan. Wszystko to, co jest prezentowane potencjalnym klientom, współpracownikom czy odbiorcom i stanowi często efektpracy, nie jej początek. Jako najcenniejszy zasób każdego zespołu kreatywnego i karta przetargowa w negocjacjach biznesowych takie pomysły były do tej pory pozbawione ochrony prawnej.

Pomysły, które chronimy w SARTE mogą być zamknięte w dowolnej formie - od obrazów i tekstów, przez aplikacje, schematy, fragmenty kodu, arkusze kalkulacyjne, symulacje czy rozpisane strategie, po prezentacje PPT, animacje, filmy czy nawet szyfrowane archiwa.

Dla kogo przeznaczony jest SARTE

Każdemu, kto w swojej pracy odczuwa konieczność ochrony swoich autorskich pomysłów i rozwiązań. Wśród naszych klientów są m.in.:

  • graficy
  • projektanci stron www, developerzy
  • fotografowie, dziennikarze
  • programiści (kod, aplikacje)
  • agencje reklamowe i marketingowe
  • agencje SM
  • projektanci aplikacji i gier
  • domy mediowe
  • architekci, architekci wnętrz
  • scenarzyści
  • copywriterzy, autorzy tekstów
  • finansiści (modele biznesowe, prezentacje ppt)
  • agencje PR (strategie, eventy)
  • muzycy
  • agencje HR, headhunterzy i rekruterzy (listy kandydatów)
  • operatorzy DTP, cały sektor poligraficzny
  • konsultanci
  • projektanci mody
  • tłumacze
  • autorzy niesprecyzowanych pomysłów (na reklamę, sztukę, film)



autor: Cezary Tchorek-Helm