Z żyjących materiałów wyrosną produkty

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2014 15:00
Badacze z Bostonu pracują nad materiałami bakteryjnymi, które zrewolucjonizują procedurę produkcji. Bakterie same wykonają cała robotę.
Komórki pod mikroskopem
Komórki pod mikroskopemFoto: sxc.hu/cc.

Z żyjących materiałów wyrosną produkty
W przyszłości takie struktury bakteryjne dzięki specjalnie zaprogramowanym komórkom mogłyby wyrastać na skomplikowane materiały, na przykład proteiny twardsze od stali. W dodatku mogłyby zawierać np. półprzewodnikowe kryształy.
- Można byłoby hodować urządzenia fizyczne tylko za pomocą komórek - spekuluje prof. Timothy Lu, biolog syntetyczny z MIT, który kierował badaniami. W pracach biorą udział także naukowcy z Boston University i Harvardu.
Zespół prof. Lu projektuje zaawansowane techniki inżynierii genetycznej, które potrafią zmienić sposób funkcjonowania danej komórki i sprawić, aby robiła to, czego chcą naukowcy.
Proteiny, które produkuje zespół prof. Lu, uzyskuje się dzięki technologii, która zakłada, że niektóre geny pracują jak komponenty układów elektronicznych, a w związku z tym mogą wyłączać lub włączać interesujące naukowców funkcje. Dzięki temu bakterie tworzy dokładnie takie proteiny, jakie są potrzebne. Białka te mogą zawierć dodatkowe elementy, np. mogą być światłoczułe. Można też na nich hodować elementy nieorganiczne - chociażby metale do przewodzenia prądu.
- To dopiero początek. Pokazaliśmy, że proste modyfikacje umożliwiają uzyskiwanie bardzo skomplikowanych materiałów - mówi prof. Lu.
Wyniki badań bostończyków publikuje „Nature Materials”.

Wyniki badań bostończyków publikuje „Nature Materials”.

(ew/bbc)

Zobacz więcej na temat: NAUKA biologia genetyka

Komórki nerwowe myszy potrafią przeżyć właścicielkę

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2013 14:00
Najnowsze badania wskazują, że długość życia komórek nie jest determinowana genetycznie. Ustalenia te mogą przydać się w badaniach nad chorobami Parkinsona i Alzheimera.

Czas na poznanie całego genomu człowieka

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2013 23:00
Jakie pożytki płyną z poznania całego genomu człowieka? Prof. Bożena Kamińska-Kaczmarek opowiedziała o potrzebie badania całych genomów człowieka i o pożytkach płynących z tej wiedzy.

Mikroby na naszym ciele - zagrożenie czy wybawienie?

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2014 14:51
Mikrobiolodzy ustalili związek ilości i różnorodności mikrobów, które zamieszkują nasze ciało, z naszym zdrowiem. O tym m.in. w "Wieczorze odkrywców".