X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nowe Technologie

ThinkPad - Klasyka IT

Ostatnia aktualizacja: 15.10.2012 00:00
Co mają wspólnego racjonalistyczne poglądy amerykańskiego miliardera z początku XX wieku, japońskie żarcie zamknięte w czarnym pudełku oraz powstanie prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalnych notebooków świata pod koniec ubiegłego wieku? Okazuje się, że bardzo wiele - wszystkie te elementy złożyły się na to, co obecnie znamy pod nazwą ThinkPad, który obchodzi swoje 20-ste urodziny.
ThinkPad - Klasyka IT
Foto: Iban Nieto, flickr.com, lic. CC

 

Czy dwadzieścia lat w historii to dużo? Wielu powiedziałoby, że nie – ledwo jedno pokolenie, cóż wielkiego mogłoby się stać w tak krótkim okresie? Jednakże w historii notebooków i nowoczesnych technologii dwie dekady to co najmniej tyle co dwa stulecia w historii powszechnej – tak wiele wydarzyło się w tym czasie, że wówczas nikt tego się nie spodziewał. A wszystko zaczęło się nieco ponad 90 lat temu w Ameryce, kiedy to Thomas J. Watson zaczął rozwijać produkcję wczesnych kalkulatorów w firmie International Business Machines.


Myśl!

Karierę Thomasa J. Watsona można by określić sloganowym hasłem „od pucybuta do milionera”, jednakże nie to jest istotne w historii powstania ThinkPadów. Oprócz przekształcenia nazwy firmy, w której pracował od 1914 roku z Computing Tabulating Recording Company (CTR) na International Business Machines (IBM), określił hasło przewodnie kultury pracy pracowników swojej firmy – brzmiało ono THINK, czyli myśl. Hasła tego rodzaju znajdowały się w każdym widocznym miejscu firmy, zaś pracownicy nosili ze sobą notatniki (z ang. notebooki!), w których mieli zapisywać wszelkie inspirujące pomysły. Watson wierzył w racjonalność oraz kreatywność swoich pracowników, co później przyniosło wymierne rezultaty w rozwoju firmy.

 

IBM przesiąknęło hasłem zaproponowanym przez Watsona, doczekawszy czasów współczesnych. Podobnie stało się z koncepcją przekazywania pracownikom notatników na inspirujące myśli. Właśnie te dwa elementy stały się w 1991 roku etymologicznym źródłem dla powstania nazwy ThinkPad. Danny Wainwright, starszy planujący w IBMie, połączył racjonalistyczne hasło THINK z nazwą notatnika (notepad) tworząc ThinkPada; integrując dewizę Watsona z możliwością elektronicznego pisania i tym samym konstruując owoc racjonalnego, praktycznego myślenia – powiązanie między tradycją firmy a wyzwaniami nowoczesności w postaci notebooka.


Ale co z tym japońskim żarciem?

 

Wyjaśniliśmy już jak wiążą się racjonalistyczne przekonania Thomasa J. Watsona z powstaniem w 1992 roku pierwszych ThinkPadów. Jednak uważny czytelnik mógłby zapytać: gdzie podziało się wspomniane na początku japońskie jedzenie? Otóż Watson nie był fanem sushi, a przynajmniej nie ma na to oczywistych dowodów, a powiązanie okazuje się być nieco bardziej prozaiczne.

 

Mianowicie projektanci ThinkPadów potrzebowali oryginalnego i pociągającego designu dla swoich nowych produktów. Znany projektant i designer drugiej połowy XX wieku, Richard Sapper, pracujący wówczas dla IBMu zafascynowany był kulturą Japonii i tamtejszymi rozwiązaniami. Bezpośrednią inspiracją dla jego pomysłu stało się tzw. Shokado Bento, tradycyjne japońskie pudełko na jedzenie o prostokątnej podstawie, pokryte czarnym lakierem. Przewodnią ideą było zawarcie czegoś niezwykłego w jak najbardziej zwyczajnym i niepozornie wyglądającym pudełku – dla japońskich kucharzy były to najlepsze przysmaki, zaś w przypadku notebooków miały nimi się stać najnowocześniejsze rozwiązania sprzętowe. W tamtych czasach żaden komputer nie był czarny, a innowacja wprowadzona przez Sappera została przyjęta ze szczególnym uznaniem.


20 lat minęło... I co dalej?

 

IBM cieszyło się sukcesem Thinkpadów przez 13 lat od momentu wypuszczenia na rynek modeli 700, 700C i 700T – później produkcja została przejęta przez Lenovo. Mimo upływu czasu klasyczne ThinkPady wciąż wyglądały tak samo, wzorując się na wspomnianych japońskich pudełkach na jedzenie – jedynie wnętrze było modernizowane, tak aby za każdym razem mogło na nowo zachwycać.

 

Jednakże z upływem lat IBM, a później Lenovo zaczęło tworzyć coraz to nowsze produkty, w mniejszym lub większym stopniu nawiązujące do idei klasycznego ThinkPada – pojawiły się nie tylko konsumpcyjne IdeaPady, lecz także choćby tablety z serii ThinkPad wyróżniające się podobną stylistyką i biznesowymi możliwościami.

 

Najnowszym dzieckiem Lenovo z tej serii wydaje się 14-calowy ultrabook ThinkPad o karbonowej obudowie i wadze wynoszącej jedynie 1,36 kilograma. Producent tym razem również nie zawiódł umieszczając w nim najnowszy procesor Intel z serii i oraz dysk SSD.

Czytaj także

Co mają do zaoferowania następcy Thinkpada?

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2012 00:00
W październiku tego roku mija dwadzieścia lat od debiutu na rynku pierwszych ThinkPadów - modeli 700, 700C i 700T. Co obecnie następca IBM może zaoferować? Na ile tradycja łączy się z nowoczesnością i czy nadal można uważać komputery tej marki za sztandarowe?
rozwiń zwiń

Czytaj także

ThinkPad skończył 20 lat

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2012 00:00
Z tej okazji Lenovo wprowadziło do sprzedaży najnowszy model biznesowej serii - ultrabook Lenovo ThinkPad X1 Carbon. Sprzęt, którego obudowa jest wykonana z odpornego na uszkodzenia i zarazem lekkiego włókna węglowego, jest już dostępny w Polsce.
rozwiń zwiń