Cztery fakty o kometach, które poznaliśmy dzięki Philae

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2015 22:22
Lądownik Philae wylądował na komecie w listopadzie zeszłego roku. Jego podróż na kometę 67P trwała 10 lat, a po wylądowaniu pracował tylko około 60 godzin - tyle, na ile pozwalały jego baterie. Mimo to zebrał sporo danych!
Cztery fakty o kometach, które poznaliśmy dzięki Philae
Foto: ESA/Rosetta.

Okazuje się, że przez 60 godzin Philae zdołał przesłać sporo informacji o swojej komecie. ESA właśnie ujawniła cztery fakty, które poznaliśmy dzięki danym wysłanym przez lądownik.

Po pierwsze - oryginalne miejsce lądowania było miękkie jak piasek. Najprawdopodobniej pokrywał je pył. Dlatego urządzenie nie wbiło się w powierzchnię, odbiło się i zostało odrzucone w kierunku dotąd dokładnie nieustalonym.

Wiemy też, że nie wszystkie rejony komety są równie miękkie. W niektórych warstwa pyłu może mieć kilkadziesiąt centymetrów, ale w innych na powierzchni znajduje się materiał o twardości skały. Nie jest to zaskoczeniem: od dawna przypuszczano, że komety są zbitkiem skał, lodu i pyłu.

Okazało się także, że struktura komety przypomina gąbkę: ma ona w środku puste miejsca. Wiadomo to dzięki falom radiowym, które Philae „przepuścił” przez kometę 67P. Z danych wynika, że nawet 85 proc. wnętrza komety może być puste.

Kometa jest bogata w materiały organiczne. Philae znalazł 16 różnych związków organicznych, w tym cztery, których nigdy wcześniej nie odkryto na kometach. Wspiera to hipotezę, że związki organiczne mogły się pojawić na Ziemi właśnie dzięki kometom.

Być może Philae nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. W czerwcu tego roku lądownik wybudził się z hibernacji, ale na razie sonda Rosetta nie jest w stanie nawiązać stabilnego połączenia ze swoim lądownikiem. Naukowcy nie poddają się. Liczą, że uda się połączyć w sierpniu, kiedy kometa 67P znajdzie się najbliżej Słońca.

(ew/PopSci)

Naukowy hit roku. Misja Rosetta na ustach wszystkich

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 12:55
Do największych wydarzeń świata nauki w 2014 roku należało lądowanie modułu Philae na pędzącej komecie. W obserwowanej przez miłośników kosmosu z całego świata misji Rosetta swój znaczący udział mieli polscy naukowcy.

Rosetta potwierdza: lód na komecie 67P

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2015 22:22
Dzięki sondzie Rosetta okrążającej kometę, europejscy naukowcy odkryli na jej powierzchni ponad sto płatów wodnego lodu.

Lądownik Philae znów zamilkł

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2015 14:00
Lądownik Philae, który od ponad pół roku znajduje się na komecie 67P, znów milczy. Niemieccy astronomowie zastanawiają się co się stało i próbują nawiązać z nim kontakt.