X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Słona woda na powierzchni Europy

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2013 11:00
Naukowcy od dawna są niemal pewni, że pod powierzchnią Europy, jednego z księżyców Jowisza, znajduje się wielki ocean. Teraz okazało się, że jego wody mogą przesączać się na powierzchnię.
Europa
EuropaFoto: NASA.
Słona woda na powierzchni Europy
To wielka wiadomość dla tych, którzy maja nadzieję na to, że w układzie Jowisza może znajdować się życie.
„Warstwa” oceanu na Europie ma mieć grubość ok. 100 km. Słona woda z tego zbiornika wydostaje się na powierzchnie poprzez pęknięcia w skorupie. Kiedy znajdzie się na powierzchni, wchodzi w reakcję z siarką z sąsiedniego księżyca, Io. Z badań astronomów Mike’a Browna z Caltech i Kevina Handa z NASA Jet Propulsion Laboratory wynika, że chlorek magnezu z wody tworzy wówczas na powierzchni Europy siarczany magnezu
Brown i Hand wykorzystali dane ze spektrometru umieszczonego w obserwatorium Keck II na Mauna Kea na Hawajach. Zauważyli, że urządzenie wykryło obecność siarczanów magnezu, w tym epsomit – pospolity, ale uwodniony minerał.
Odkrycie jest bardzo ciekawe, pokazuje bowiem, że na Europie zachodzą reakcje chemiczne, a zatem na jej powierzchni następuje również przepływ energii. Ci, którzy interesują się astrobiologią, wiedzą zaś, że życie, aby zaistnieć, musi mieć jakieś źródło energii - i na Europie takie jest.
Ustalenie jest ważne także z punktu widzenia przyszłych misji kosmicznych: jeśli będziemy chcieli pobrać próbkę wody z Europy, nie będziemy musieli wiercić w jego lodowej skorupie.
Badania ukazały się na łamach Astronomical Journal.

To ważna wiadomość dla tych, którzy maja nadzieję na to, że w układzie Jowisza może znajdować się życie.

"Warstwa" oceanu na Europie ma mieć grubość ok. 100 km, znajduje się pod zmrożoną skorupą planety. Słona woda z tego zbiornika wydostaje się jednak na powierzchnię, najprawdopodobniej poprzez pęknięcia w skorupie. Kiedy znajdzie się na powierzchni, wchodzi w reakcję z siarką z sąsiedniego księżyca, Io. Z badań astronomów Mike’a Browna z Caltech i Kevina Handa z NASA Jet Propulsion Laboratory wynika, że chlorek magnezu z wody tworzy wówczas na powierzchni Europy siarczany magnezu.

Brown i Hand wykorzystali dane ze spektrometru umieszczonego w obserwatorium Keck II na Mauna Kea na Hawajach. Zauważyli, że urządzenie wykryło obecność siarczanów magnezu, w tym epsomit – pospolity, uwodniony minerał.

Badania ukazały się na łamach Astronomical Journal.

(ew/NASA)

/
Zobacz więcej na temat: astronomia NAUKA

Marzec na niebie. Warto obserwować Jowisza i Saturna

Ostatnia aktualizacja: 28.02.2013 13:46
Jowisz wciąż świeci w konstelacji Byka. Coraz lepiej widać Saturna, który świeci na granicy konstelacji Panny i Wagi. W marcu na nasze niebo zawita też kometa PanSTARRS(C/2011 L4).

Badają tajemniczy pierścień magnetyczny wokół Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2013 14:00
Pojawił się we wrześniu zeszłego roku i pozostał na swoim miejscu przez miesiąc. Zniknął pod wpływem międzyplanetarnej fali promieniowania. Skąd się wziął i czym był?

Brakuje helu. To koniec Teleskopu Herschel

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2013 22:00
Od 2009 roku bada powstawania gwiazd i ewolucję galaktyk. Teraz ESA straci swój flagowy instrument. Dlaczego?