Redakcja Polska

W ponad 50 krajach świata ukazały się publikacje o "Dekadzie Europy Środkowej"

15.02.2021 08:34
W ponad 50 krajach świata ukazały się publikacje pod hasłem "Dekada Europy Środkowej" w ramach globalnego projektu medialnego "Opowiadamy Polskę światu" Instytutu Nowych Mediów we współpracy z MSZ, warszawską GPW i PAP.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjne Velishchuk Yevhen/Shutterstock.com

- Najbardziej cieszą nas te miejsca publikacji, gdzie zapadają decyzje o globalnych przepływach kapitałów inwestycyjnych. A więc głosy mówiące o "Dekadzie Europy Centralnej", czyli o tym, jaka jest moc gospodarki Polski i innych krajów naszego regionu w najpoważniejszych tytułach ekonomicznych Francji, Luksemburga, Austrii, Singapuru, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kataru, Rosji - mówi prezes Instytutu Nowych Mediów, inicjator projektu Eryk Mistewicz.

Teksty autorstwa prezydenta Andrzeja Dudy, szefa Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Angela Gurii, prezesa Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Marka Dietla, wybitnych ekonomistów Branko Milanovicia, Timo Baasa, Petra Sklenarza i Pavla Ryski, austriackiego dyplomaty Emila Brixa czy socjologa prof. Salvatore Babonesa ukazały się także w austriackiej gazecie "Die Presse", włoskiej "Il Sole-24 Ore", kanadyjskiej "The Hill Times", meksykańskiej "El Economista", na portalu agencji BasNews, zamieszczającej wiadomości z Kurdystanu, Iraku i Bliskiego Wschodu, w cypryjskiej anglojęzycznej gazecie "Cyprus Mail", greckim dzienniku "Ta Nea", tureckim "Dunya" czy maltańskim anglojęzycznym "The Times of Malta".

Chętnie publikowane teksty

Teksty o sile Europy Środkowej chętnie publikowały także dzienniki i portale internetowe: z Czech, Litwy, Łotwy, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, Słowenii czy Serbii. Teksty z tej edycji projektu ukazały się w kilku tytułach w całej Ukrainie: polskojęzycznym "Dzienniku Kijowskim", na portalu Europejska Prawda, w dwutygodniku "Monitor Wołyński" czy w gazecie "Charkowskije Izwiestija".

- Nie chcieliśmy, aby projekt był polonocentryczny; zaprosiliśmy więc np. ekonomistów z Czech, którzy w ciekawy sposób napisali, skąd biorą się przewagi (ekonomiczne) naszych krajów. Dobrze też, aby analizowali przyczyny naszego sukcesu inni. Pisał o tym prof. Baas, udowadniając bardzo ciekawą tezę o tym, że już przeganiamy kraje Południa Europy, szczególnie Hiszpanię. Mamy o wiele niższe bezrobocie, szybszy wzrost, większe szanse dobrego wyjścia z kryzysu pandemicznego - mówi Michał Kłosowski, szef projektów zagranicznych Instytutu Nowych Mediów.

Takie podejście zainteresowało także media z Wenezueli (gazety "El Nacional" i "El Universal"), Indonezji (dziennik "Bisnis Indonesia" i anglojęzyczny "Jakarta Globe"), Tajlandii (agencja Thai News), Malezji (pismo i portal Business Today Malaysia), Singapurze (dziennik "The Business Times"), a także w RPA, Algierii, ZEA, Katarze i Maroku.

Wcześniejsze publikacje

Wcześniejsze odsłony "Opowiadamy Polskę światu" poświęcone były ważnym dla Polski rocznicom wybuchu II wojny światowej, wyzwolenia obozu Auschwitz, bitwy warszawskiej, wydarzeń grudnia 1970 r. czy urodzin Jana Pawła II. Edycja o 40. rocznicy "Solidarności" była wcześniej niepobitym rekordem: w 38 krajach teksty dotarły do ponad miliarda odbiorców – wynika z analizy PAP Media Intelligence.

- Ten projekt o "Dekadzie Europy Centralnej" był trudny, podobnie jak wszystkie projekty realizowane w czasie pandemii. Warto podkreślić, że nie wykupujemy reklam, nikt nie miałby takich pieniędzy, aby osiągnąć takie efekty. Publikacje są więc efektem wymiany międzyredakcyjnej, (...) synergii z dyplomacją publiczną i środowiskami polonijnymi, a to przy ograniczeniach w przemieszczaniu się wymaga olbrzymiej pracy. Nie byłoby to możliwe bez wielu ludzi i wsparcia instytucji - zaznacza Kłosowski.

Partnerem tej edycji projektu była warszawska GPW, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Polska Agencja Prasowa.

- Chyba po raz pierwszy o Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie głośno jest w tak wielu miejscach na świecie. Niesiemy konkretną wiedzę o polskiej gospodarce, o polskiej ekonomii, budujemy pozycję polskiego rynku kapitałowego w oczach świata. Jest to tym ważniejsze, że dzieje się to w czasie pandemii, gdy analitycy i inwestorzy szukają nowych szans i dokładnie analizują potencjał poszczególnych rynków - wskazuje dyrektor działu komunikacji i marketingu GPW Tomasz Marciniuk.

Wszystkie teksty projektu dostępne są, także w językach obcych, na portalu Wszystko Co Najważniejsze oraz w najnowszym wydaniu miesięcznika o tej samej nazwie.

Kolejna odsłona projektu "Opowiadamy Polskę światu" zostanie przedstawiona w marcu. - Mogę zdradzić tylko, że poprzez sylwetki polskich naukowców, odkrywców, wynalazców opowiemy światu o polskiej mądrości, o tym, co w Polakach najlepsze, nawet jeśli odkrycia dokonywane były w trudnych warunkach, gdy naszego kraju nie było na mapach. Będzie to też okazja przedstawienia stanu obecnego polskiej nauki - zapowiada Mistewicz.


PAP/dad