X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Naukowcy dostrzegli narodziny nowego księżyca Saturna

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2014 00:01
To nie żart. Oseska nazwano Peggy. Jeśli jego istnienie potwierdzi się, będzie 63. naturalnym satelitą gazowego giganta.
Saturn - pierścienie
Saturn - pierścienieFoto: NASA/Cassini.

Dowodów na istnienie Peggy dostarczyła sonda Cassini.

- Dostrzeżenie narodzin małego księżyca to niezwykły i niespodziewany moment - mówi Linda Spilker z Jet Propulsion Laboratory NASA (JPL NASA).

Naukowcy dostrzegli, że kosmiczna materia, która stanowi budulec pierścieni Saturna, jest w pewnym miejscu zaburzona. To wskazuje, że istnieje tam jakiś obiekt. Peggy ma zapewne jedynie kilometr średnicy i niemal na pewno jest skupiskiem lodu.

Odkrycie jest ważne, po pokazuje, jak w łonie pierścieni formują się księżyce Saturna. Zdaniem prof. Carla Murraya z Queen Mary University w Londynie, pierścienie są lodowe, a w 90 proc. jest to lód wodny. Kiedy jego grudki sderzają się ze sobą, tworzy się kula lodowa.

Nie wiadomo, co stanie się z Peggy. Jeśli nadal będzie krążyła wewnątrz pierścieni, może ulec stopniowej dezintegracji pod wpływem zderzeń z innymi krążącymi tam fragmentami materii. Jeśli jednak "ucieknie" z pierścienia, może nadal nabierać masy i z czasem stać się dużym księżycem.

Naukowcy nie będą teraz mieli okazji śledzić losów Peggy. Istnieje szansa, że dojrzy ją Cassini podczas swojego kolejnego przelotu w tej okolicy w 2016 roku.

Szczegóły odkrycia opublikowano na łamach pisma "Icarus".

(ew/bbc)

Zobacz więcej na temat: astronomia NAUKA

Układ Słoneczny ma nową planetę karłowatą!

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2014 18:00
Astronomowie spostrzegli obiekt o średnicy około 450 km. Znajduje sie 80 razy dalej od Słońca niż Ziemia. A nieregularności jego orbity mówią nam nieco o hipotetycznej Planecie X.

Po Rosetcie czas na Philae. Naukowcy wybudzili lądownik

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2014 23:20
Astronomowie obudzili kosmiczny lądownik, który niebawem ma dotrzeć do jądra komety. Maszyna spała przez trzy lata.

Fale grawitacyjne dla laików

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2014 22:22
Naukowcy ogłosili, że mają dowody na istnienie przewidywanych od dawna fal grawitacyjnych. O co chodzi w przełomowym odkryciu sprzed dwóch tygodni?