Kogo widzimy, gdy patrzymy na nieznajomą osobę? Dlaczego tak łatwo przychodzi nam oceniać po przysłowiowej okładce, szufladkować, wydawać opinię o drugim człowieku na podstawie jego wyglądu czy przynależności do jakiejś grupy? „Zobacz osobę” to kampania społeczna, której celem jest zwrócenie uwagi na zjawisko oceniania i stereotypizacji, a także przypomnienie o wartości i niezbywalnej godności każdego człowieka.
Kampania została zainicjowana przez Centrum Myśli Jana Pawła II z okazji 20. rocznicy śmierci papieża, która przypada 2 kwietnia tego roku. Karol Wojtyła – Jan Paweł II widział osobę w drugim człowieku. Otwartość na drugiego, także „innego”, uważność na każdą osobę i troska o nią to charakterystyczne cechy nie tylko jego nauczania, ale także sposobu bycia.
Bohaterami kampanii są Basia, Khadidża i Kacper, którzy na co dzień mierzą się ze zjawiskiem oceniania. Zgodzili się opowiedzieć nam, jak bywają postrzegani, żyjąc z chorobą, należąc do mniejszości religijnej czy generacji Z. W kampanię zaangażowali się także influencerzy, którzy na swoich profilach w mediach społecznościowych zaprosili do refleksji nad mechanizmem oceniania, sami stykając się niejednokrotnie z krytycznymi komentarzami z powodu wybranego stylu życia, osobistych decyzji czy wyrażenia – odmiennego niż powszechne – zdania na jakiś temat.
Z wicedyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II Anną Olesiak oraz z koordynatorką kampanii Wiolettą Milej rozmawia Ewa Plisiecka.