Widzę ciemność

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2010 13:46
Ciemna materia i bozon Higgsa - taki plan odkryć założyli naukowcy z Wielkiego Zderzacza Hadronów. Jest to plan 4-letni.
Pod koniec marca Wielki Zderzacz Hadronów rozpocznie badanie efektów kolizji protonów wystrzeliwanych z niespotykaną dotąd energią 7 bilionów elektrono-Voltów. Naukowcy mają nadzieję, że pozwoli to dokonanie pierwszych odkryć w największym urządzeniu badawczym świata. Jak dotąd bowiem, choć Zderzacz zderzał już cząstki, to tak naprawdę cały czas trwał rozruch urządzenia. Dopiero teraz ma zacząć się prawdziwa praca. A jest co zderzać, bo LHC ma pozwolić zajrzeć do samego początku istnienia wszechświata i do nieznanej, jak dotąd struktury materii.

Rolf Dieter Heuer dyrektor CERN, gdzie zbudowany jest Zderzacz mówi, że olbrzymie energie jakimi dysponuje LHC pozwolą ustalić czym jest ciemna materia. LHC rozpędza protony do prędkości bliskich prędkości światła generując warunki podobne do tych, które istniały krótko po Wielkim Wybuchu. „Otworzymy drzwi do nowej fizyki – mówi Heuer – do końca roku powinniśmy zweryfikować niektóre teorie na temat ciemnej materii."

Może dowiemy się czym jest ciemna materia. A jest to gra warta świeczki, bo materii znanej nam jest we wszechświecie znacznie mniej niż tej ciemnej. „Nasza” materia to zaledwie 5 procent masy kosmosu. 25% stanowi właśnie ciemna, niewidoczna dla nas materia. To ona jest prawdopodobnie odpowiedzialna za szybsze wirowanie galaktyk, niż wynikałoby to z obliczeń. I to ona zakrzywia światło dochodzące z odległych punktów kosmosu bardziej niż wynika to z obowiązujących teorii.

Istnienie ciemnej materii jest powszechnie akceptowane przez kosmologów, astronomów i fizyków, choć nie ma na razie żadnego dowodu, że ona istnieje. LHC ma to zmienić.

Zwykła oraz ciemna materia to dopiero 30 procent masy wszechświata. Pozostałe, bagatelka 70% to prawdopodobnie tak zwana ciemna energia. Jest ona rozłożona równo w całym kosmosie i wywiera ujemne ciśnienie na próżnię. To ma tłumaczyć fakt szybszego niż przewidywano rozszerzania się wszechświata. Ujemne ciśnienie to dość trudne pojęcię, ale gdyby było dodatnie to widać by było jej wpływ na gwiazdy wewnątrz galaktyk. A nic takiego nie zaobserwowano. Ciemna energia zatem jest grawitacją z ujemnym znakiem. O ile „zwykła” grawitacja przyciąga do siebie masy, o tyle ciemna energia je odpycha.

Rolf Dieter Heuer uważa, że LHC jest najlepszą dziurką przez którą możemy zajrzeć do „ciemnego świata”.

LHC ma być zamknięty ponownie w 2012 po to, by przeprowadzić prace zwiększające jego moc do 14 TeV, dwukrotnie więcej niż obecnie. Od 2013 roku zderzacz ma rozpocząć poszukiwania „boskiej cząstki”, czyli bozonu Higgsa. Naukowcy przypuszczają, że ta hipotetyczna cząstka jest odpowiedzialna za „nadawanie” masy wszystkim pozostałym cząstkom. Czy już wtedy będziemy wiedzieć wszystko o tym, jak zbudowany jest nasz świat. Na pewno nie. Odpowiedzi na jedne pytania pozwalają naukowcom stawiać kolejne. I tak bez końca.

Po co zatem prowadzić tak kosztowne badania? Rolf Dieter Heuer ma na to odpowiedź. Wielkie odkrycia naukowe dopiero po jakimś czasie znajdują praktyczne zastosowania. Gdy odkryto w 1932 roku pozyton (czyli antycząstkę elektronu) nikt nie spodziewał się, że wiele lat później powszechnie będzie się ją wykorzystywać w diagnostyce i leczeniu chorób nowotworowych. Dzięki pozytonom działa bowiem tomograf pozytonowy, kluczowy aparat w rękach onkologów.

Jakie zastosowanie znajdzie odkrycie ciemnej materii, energii czy bozonu Higgsa nie wiadomo. Wiadomo jedynie, że sama ciekawość świata jest wystarczająco silnym czynnikiem popychającym ludzkość do badania świata. „O bozonie Higgsa wiemy niemal wszystko – mówi Heuer – pyza tym, czy w ogóle istnieje.”

Andrzej Szozda
Źr. Physorg.com

Historia Wielkiego Wybuchu
źr. CERN

Zobacz więcej na temat: CERN kosmos pyzy

Przełomowe badania rozbłysków gamma

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2008 19:01
Polacy znowu osiągnęli naukowy sukces.

Zderzacz znów działa

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2009 10:26
Po miesiącach bezczynności LHC znowu będzie zderzał cząstki.

Wszechświat dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2009 20:38
Równoległych wszechświatów jest więcej niż gwiazd na niebie.

LHC: Wyścig z czasem

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2009 13:00
Pierwszy artykuł o wynikach badań LHC trafił do prasy naukowej kilka dni po uruchomieniu Zderzacza.