Nowe Technologie

Laptop biznesowy czy konsumencki? Jaka to różnica?

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2014 14:46
Producenci komputerów od dawna mają w ofercie sprzęt dla biznesu i do użytku domowego. Czyżby prosty zabieg marketingowy, czy coś więcej?
Ideapad Yoga
Ideapad YogaFoto: materiały promocyjne

Jeśli wybierzemy się do marketu z elektroniką zapewne natkniemy się na dziesiątki komputerów, które w nazewnictwie producentów określane są, jako konsumenckie.

Podział na komputery biznesowe i konsumenckie istnieje od początku ery komputerów osobistych. Według producentów są to dwa odrębne segmenty rynku, które mają inne potrzeby.  Co naprawdę sprawia, że ​​komputer zaliczany jest do klasy biznes, lub konsumenckiej? Czy dziś w epoce BYOD ten podział ma sens?

Dziś wielu producentów połączyło obie linie lub zdecydowało się na likwidację tego podziału. Nadal jednak, gdy mówimy o sprzęcie dla firm, czy administracji na myśl przychodzą komputery firmowane przez: Lenovo, Della, czy HP. W ich ofercie nadal jest sprzęt określany, jako stacje robocze. Co jednak sprawia, że wyróżniają się na tle rynku masowego?

Technologia

Według niepisanej definicji “komputery biznesowe koncentrują się na tym, co w firmach najważniejsze”, ale czym te potrzeby różnią się od „udomowionego” użytkownika? Na przykład portami Express Card czy VGA – po to, aby podłączyć projektor w czasie prezentacji.

Prawdziwą sensacją było wprowadzenie na rynek przez firmę Lenovo ultrabooka Thinkpad pozbawionego właśnie gniazda Express Card. I oto mamy pierwszą różnicę – komputery biznesowe trzymają się klasyki, podczas gdy w konsumenckich częściej pojawiają się nowinki technologiczne.

Czas życia komputera

Firmy nie tylko mają tendencję do korzystania z nieco przestarzałych technologii, ale również rzadziej wymieniają sprzęt na nowy. W dużej firmie wymiana kilkudziesięciu, czy kilkuset komputerów to spory wydatek, który może nie zmieścić się w budżecie. Stąd tendencja do podtrzymywania przy życiu posiadanego sprzętu, tak długo jak to możliwe. W efekcie maszyny biznesowe mają dłuższe wsparcie producentów i są łatwiejsze do serwisowania przez własny dział IT.

W przypadku komputerów konsumenckich po zakończeniu sprzedaży konkretnego modelu, wielu producentów rezygnuje z utrzymywania zapasu części zamiennych. Zakup na przykład wyświetlacza LCD do komputera linii konsumenckiej sprzed 6 lat może graniczyć z cudem, podczas gdy do laptopa biznesowego pewnie nadal jest „na magazynie”.

Z tych samych względów naprawa lub wymiana podzespołów w maszynach dla biznesu jest prostsza, niż w przypadku konsumenckich. Taka by poradził sobie z tym firmowy informatyk.

Porównujemy

Aby wykazać różnice możemy porównać dwa podobne komputery wyprodukowane przez Lenovo  - YOGA 2 Pro i YOGA ThinkPad. Te dwa urządzenia są doskonałym przykładem różnicy między komputerami konsumenckimi i biznesowymi. Pomimo że łączy je ta sama nazwa – Yoga – pierwszy przeznaczony jest głównie do obsługi multimediów, zaś drugi przeznaczony jest do sali konferencyjnej.

Już na pierwszy rzut oka widać, że w zakresie napraw i rozbudowy Thinkpad znacznie wyprzedza Yogę 2 Pro. Aby rozebrać Thinkpada wystarczy zwykły śrubokręt krzyżakowy Philipsa, w przypadku Yoga 2 Pro potrzebny będzie klucz imbusowy.

Wewnątrz YOGA 2 Pro jest mocno „upakowany” i zmusza serwisanta do uważnej pracy z wyższym poziomem precyzji. Wnętrze ThinkPada prezentuje łatwy dostęp do wszystkich elementów przy pomocy powszechnie dostępnych narzędzi.

Jeśli porównamy oba komputery możemy dostrzec różnice: YOGA 2 Pro ma ekran Super HD w rozdzielczości 2K ( 3200x1800 ) i cienką obudowę. W przeciwieństwie do tego YOGA ThinkPad może kosztować tyle samo, ale jest grubszy i ma mniejszą rozdzielczość ekranu HD ( 1080p nie wspominając o mniejszym wyświetlaczu). W tym przypadku płacimy za większą niezawodność, dłuższe wsparcie techniczne.

ThinkPad, EliteBook i Latitude to nazwy doskonale rozpoznawalne w świecie biznesu – do niedawna królujące w przedsiębiorstwach. Czy dziś w czasach BYOD, gdy każdy może wybrać komputer który najbardziej mu odpowiada podział na klasę biznes i konsumencką ma sens?

Co wybrać?

Tytułowe pytanie w efekcie sprowadza się do Twoich potrzeb – szukasz najnowszych technologii i wyświetlacza o bardzo wysokiej rozdzielczości, czy raczej stawiasz na niezawodność i sprawdzone rozwiązania? Jeśli pracujesz w dużej firmie powinieneś wziąć pod uwagę na ile Twój nowy komputer pasuje do środowiska, w którym będzie użytkowany. W przeciwnym razie możesz pozwolić sobie na większą swobodę wyboru.

Pamiętaj jednak, że wysoka cena nie jest czystą fanaberią producenta - często oznacza niezawodność i bardziej trwałe elementy.



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Lenovo Yoga 2 PRO oraz ThinkPad Yoga

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2013 07:00
W sprzedaży pojawiły się nowe modele innowacyjnych komputerów konwertowalnych: konsumencki Yoga 2 Pro oraz biznesowy ThinkPad Yoga.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Laptop Lenovo G500s 15,6"

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2013 08:51
W laptopie zastosowano wydajny procesor trzeciej generacji Intel Core i3-3120M o częstotliwości taktowania 2.5 GHz. Szybki dysk twardy SATA o pojemności 500 GB (+ 8GB SSD) pozwoli na przechowanie ogromnej ilości danych: zdjęć, filmów HD, plików MP3, gier lub dokumentów.
rozwiń zwiń