Redakcja Polska

Instytut Polski w Wiedniu zorganizował konkurs graficzny z okazji Roku Stanisława Lema

16.06.2021 14:35
W 2021 roku obchodzimy setną rocznicę urodzin Stanisława Lema – polskiego filozofa, eseisty, jednego z najpoczytniejszych pisarzy gatunku science fiction. Jego dzieła zostały przetłumaczone na 57 języków i sprzedały się w sumie w ponad 45 milionach egzemplarzy.
Jury konkursu w Wiedniu
Jury konkursu w WiedniuFoto: Instytut Polski w Wiedniu

Rok 2021 został ogłoszony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej rokiem Stanisława Lema. Na całym świecie, również w Austrii, organizowanych jest wiele projektów upamiętniających tego wybitnego pisarza. Instytut Polski w Wiedniu ogłosił z tej okazji konkurs graficzny, którego uczestnicy mieli za zadanie zaprojektować pocztówkę nawiązującą do twórczości Lema.

W konkursie wzięło udział blisko 200 osób z Polski, Austrii, Niemiec, Szwajcarii, Hiszpanii i Meksyku. Zgłoszonych zostało łącznie ponad 300 prac. Ostatecznie przyznano pierwszą, drugą oraz trzecią nagrodę, jak również wyróżniono 9 prac konkursowych.  - To dla mnie ogromny zaszczyt, że jako dyrektor Instytutu Polskiego mogłem przewodniczyć Jury konkursu, a tym samym uczestniczyć w tym szczególnym wydarzeniu upamiętniającym twórczość Stanisława Lema – powiedział dyrektor Rafał Sobczak. - Cieszę, że w ramach konkursu współpracę podjęły z nami tak ważne i renomowane instytucje austriackie jak Muzeum Sztuki Współczesnej LENTOS w Linz, Akademia Sztuk Pięknych w Wiedniu oraz Dom Literatury – Literaturhaus Wien – dodał Rafał Sobczak.

 

Pierwsza nagroda w konkursie Instytutu Polskiego w WiedniuPierwsza nagroda w konkursie Instytutu Polskiego w Wiedniu

W skład Jury, któremu przewodniczył dyrektor Instytutu Polskiego w Wiedniu, weszli: Robert Huez, dyrektor Literaturhaus Wien, dr Brigitte Reutner-Doneus, szefowa działu grafiki Lentos Museum Linz oraz Magdalena Blaszczuk z Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. W trakcie intensywnej pracy Jury zwróciło szczególną uwagę na kryteria takie jak: nawiązanie do twórczości Stanisława Lema, kompozycja graficzna (layout) pocztówki, typografia. Ważna była również kreatywność i oryginalność projektu.

 - Tym, co można było od razu zauważyć, jest różnorodność prac pod względem artystycznym. Pocztówki zostały zaprojektowane przy zastosowaniu wielu różnych technik artystycznych – powiedziała Magdalena Blaszczuk. - Przy wielu z nich można było dostrzec wpływy polskiej sztuki plakatu – dodała. W ocenie Roberta Hueza prace cechowała szczególnie ich różnorodność. - Niektóre z nich były bardziej pomysłowe i zabawne, inne z kolei utrzymane w bardziej klasycznym stylu – zaznaczył dyrektor Literaturhaus Wien.


Druga nagroda w konkursie Instytutu Polskiego w WiedniuDruga nagroda w konkursie Instytutu Polskiego w Wiedniu

Członkowie Jury podkreślili też fakt, że wybór zwycięzców był niezwykle trudny, ponieważ wszystkie prace były na bardzo wysokim poziomie artystycznym. - Mimo, że zwycięskie prace były bardzo różne, to wszystkie stanowiły wspaniałe nawiązanie do twórczości Stanisława Lema. Pocztówka, która zdobyła pierwszą nagrodę, od razu przyciągała uwagę odbiorcy. Co do tego wyboru wszyscy byliśmy zgodni – powiedziała Magdalena Blaszczuk.

- Zwycięska pocztówka wyróżniała się niesamowitą estetyką. Wprost zapraszała odbiorcę do zagłębienia się w fantastyczny świat twórczości Lema – dodał Robert Huez. Brigitte Reutner-Doneus oceniła z kolei zwycięski projekt jako „połączenie tematyki science fiction ze stylem retro”. Podkreśliła ponadto, że „pocztówka idealnie wpisywała się w tematykę konkursu i jest dziełem ikonicznym”.

Projekt, który zdobył drugie miejsce, zdaniem Roberta Hueza charakteryzował się jednocześnie prostotą artystyczną i wyrazistością przekazu. Według Reutner-Doneus był on „niekonwencjonalny i bardzo estetyczny w swej prostocie”.


Trzecia nagroda w konkursie Instytutu Polskiego w Wiedniu Trzecia nagroda w konkursie Instytutu Polskiego w Wiedniu

Trzecia nagrodzona pocztówka zdaniem Jury nawiązywała do ewolucji człowieka oraz aktualnego tematu społecznego jakim jest feminizm. To niewątpliwie stanowiło jej ogromną zaletę. Reutner-Doneus zwróciła uwagę, że takie rozwiązanie stanowiło pewien kontrast do twórczości Lema, który w swoich książkach nie poruszał tego rodzaju tematyki. To właśnie czyniło ten projekt tak wyjątkowym.

 

Źródło: Instytut Polski w Wiedniu