LHC: Wyścig z czasem

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2009 13:00
Pierwszy artykuł o wynikach badań LHC trafił do prasy naukowej kilka dni po uruchomieniu Zderzacza.

Pierwszy artykuł prezentujący wyniki LHC trafił do czasopisma naukowego kilka dni po uruchomieniu tego zderzacza.

Opóźnienie startu Wielkiego Zderzacza Hadronów to problem nie tylko technologiczno-naukowy, ale i związany z PR-em. Naukowcy z CERN starają się jak najszybciej zatrzeć negatywne wrażenie, które na opinii publicznej zrobił cały ciąg usterek ich popisowego urządzenia, LHC. Chcą, aby wyniki eksperymentów przeprowadzaych na CERNowskim Zderzaczu jak najszybciej ujrzały światło dzienne. Choć trudno w to uwierzyć, pierwszy artykuł prezentujący wyniki LHC trafił do czasopisma naukowego zaledwie kilka dni po uruchomieniu urządzenia.

Wielki Wyścig

Fizycy ścigają się w analizach danych ze Zderzacza. Materiału dostarczyły pierwsze zderzenia, przeprowadzone w LHC 23 lipstopada. Już cztery dni później zapowiedź artykułu na ich temat pojawiła się na arxiv server, gdzie fizycy publikują rezultaty swoich badań zanim pojawią się one w specjlaistycznej prasie. Wkrótce potem o przyjęciu artykułu na temat pierwszych badań LHC poinformowało czasopismo European Journal of Physics. Autorami tekstu są fizycy pracujący w ramach projektu ALICE (A Large Ion Collider Experiment).

- To chyba rekord – mówi David Evans z Uniwersytetu w Birmingham. – Oczywiście ma wiele wspólnego z wyścigiem, który dotyczy tego, kto pierwszy opublikuje dane z LHC – mówi.

Napisali zawczasu

To, oczywiście, nie oznacza, że bozon Higgsa już został znaleziony. Artykuł nie będzie także przełomowy w badaniach nad supersymetrią czy ukrytymi wymiarami. Zgłoszenie artykułu do publikacji w ciągu zaledwie kilku dni od rozpoczęcia badań było możliwe tylko dlatego, że naukowcy napisali artykuł przed restartem LHC, zostawiając puste miejsce na dane z pierwszych zderzeń. Potem wypełniono je wynikami 284 początkowych kolizji.

Tym niemniej, artykuł może być użyteczny. Pierwsze wyniki LHC potwierdzają bowiem dane uzyskane z innych zderzaczy w trakcie kolizji o podobnych energiach. To zaś daje badaczom nadzieję, że narzędzie, które dostali do ręki, jest dobrze „natemperowane” i sprawdzi się także podczas pionierkich zderzeń na wyższych energiach.

Badania LHC i amerykańskiego Tevatronu można śledzić na bieżąco nie tylko na stronach internetowych CERN i Fermilab, ale także np. zapisując się do odpowiednich profili w serwisie facebook.com.

(ew/newscientist.com)

Zobacz więcej na temat: CERN

Medale dla fizyków z CERN

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2009 15:24
Dr Andrzej Siemko i dr Mick Storr zostali odznaczeni Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi na rzecz polskiej oświaty w dziedzinie fizyki.

LHC rusza w listopadzie?

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2009 12:00
Znamy najnowszą przybliżona datę ponownego startu LHC.

LHC działa "lepiej niż sie spodziewano"

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2009 13:03
Europejscy naukowcy są zachwyceni - LHC nareszcie działa.

Co po LHC?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2009 13:05
Przedstawiamy naukowe możliwości i trwające już prace nad nowymi zderzaczami cząstek. Jeszcze potężniejszymi.

Czarne dziury w LHC są możliwe!

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2010 13:51
Rozwiązanie równań pola Einsteina dowodzi, że powstanie czarnych dziur w CERN jest możliwe!

Widzę ciemność

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2010 13:46
Ciemna materia i bozon Higgsa - taki plan odkryć założyli naukowcy z Wielkiego Zderzacza Hadronów. Jest to plan 4-letni.

LHC rusza po przerwie

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2010 12:28
W najbliższych dniach energia zderzeń niemal trzykrotnie przekroczy dotychczasowy rekord.