DAB+

Pioneer AVH-X5700DAB

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2015 17:22
Pioneer to uznana marka wśród producentów car audio, a jej samochodowe odtwarzacze odznaczają się korzystnym stosunkiem przystępnej ceny do sporych możliwości. Obok tradycyjnych modeli o rozmiarze 1DIN w portfolio japońskiej firmy coraz szerszą ofertę stanowią multimedialne kombajny 2DIN. Model AVH-X5700DAB to jedna z najciekawszych propozycji Pioneera – wielofunkcyjny odtwarzacz CD/DVD z radiem DAB+, który zapewnia współpracę z iPhone'ami oraz smartfonami z Androidem.

    

Decydując się na zakup modelu AVH-X5700DAB, nabywca otrzyma w zestawie, poza samym urządzeniem, akcesoria montażowe: półkieszeń, wiązkę kabli połączeniowych z końcówką ISO, kabel USB, mikrofon do zestawu HF oraz haczyki do demontażu radia. By w pełni skorzystać z szerokich możliwości zestawu Pioneera, należy także dokupić dodatkowe akcesoria. Odbiór radia DAB+ nie będzie możliwy za pomocą standardowej anteny samochodowej dla radia analogowego – należy zaopatrzyć się w antenę AN-DAB1 do odbioru radia cyfrowego. Ma ona inne wejście niż standardowa antena samochodowa, więc dodatkowy wydatek będzie nieunikniony. Antenę do odbioru DAB+ należy wyprowadzić od tylnej ścianki urządzenia na zewnątrz kokpitu i zamocować ją na przedniej szybie, najlepiej przy górnej krawędzi. Taki sposób montażu zagwarantuje, że radio DAB+ będzie stabilnie odbierać sygnał w trakcie jazdy, także w oddaleniu od nadajników.

Wśród innych akcesoriów Pioneer proponuje ponadto kamerę cofania. Urządzenie współpracuje także z pilotem do sterowania umieszczonym na kierownicy (jego dostępność zależy od wyposażenia samochodu). Najbardziej wymagający mogą dokupić osobny moduł nawigacji GPS, podłączany za pomocą złącza RGB.

AVH-X5700DAB to standardowa jednostka 2DIN, której montaż nie powinien sprawić żadnych trudności w autach z podwójnym miejscem na radio. Główny interfejs stanowi niemal siedmiocalowy ekran dotykowy WVGA. Pod nim ulokowane są fizyczne klawisze głośności, przyciski menu i przewijania. Mimo tego, że wyraźnie wystają, ich bezwzrokowa obsługa może początkowo sprawiać nieco problemów, przyciski są za blisko siebie i słabo się wyróżniają. Bardziej zaawansowane opcje wybierane są już za pomocą ekranu.

Prosty z pozoru panel przedni AVH-X5700DAB kryje pewną niespodziankę. Po naciśnięciu klawisza otwierania kieszeni CD wyświetlacz lekko się unosi, a po ponowieniu czynności – panel odchyla się całkowicie. Ma to podwójne zastosowanie – pozwala zmienić kąt wyświetlania obrazu, a po drugie wsunąć lub wysunąć dysk CD lub DVD. Z ergonomicznego punku widzenia jest to rozwiązanie dość wątpliwe – szybka zmiana płyt jest niemożliwa, a całość łatwo uszkodzić, zwłaszcza podczas jazdy.  


               

    

Wyświetlacz

Ekran ma przekątną 6,95 cala, co przy rozdzielczości WVGA (800 x 480) daje niezbyt wysoką, ale typową dla podobnego typu urządzeń gęstość pikseli 134 ppi. O ile dla liter i ikon menu jest to wartość w pełni wystarczająca, to dla obrazu wideo już nieco mniej, chociaż standardowe DVD będzie prezentować się na akceptowalnym poziomie.

Wyświetlacz ma matową powierzchnię, co zapobiega odbiciom światła, jednak widoczność w ostrym świetle nie zawsze jest zadowalająca. Również głębia kolorów wypada dość przeciętnie. Zważywszy jednak na umiejscowienie całej jednostki – na kokpicie obok kierownicy – trudno mieć duże zastrzeżenie. To nie jest samochodowe kino dla pasażerów, tylko rozwiązanie, które ma uprzyjemnić kierowcy chwile podczas przedłużającego się postoju. Zresztą standardowa instalacja wyklucza użycie trybu wideo, jeżeli nie jest zaciągnięty hamulec ręczny. System pozwala jednak na rozbudowę zestawu od zewnętrzne urządzenia wideo, można więc na bazie AVH-X5700DAB stworzyć kino samochodowe dla pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach.

 

              

   

Menu

Ekranowe menu odtwarzacza daje pełen dostęp do ustawień urządzenia. Chociaż główny pulpit, wywoływany środkowym klawiszem pod ekranem, jest bardzo czytelny i z jego obsługą poradzi sobie każdy bez zaglądania do instrukcji, to już opanowanie wszystkich tajników urządzenia może zająć sporo czasu, bo AVH-X5700DAB zaskakuje wielością funkcji i opcji. Niektóre z nich są tak ukryte w głębokich strukturach menu, że wielu użytkowników może pozostać w nieświadomości, co kryje sprzęt Pioneera. Ważny jest też uażnie prowadzony proces pierwszej konfiguracji, bo wybór błędnych opcji spowoduje niedostępność pewnych ustawień (np. połączenia z dyskiem USB). Oczywiście błędnie wybrane opcje można później skorygować.

Niestety w ustawieniach systemowych nie ma języka polskiego, co mniej zaawansowanym poważnie utrudni korzystanie ze wszystkich funkcji systemu Pioneera. Dobre jest jednak to, że polskie znaki są prawidłowo wyświetlane.

Przełączanie się między poszczególnymi źródłami dźwięku możliwe jest z poziomu głównego menu, a także dzięki rozwijanej od góry liście. Rozstawienie ikon menu można dostosować do swoich potrzeb.

Świetnym rozwiązaniem dla estetów jest opcja pełnej personalizacji kolorystycznej interfejsu i klawiszy – można ustawić dowolny kolor z palety RGB (210 tys. kolorów) oraz wybrać jedną z kilkunastu tapet. Pozwala to dopasować wygląd urządzenia do wnętrza auta.

 

                

Radio DAB+

Po pierwszym włączeniu się pozycji Digital Radio lista dostępnych stacji jest automatycznie uaktualniana, a do jej poszczególnych numerów stacje przypisywane są w kolejności znalezienia. Można ją też później w prosty sposób poddać edycji, dodając do numerów 1-6 ulubione stacje (w 3 zakładkach, czyli łącznie jest 18 miejsc). Klawisze kierunkowe w dolnej części ekranu pozwalają na skokową zmianę stacji (po przytrzymaniu), ale też na manualne strojenie (krótki klik), co przyda się, gdy występuje kilka usług na tej samej częstotliwości. Menu dostępne po prawej stronie ekranu daje ponadto dostęp do kompletnej listy wszystkich znalezionych stacji.

Z działaniem radia DAB+ w AVH-X5700DAB wiążą się dwie ciekawe funkcje. Po pierwsze odbiornik wykorzystują jedną z zalet cyfrowego sygnału – funkcję przesunięcia czasu. W domyślnych ustawieniach audycje radiowe odbierane są na żywo, jednak po przełączeniu się za pomocą łatwodostępnego przycisku ekranowego do trybu przesunięcia odbiornik automatycznie zapisuje w pamięci 10 ostatnich minut transmisji. Można ją dzięki temu w każdej chwili wstrzymać i wznowić od tego samego miejsca, bez straty ani sekundy. Pozwala to na przykład na uważne przesłuchanie wiadomości czy komunikatów, gdy na żywo jest to niemożliwe. Co więcej, nagranie można także cofnąć, przesuwając suwak wskaźnika czasu do tyłu, chociaż to akurat nie jest zbyt wygodne i trudno przewinąć nagranie precyzyjnie.

Druga ciekawa funkcja DAB+ to kontynuacja śledzenia usługi. Po jej aktywacji odbiornik będzie samoczynnie przełączał się między multipleksami, trzymając się tej samej stacji. Jeżeli i to nie przynosi spodziewanego efektu, radio przełącza się ze standardu DAB+ na FM. Gdy odbiornik znajdzie się ponownie w zasięgu DAB+, wraca do pierwotnych ustawień. Jest to przydatne zwłaszcza w Polsce, gdzie zasięg radia cyfrowego wciąż jest jeszcze budowany i na wielu obszarach trzeba korzystać z radia analogowego.

A tam, gdzie zasięg jest, AVH-X5700DAB pozwala przekonać się o wielkim potencjale DAB+. Jakość odbioru jest doskonała, pozbawiona denerwujących analogowych szumów, a słuchana przez radio muzyka nie odbiega jakością od odtwarzanej z CD.

Odbiornik DAB+ w AVH-X5700DAB odbiera znacznie szerszy zakres częstotliwości niż odbiorniki stacjonarne. Poza pasmem III (5A do 13F, 174,928 MHz – 239,200 MHz), które obejmuje polskie stacje radiowe, AVH-X5700DAB zapewnia także odbiór pasma L (LA do LW, 1 452,960 MHz – 1 490,624 MHz), które nie jest obecnie używane, ale może się przydać poza granicami Polski.

Radio FM

Radio analogowe wymaga wykorzystania osobnej anteny – standardowo zamontowanej w samochodzie, więc w większości aut dodatkowe koszta nie będą już wymagane. Interfejs odbiornika FM przypomina DAB+, ale jest oczywiście uproszczony. Mechanizm wyszukiwania i dostrajania stacji jest podobny – długie wciśnięcie przycisku przełączania powoduje wyszukiwanie skanowanie do najbliższej stacji, trzymanie bez przerwy skutkuje nieprzerwanym skanowaniem pasma. Znalezione stacje można dostroić krótkimi przyciśnięciami.

Jakość odbioru radia analogowego również wypada zdecydowanie na plus i nawet w trakcie jazdy nie ma nadmiernych zakłóceń. Gdy natomiast samochód znajdzie się poza obszarem objętym zasięgiem danej radiostacji, można skorzystać z funkcji alternatywnych częstotliwości. Dzięki niej odbiornik będzie automatycznie wyszukiwał mocniejszy nadajnik, który pozwoli na prawidłowy odbiór słuchanej stacji.

 

Inne źródła dźwięku

Pioneer AVH-X5700DAB wręcz zaskakuje wielością opcji pozwalających na podłączenie dodatkowych źródeł dźwięku. Najprostsze z nich to streaming Bluetooth ze sparowanego smartfonu. Wystarczy tylko bezprzewodowo podłączyć smartfon i rozpocząć odtwarzanie ze swojego ulubionego playera. Jakość streamingu jest doskonała, brzmienie czyste i nie dochodzi do zerwania połączenia.

Możliwe jest także zestawienie innego połączenia – za pomocą kabla USB. Daje to dostęp do funkcji MirrorLink oraz AppRadio. Idea tych rozwiązań jest podobna, przy czym pierwsze z nich to ogólny standard stosowany przez wielu producentów, a drugie to własne rozwiązanie Pioneera. Obydwa pozwalają podłączyć w trybie aplikacji iPhone'a lub smartfon z Androidem, które pełnią odtąd funkcję platformy hostingowej dla odtwarzacza samochodowego. Aplikacje uruchomione na smartfonie wyświetlane są na ekranie AVH-X5700DAB, co więcej można nimi sterować z poziomu urządzenia Pioneera. Stwarza to ciekawe możliwości, bo pozwala wzbogacić system na przykład o nawigację. To w teorii, bo w praktyce bywa różnie. MirrorLink to standard, z którym zgodne są tylko niektóre telefony – np. nowsze modele z Androidem w wersji co najmniej 5.0. Jednak nawet to nie zawsze gwarantuje prawidłowe działanie, bo urządzenia mogą się po prostu „nie dogadać”. Gdy już się uda nawiązać połączenie, kolejnym ograniczeniem będzie niewielka liczba aplikacji, które działają w standardzie MirrorLink oraz to, że niektóre z nich nie będą aktywne w trakcie jazdy.  

Z kolei AppRadio, czyli rozwiązanie Pioneera, nie narzuca już takich ograniczeń sprzętowych, ale i tu oferta aplikacji jest nader skromna. Ich liczba zależy od modelu smartfonu, na ogół są to proste narzędzia, jak galeria czy kalendarz. Pioneer opracował także własny, dodatkowy program AppRadioLive, który w jednym miejscu integruje nawigację, dostęp do multimediów i informacji. Prezentuje się to wszystko całkiem ciekawie, ale nie sposób oprzeć się wrażeniu, że zarówno MirrorLink, jak i AppRadio nie wykorzystują pełni swojego potencjału, a obydwa rozwiązania wymagają jeszcze solidnego dopracowania.

Poza trybami MirrorLink i AppRadio system Pioneera pozwala łączyć się standardowym sposobem przez kabel z urządzeniami Apple (iPod, iPhone), a także z nośnikami USB oraz smartfonami z wykorzystaniem protokołu MTP. Wszystkie te tryby pracy umożliwiają odtwarzanie plików multimedialnych zapisanych w pamięci podłączonego urządzenia. Nie zabrakło także najprostszego trybu AUX, gdy do odtwarzacza podłączane jest za pomocą kabla jack 3,5 mm dowolne, zewnętrzne źródło dźwięku.

 

             

Zestaw głośnomówiący

Po sparowaniu AVH-X5700DAB z telefonem całość pełni również funkcję zestawu głośnomówiącego. Dołączony mikrofon trzeba zamontować w miejscu, które zapewni dobry odbiór głosu. Optymalnym miejscem jest osłona przeciwsłoneczna lub kolumna kierownicy. AVH-X5700DAB świetnie się sprawdza w roli zestawu HF, jakość połączeń jest wzorowa i nie dochodzi do sytuacji, gdy rozmowa zostaje przerwana. Zarówno kierowca dobrze słyszy osoby dzwoniące przez głośniki samochodowe, jak również doskonałą jakość dźwięku podczas połączeń potwierdzają osoby z drugiej strony linii.

Urządzenie pozwala na sparowanie kilku telefonów, niestety nie można ich podłączyć jednocześnie, trzeba zdecydować się na tylko jeden, czasowo dezaktywując pozostałe. W czasach, gdy wiele osób ma dwa smartfony (np. prywatny i służbowy) nie jest to dobre rozwiązanie. Korzystanie z zestawu głośnomówiącego utrudnia też fakt, że AVH-X5700DAB po każdym połączeniu z telefonem na nowo sczytuje książkę kontaktów, co trwa niekiedy dość długo.

 

Jakość dźwięku

Pioneer AVH-X5700DAB wyposażony jest we wzmacniacz MOSFET 4 x 50 W. Poza standardowym zestawem głośników można do niego podłączyć dodatkowy wzmacniacz, a także subwoofer. Jednak nawet w podstawowej konfiguracji, na fabrycznych głośnikach samochodu, odtwarzacz zachwyca doskonałą jakością dźwięku, który powinien usatysfakcjonować każdego kierowcę. Brzmienie systemu Pioneera pozwala rozkoszować się zarówno delikatną muzyką klasyczną, jak i basowym brzmieniem hip-hopu czy muzyki dance.

By jednak w pełni cieszyć się dobrym dźwiękiem odtwarzanej muzyki, warto upewnić się, że wszystkie ustawienia systemowe są odpowiednio dobrane. Podstawą jest oczywiście świetny equalizer, który obok kilku zdefiniowanych fabrycznie schematów oferuje ręczną korekcję w 13 pasmach. Dwa samodzielnie stworzone ustawienia można zachować jako własne. Na poprawę jakości odbieranej muzyki wyraźnie wpływa także zastosowanie filtra Loudness, który kompensuje niedostatek niskich i wysokich częstotliwości przy niskim poziomie głośności. Już po wyborze najniższego poziomu Low słychać wyraźną poprawę brzmienia. Bardziej doświadczeni użytkownicy będą mogli ponadto skorzystać z funkcji odcięcia częstotliwości dla wybranych głośników, co pozwala na ich precyzyjne dostrojenie, zwłaszcza we współpracy z dodatkowym subwooferem.

Z innych ustawień dźwięku warto wymienić także ustawienie pozycji odsłuchowej. Kierowca, który jedzie w trasę bez pasażerów, może przesunąć centralny punkt odsłuchowy na swój fotel, dzięki czemu dźwięki ze wszystkich głośników będą do niego docierały z taką samą mocą. Pozwoli uniknąć to wrażenia, że muzyka jest „gdzieś obok” lub zbyt przesunięta do tyłu. Funkcją, której twórcom przyświecała podobna idea, jest regulacja poziomu wyjścia głośników – można zwiększyć lub zmniejszyć głośność każdego głośnika z osobna w zakresie -24 dB do 10 dB, co jednak warto robić, mając pełną świadomość swoich działań.

 

Podsumowanie

Pioneer AVH-X5700DAB to jeden z najciekawszych multimedialnych systemów 2DIN dostępnych na polskim rynku. Urządzenie robi świetne wrażenie dużą liczbą obsługiwanych urządzeń i standardów. Plus należy się za doskonale spisujące się radio DAB+ oraz szerokie możliwości połączeń ze smartfonami. Pełne wykorzystanie wszystkich funkcji wymagać będzie wnikliwego przestudiowania instrukcji i menu w ustawieniach urządzenia, bo nie wszystkie opcje są intuicyjnie rozmieszczone. Nagrodą będzie jednak świetnie brzmienie nawet na fabrycznym zestawie głośników, niezależnie od wyboru źródła dźwięku. Najmniej korzystanie wypada za to odtwarzacz CD i DVD, bo dostęp do kieszeni na płyty nie jest zbyt wygodny, a odchylany panel może być zbyt narażony na przypadkowe uszkodzenie. Zważywszy jednak na przystępną, jak na taki sprzęt, cenę około 2 tys. zł. zakup Pioneera AVH-X5700DAB jest wart rozważenia.

         

      

Pioneer AVH-X5700DAB

  • Wzmacniacz MOSFET, maksymalna moc wyjściowa 50 W x4, ciągła moc wyjściowa 22 W x4
  • Ekran dotykowy LCD TFT 6,95 cala WVGA
  • Tuner DAB+ z funkcją Time Shift, pasma III (5A do 13F, 174,928 MHz – 239,200 MHz) i L (LA do LW, 1 452,960 MHz – 1 490,624 MHz)
  • Tuner FM (87,5 MHz – 108,0 MHz) z RDS, AM
  • Odtwarzacz CD i DVD
  • Odtwarzanie plików MP3, WMA, AAC, WAV, DivX, Xvid, H.264, MPEG4, JPEG
  • Streaming Bluetooth i tryb HF (HFP/A2DP/SPP)
  • Tryb AppRadio Mode
  • Tryb MirrorLink
  • Obsługa iPod/iPhone (Siri, odtwarzanie muzyki, ładowanie baterii, przeglądanie utworów, okładki albumów)
  • Wejście AUX IN
  • Port USB 2.0, 1 A
  • Możliwość podłączenia kamery cofania i zewnętrznego modułu GPS
  • Korekcja dźwięku: 13-pasmowy korektor graficzny, filtr górnoprzepustowy, filtr dolnoprzepustowy, Loudness, regulacja poziomu źródła
  • Wyjścia RCA preout: przód, tył, subwoofer
  • Wyjście RGB
  • Wyjście i wejście wideo

     

Autorem testu jest Mieszko Zagańczyk 

    

 

 

 

 

  

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak