Nowy model ma zapewnić stałe i stabilne finansowanie inwestycji kolejowych. Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski powiedział, że celem jest niezależność od unijnych pieniędzy. Wskazał, że w tej chwili środki unijne dyktują tempo inwestycji. Ich wypłata skutkuje przyspieszeniem i tak zwaną górką inwestycyjną.
Kiedy wypłaty nie ma, nie ma środków na prowadzenie inwestycji. Ekspert wskazał także, że z czasem środków z UE będzie mniej ze względu na fakt, że Polska za jakiś czas stanie się płatnikiem netto we wspólnocie.
Nowe regulacje zakładają powołanie Funduszu Kolejowego na wzór Krajowego Funduszu Drogowego. Z niego mają być finansowane inwestycje kolejowe. Prezeska Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Marita Szustak wskazała, ile pieniędzy jest potrzebnych na inwestycje. Rocznie fundusz mógłby wypłacać 10 miliardów złotych rocznie. Marita Szustak dodała, że fundusz umożliwi planowanie inwestycji kolejowych związanych z CPK.
Nowa ustawa o finansowaniu inwestycji kolejowych ma być gotowa do końca tego roku.
IAR/dad