Section00
Nowa Tradycja 2023Konkurs Muzyki Folkowej
Section04

Konkurs Muzyki Folkowej

Jury w składzie: Ifi Ude (przewodnicząca jury), Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, Ewa Grochowska, Marcin Kusy, Maciej Szajkowski, Jakub Knera, Piotr Kędziorek postanowiło przyznać następujące nagrody:

Wyróżnienie dla zespołu KOSY za wyrazistą obecność sceniczną i świadomość muzyczną.

Złote Gęśle – dla Pawła Szpury z zespołu Piotr Damasiewicz ‘Into The Roots’.

Nagrodę specjalną im. Czesława Niemena – dla Piotra Damsiewicza z zespołu Piotr Damasiewicz ‘Into The Roots’.

Nagrodę Czwórki Polskiego Radia dla zespołu Kadabra Dyskety Kusaje za spójną muzyczną narrację i wyraz sprzeciwu wobec rzeczywistości.

Trzecią nagrodę w wysokości 4000 PLN zespołowi Hajda Banda za żywiołową i muzycznie atrakcyjną interpretację repertuaru pogranicza polsko-białoruskiego.

Dwie równorzędne drugie nagrody w wysokości po 7000 PLN każda – zespołowi SEKUNDa za muzyczną wrażliwość, precyzję wykonawczą i umiejętne połączenie świata klasyki z tradycją oraz zespołowi Michalowe za stylowe i przekonujące odczytanie wschodnich tradycji wokalnych.

Nagrodę Programu I Polskiego Radia zespołowi Michalove.

Nagrodę Programu II Polskiego Radia zespołowi SEKUNDa.

Grand Prix – nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15000 PLN – zespołowi Piotr Damasiewicz ‘Into The Roots’ za porywająca muzyczną opowieść, brawurowe wykonanie i stworzenie przestrzeni do wrażliwego, organicznego współistnienia muzycznych światów.

FINALIŚCI:

Bree
Drëszë
Hajda Banda / Гайда Банда
Hurnawice z Brodą
Kadabra Dyskety Kusaje
Kosmiczni Warszawa
KOSY
Michalove
Naphta
Piotr Damasiewicz "Into The Roots"
SEKUNDa
ZARYSY

Przesłuchania odbędą się w dniach 13-14 maja 2022..

HARMONOGRAM

Piątek, 13 maja

16:30-16:55 – Kosmiczni Warszawa
16:55-17:20 – SEKUNDa
17:20-17:45 – Piotr Damasiewicz ‘Into The Roots’
17:45-18.10 – Drëszë
18:10-18:35 – Hurnawice z Brodą
18.35-19.00 – Hajda Banda / Гайда Банда

Sobota, 14 maja

16:30-16:55 – ZARYSY
16:55-17:20 – KOSY
17:20-17:45 – Kadabra Dyskety Kusaje
17:45-18.10 – Bree
18:10-18:35 – Michalove
18.35-19.00 – Naphta



Jury

Ifi Ude – przewodnicząca, wokalistka, autorka tekstów, kompozytorka i producentka
Małgorzata Małaszko-Stasiewicz – dyrektor-redaktor naczelny Programu 2 PR
Ewa Grochowska – wokalistka, skrzypaczka, badaczka kultury tradycyjnej
Marcin Kusy – dyrektor-redaktor naczelny Programu 1 PR
Maciej Szajkowski – muzyk, dziennikarz, producent, współpracownik Polskiego Radia
Jakub Knera – dziennikarz muzyczny, recenzent RCKL
Piotr Kędziorek – redaktor naczelny Radiowego Centrum Kultury Ludowej

Konkurs to główna część Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja", jednego z najważniejszych polskich festiwali prezentujących muzykę folkową.

Organizowany jest od 1998 roku, specjalnie z myślą o rodzimych artystach i muzykach folkowych. Jego podstawowym założeniem jest aktywizowanie polskiego środowiska muzycznego czerpiącego inspiracje z folku, muzyki ludowej, tradycyjnej oraz mniejszości narodowych, a także tworzenie platformy do wymiany artystycznej i rozpowszechniania dorobku polskich twórców za granicą.

Zwycięzcami Grand Prix dotychczasowych odsłon konkursu byli: Lumpeks, Vocal Varshe feat. Jacaszek, Grochocki_Odorowicz, Gęsty Kożuch Kurzu, Banda Nella Nebbia, Trzy Dni Później, Cicha & Spółka, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu, Agata Siemaszko, Wołosi i Lasoniowie, FolkRoll i Nasta Niakrasava, Sounds of Times, Karpatia, Maćko Korba, Niedźwiecki/Żak/Kierzkowski/Pulcyn, Żywiołak i Kwadrofonik, Joanna Słowińska z zespołem, Odpust Zupełny, Swoją Drogą, Cracow Klezmer Band i Muzykanci.
Uczestnicy konkursu oprócz miejsc na podium walczą też o nagrodę publiczności Burza Braw, wręczaną od 2004 roku, Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena oraz wyróżnienia.

Konkurs Muzyki Folkowej razem z konkursami fonograficznymi Polskiego Radia (Folkowy Fonogram Roku, Fonogram Źródeł) stanowi najaktualniejszą i wszechstronną prezentację polskiej sceny muzyki folkowej i tradycyjnej minionego roku. W historii imprezy w jego jury zasiadało wiele znaczących postaci polskiej sceny muzycznej oraz mediów, w tym: muzycy i kompozytorzy (Jarosław Bester, Maciej Filipczuk, Zbigniew Namysłowski, Czesław Niemen, Edward Pałłasz, Jan Pospieszalski, Marcin Pospieszalski, Maria Pomianowska, Maciej Rychły, Krzysztof Trebunia-Tutka, Olo Walicki, Józef Broda, Wojciech Waglewski, Remigiusz Mazur-Hanaj, Jacek Hałas, Sylwia Świątkowska, Adam Strug, Maciej Filipczuk) oraz dziennikarze muzyczni (m.in. Maria Baliszewska, Tomasz Janas, Sławomir Król, Włodzimierz Kleszcz, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, Wojciech Ossowski, Paweł Sztompke, Maciej Szajkowski).

.

Poznaj Finalistów

Bree

Projekt Bree, to fuzja muzyczna łącząca folklor Beskidu Żywieckiego, a więc naturalny śpiew, skrzypce, instrumenty pasterskie z sekcją rytmiczną (perkusja, perkusjonalia, gitara basowa), elementami elektroniki (syntezatory), której całość dopina brzmienie akordeonu zarówno w warstwie harmonicznej, jak również solowej. Ww. połączenie muzycznych światów powstało w celu kontynuacji przygody muzycznej, odkrywania i wykorzystywania tego co wśród muzyków ukrywa się głęboko w sercach i duszy. Znamy się już wiele lat, niektórzy ponad 20, a nasze drogi krzyżowały się przy wielu różnych projektach muzycznych, nie tylko związanych z muzyką tradycyjną. Podczas pandemii, kiedy wszystkie sceny zostały zamknięte i doskwierała nam samotność twórcza, spotkaliśmy się aby stworzyć coś czego nie graliśmy dotychczas. Brygida i Maciej stworzyli materiał do wykorzystania przy najbliższej okazji i taką okazją stało się sympatyczne spotkanie w piwnicy gdzie zaczęliśmy wspólnie bawić się muzyką i tak powstało Bree. Nasze koligacje są niezwykle zaplątane. Brygida, Piotr na co dzień działają w Zespole Regionalnym 'Magurzanie' prezentującym tradycje Górali Żywieckich, Brygida i Maciej grają od 12 lat w folkowej kapeli PoPieronie, natomiast Maciej, Konrad, Kuba i Tymek, tworzą od 5 lat Zespół Chwila, chłopaki ponad to pracują jako muzycy sesyjni. Wszystkie ścieżki muzyczne połączyliśmy na moment a zostaliśmy na dłużej. Utwory, które będą prezentowane na scenie Nowej Tradycji to 'Wojacka', 'Na skraju lasu' oraz 'Wsyćkik chłopców kłochać'. Każdy z ich nawiązuje w różnym stopniu do tradycji muzycznych Żywiecczyzny.

SKŁAD: Brygida Sordyl – śpiew, Maciej Ormaniec – gitara basowa, Konrad Sadlik – perkusja, perkusjonalia, Tymoteusz Tomala – piano, syntezatory, Wojciech Golec – akordeon, Piotr Szczotka – skrzypce, instrumenty pasterskie, Magdalena Grzegorzek – chórki, Adrianna Walusiak – chórki,

Drëszë

Drëszë (j. kaszubski: przyjaciele) to trójmiejska trójka przyjaciół ze środowiska muzyki folkowej i tradycyjnej. Liderką i solistką grupy jest Joanna Gostkowska- wszechstronna osobowość artystyczna, Kaszubka, która od dekady zajmuje się rekonstrukcją tradycyjnych kaszubskich pieśni i melodii, mająca na swoim koncie główne nagrody w konkursach i festiwalach związanych z muzyką tradycyjną w Polsce (m.in. Turniej Muzyków Prawdziwych w Szczecinie, Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym, gdzie zaprezentowała tradycyjne pieśni kaszubskie solo i przełamała tym sposobem impas w postaci braku uczestnictwa reprezentantów z Kaszub na tym przeglądzie od wielu dekad). Zespół tworzy także akordeonista Michał Mantaj - związany z muzyką folkową oraz rockową a także lutnik i multiinstrumentalista Hubert Połoniewicz, grający na barabanie oraz gęślach gdańskich, które odtworzył na podstawie artefaktu z XIII w. Repertuar zespołu stanowią aranżacje kaszubskich pieśni tradycyjnych pozyskanych z materiałów fonograficznych, starych śpiewników i badań terenowych. Celem grupy jest odczarowanie utartego wizerunku kaszubskiej muzyki ludowej, którą głownie reprezentują zespoły folklorystyczne, przywrócenie jej prawdziwego znaczenia i rangi, ocalenie od zapomnienia dawnych kaszubskich muzykantów i ich muzyki poprzez uwydatnienie tego, co w melodiach i pieśniach najpiękniejsze i uniwersalne, nadając swojej muzyce ponadczasowego wyrazu.

SKŁAD: Joanna Gostkowska – śpiew, gęśle gdańskie, Michał Mantaj – akordeon, śpiew, Hubert Połoniewicz – baraban, gęśle gdańskie, śpiew,

Hajda Banda / Гайда Банда

Hajda Banda / Гайда Банда to polsko-białoruski zespół wykonujący tradycyjny repertuar taneczny i wokalny z Podlasia i zachodniej Białorusi. Dawne polki, oberki, kujawiaki i walczyki pochodzące z obu stron Puszczy Białowieskiej wykonane są z młodzieńczą energią i artystyczną finezją zaczerpniętą od dawnych mistrzów muzyki wiejskiej, takich jak Edmund Brożek, Wiktor Wołkowycki, Stanisław Rosa i Wiera Grygoruk. Grupa powstała w 2021 roku z inicjatywy skrzypaczki Darii Butskayej jako artystyczna kontynuacja realizowanego przez nią stypendium “Gaude Polonia” Narodowego Centrum Kultury. Zespół współpracuje m.in. ze studiem folkloru podlaskich Białorusinów “Żemerwa” ze Studziwód i stowarzyszeniem Białoruski Młodzieżowy Hub w Warszawie. Program konkursowy stworzony zostanie na bazie tradycyjnych, białoruskich i polskich pieśni i tańców z Podlasia i zachodniej Białorusi.

SKŁAD: Daria Butskaya – skrzypce, śpiew, Kasia Dudziak – basy, śpiew, Nika Jurczuk – skrzypce, śpiew, Mateusz Dobrowolski – bęben obręczowy, Paweł Iwan – cymbały, śpiew, Kuba Zimończyk – harmonia trzyrzędowa,

Hurnawice z Brodą

Zaprezentujemy utwory pochodzące z regionu Beskidu Śląskiego wchodzącego w skład Karpat Zachodnich, który od zawsze był miejscem spotkań trzech narodów: słowackiego, węgierskiego i polskiego. Ze względu na swoją historię to również styk wielu przenikających się kultur, w tym pasterskiej kultury wołoskiej. Czerpiemy z tych źródeł w nieograniczony sposób z pełnym ich poszanowaniem i uważnością, stosując środki wykonawcze i instrumentalne w oparciu o instrumenty tradycyjne i nowoczesne. „Od najmłodszych lat uczyłam się od swojego ojca – Józefa Brody, który przekazał mi wrażliwość na otaczający świat i ludzi, nauczył, jak dostrzegać muzykę tam, gdzie na pozór jej nie ma: w górskich potokach, szumiących drzewach, burzy czy deszczu. To zainspirowało mnie do zaproszenia wspaniałych przyjaciół muzyków do wspólnych poszukiwań, które wynikają z chęci i ciekawości połączenia przez muzykę tak różnych z pozoru kultur. Świadomość korzeni i źródeł własnej tożsamości, nie ogranicza nas w łączeniu uniwersalnego języka muzyki inspirowanej podróżami. Rodziła się w nas potrzeba eksplorowania tej muzyki, co zaowocowało wspólnym projektem. Jesteśmy muzykami z wieloletnim doświadczeniem scenicznym, wywodzących się z różnych środowisk muzycznych” - mówi Katarzyna Broda Firla- wokalistka, multiinstrumentalistka, prowadząca warsztaty muzyczne

SKŁAD: Katarzyna Broda-Firla – śpiew, śpiew gardłowy, lira korbowa, drumla, fujarka, Ula Stosio – gitara, guitalele, saz, bouzouki, Katarzyna Poręba – śpiew, śpiew gardłowy, didgeridoo, sansula, Jacek Dzwonowski – skrzypce, Adeb Chamoun – śpiew, riq, darabuka, tar, daf, conga, bongos, timbales,

Kadabra Dyskety Kusaje

Duetem ukraińsko-polski, zawiązany pod koniec 2015 roku, aktywnie działają od roku 2019. Duet tworzy pochodząca ze Lwowa Mariya Mavko (wokal, flet, syntezator) oraz pochodzący z Wrocławia Michał Szczepaniec (syntezator, produkcja, cytra). Wykonują muzykę z pogranicza folku, dream popu i eksperymentalnej elektroniki. W 2019 roku wydali EPkę, zatytułowaną 'Simplex', która była mini albumem koncepcyjnym inspirowanym radziecką książeczką dla dzieci. Ich debiutancki album długogrający ukazał się 21 kwietnia 2022 roku. Wykonują autorskie kompozycje inspirowane ukraińska i polską muzyką ludową oraz reinterpretacje tradycyjnych pieśni ukraińskich. Od czasu wybuchu wojny ich koncerty są żałobnym rytuałem, w którym oddają cześć wszystkim ofiarom rosyjskiej agresji, jednocześnie starając się spojrzeć z nadzieją w przyszłość. Podobną muzyczną narrację pragną zaprezentować podczas konkursu - od gorzkiego płaczu, przez dostojny smutek po zabarwioną melancholią nadzieję.

SKŁAD: Mariya Mavko – wokal, flet, syntezatory, Michał Szczepaniec – syntezator, elektronika, cytra,

Kosmiczni Warszawa

W obliczu nieuchronnego końca cywilizacji – dwóch śmiałków – Małolepszy i Kwazar, opuszczają Warszawę, a nawet Planetę. Wyruszają w poszukiwaniu miejsc o podobnej do ziemskiej atmosferze i grawitacji (grooveitacji). Zainspirowani życzliwością wszystkich istot Kosmosu, lekko zagubieni w przeszłości cwaniakują pilotów bez licencji i cisną w przyszłość. W obliczu wyzwań, oprócz niezbędnej aparatury zabierają tylko to najcenniejsze i co może być zaczynem przyszłej kosmicznej popkultury – jej dwudziestowieczne, międzywojenne korzenie. Rejestracji dokonał Kwazar, w Gagarin Studio, roku 2020/2021.

SKŁAD: Małolepszy – banjo, śpiew (element lokalny), Kwazar – syntezator, kalimba, Damian Szymczak – klarnet, piano, Piotr Tomala – akordeon, Kazimierz Nitkiewicz – trąbka, Piotr Wróbel – suzafon, Aleksandra Klimczak – śpiew,

KOSY

Kosy w swych utworach, przy wtórze rozmaitego instrumentarium przywracają pieśni naszych przodków na grunt współczesnych miast. Na scenie łączą swoje aranżacje z tradycyjnym ludowym materiałem. Utwory, jakie zaprezentujemy, są naszą interpretacją pieśni, które osadziły się na ziemiach Dolnego Śląska wraz z repatriantami i reemigrantami. To właśnie nasz rodzimy Dolny Śląsk jest głównym polem poszukiwań muzycznych Kos(ów). W proponowany repertuar konkursowy wchodzą: pieśń weselna, miłosna pieśń liryczna i dwie pieśni o tematyce wojennej. Pieśnie te wspólnie tworzą rodzaj opowieści o kobiecym doświadczeniu rzeczywistości naszych babek i prababek, ale stają się też nieoczekiwanie zapisem naszego świata, którego doświadczamy tu i teraz. Laureatki Official Selection na festiwalu WOMEX 2021, zwyciężczynie m.in. Nagrody Publiczności i Wyróżnienia na 29. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe 2019, I Nagrody na Wrocławskim Przeglądzie Chórów i Solistów Wrocławskie Kluskwicki 2020) i I Nagrody na Lokalnym Festiwalu Tradycji Droga do mnie 2020). Współwykonawczynie muzyki filmu 'Dzień i noc', wraz z kompozytorem Nascuy Linares czy do spektaklu plenerowego 'Słowianie'.

SKŁAD: Aleksandra Gronowska – śpiew, lira korbowa, harmonium, daf, Kasia Pakosa – śpiew, bęben obręczowy, shakery, Anastazja Sosnowska – śpiew, bęben obręczowy, perkusjonalia, Kasia Szetela-Pękosz – śpiew, skrzypce, altówka,

Michalove

To trio rodzinne, jego członkowie mieszkają we wsi Michałowo na Pomorzu. Poprzez uczestnictwo w warsztatach śpiewu oraz utworach przekazywanych przez znajomych odkrywają na nowo swoją tożsamość kulturową. Ich przodkowie, dziadek i babcia, byli przesiedleńcami z rejonów Ukrainy podczas Akcji „Wisła”. Zainspirowani world music oraz innymi gatunkami muzyki aranżują powyższe na własny sposób. W 2019 zespół Michalove zdobył I nagrodę na międzynarodowym festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie. W programie konkursowgo występu znajdą się utwory tradycyjne ukraińskie oraz jeden polski z Lubelszczyzny.

SKŁAD: Kuba Bryzgalski – baraban, wokal, handpan, Justyna Bryzgalska – wokal, akordeon, Anna Terefenko – wokal, perkusjonalia,

Naphta

Naphta jest producentem, DJ-em i dziennikarzem, związanym z magazynami Poptown i newonce. W przeszłości aktywnie działał na polską scenie tanecznego podziemia, wydawał m.in. w Transatlantyku, ale też w szwedzkim Studio Barnhus. Jest absolwentem Red Bull Music Academy, edycji w Madrycie z 2011 roku. Grywał w najważniejszych klubach i festiwalach w Polsce. Współtworzy też jazzowy zespół The Shamans (płyta w Astigmatic Records) oraz Gaijin Blues, w którym daje upust fascynacji japońską popkulturą. Od 2020 związany z wytwórnią Tańce, w której prezentuje swoje eksperymenty łączące folk z muzyką elektroniczną. W czerwcu 2021 wydał EP-kę 'Dom Strawiło', w tym roku planuje nowy album rozwijający wizję tego brzmienia. Program konkursowy oparty jest na utworach z EP-ki 'Dom strawiło' oraz nadchodzącego, niezatytułowanego jeszcze albumu, który ukaże się jesienią nakładem wytwórni Tańce. To muzyka elektroniczna oparta na samplach z muzyki ludowej, wykorzystująca dźwięki instrumentów oraz wokalizy do szukania odpowiedzi na pytania o kondycję społeczeństwa, kryzys ekologiczny, a także poszukiwania tożsamościowe oraz o kondycję muzyki jako nośnika historii, w tym przypadku muzyki elektronicznej, która jest silnie skomodyfikowana. Nowy materiał jest próbą tworzenia polskiej muzyki elektronicznej wywodzącej się z tradycji, ale będącej nowym, odrębnym bytem.

SKŁAD: Paweł Klimczak – elektronika

Piotr Damasiewicz ‘Into The Roots’

Program konkursowy zawiera utwory z albumu ‘Watra‘ Piotra Damasiewicza & Into the Roots z udziałem suskich muzyków z Zespołu Regionalnego Ziemia Suska i z Kapeli Mała Ziemia Suska. Piotr Damasiewicz to muzyk od lat swoją działalnością z Suchą Beskidzką. Od 2006 roku oprócz występów w kawiarni Cofeina Jazz Cafe, regularnie brał udział w muzycznych spotkaniach na os. Śpiwle, w których uczestniczyli także artyści z powiatu suskiego. Jazzman uczył się od nich melodii ludowych, a oni zasłuchiwali się w muzyce jazzowej. I tak z połączenia tych dwóch nurtów powstała płyta ,,Śpiwle’’ z udziałem zespołu Into the Roots i suszanina Jana Ryta, grającego na dudach i piszczałce w Kapeli Mała Ziemia Suska. Następnie jazzman podjął współpracę z kolejnymi suskimi muzykami. Połączyło ich zamiłowanie do muzyki góralskiej, tradycji oraz podróży. Krzysztof od wielu lat uczestniczył w muzycznych spotkaniach organizowanych na oś. Śpiwle i w krótkim czasie wraz z Pawłem Rytem dołączył do kolejnych nagrań z „Into the Roots”. Śpiewaczki z Zespołu Regionalnego „Ziemia Suska” Natalię, Alicję i Kamilę oprócz zainteresowań muzycznych połączyło także zamiłowanie do podróży i pielgrzymowanie. Siostry, podobnie jak Piotr Damasiewicz w 2019 roku odbyły pielgrzymkę Drogą św. Jakuba docierając do Santiago de Compostela. Ich drogi w tym czasie nie połączyły się, jednak kilka miesięcy później w marcu, wokalistki uczestniczyły w koncercie online Piotra Damasiewicza, który był inspirowany pielgrzymką. Wspominają, że słuchając wariacji na trąbce poczuły się dokładnie tak jak na szlaku i zafascynowane twórczością muzyka jazzowego chętnie przystały na propozycję stworzenia wspólnych nagrań utworów w klimacie etnojazzu, wraz z kapelą prezentując folklor z regionu Podbabiogórza. Efektem tej współpracy jest właśnie płyta „Watra”. Tytuł płyty oznacza duże ognisko, palone przed wiekami, by przywołać pamięć o przodkach i wspominać dawne czasy.

SKŁAD: Piotr Damasiewicz – trąbka, harmonium, perkusjonalia, głos, Zbigniew Kozera – gitara basowa, guimbri, harfa afrykańska, Paweł Szpura – perkusja, bęben obręczowy, Alicja Krzeszowiak – śpiew, Natalia Krzeszowiak – śpiew, Kamila Krzeszowiak – śpiew, Krzysztof Ryt – skrzypce, altówka pięciostrunowa, Paweł Ryt – śpiew, skrzypce, Jan Ryt – dudy, fujarka,

SEKUNDa

Artystki zaprezentują autorskie kompozycje stworzone na bazie tradycyjnych melodii. Głównym źródłem inspiracji stała się dla zespołu muzyka tradycyjna Beskidu Żywieckiego oraz Spisza. Skrzypaczki, poszukując materiałów źródłowych, sięgnęły do nagrań sióstr Sordyl z Korbielowa i kapeli braci Byrtków z Pewli Wielkiej. Muzyka zespołu ukazuje bogactwo różnorodnych doświadczeń obu artystek. Brzmienie skrzypiec uzupełnione jest śpiewem i instrumentami charakterystycznymi dla tradycji pasterskich: piszczałka sześciootworowa, piszczałka wielkopostna i zbyrcoki. W kompozycjach zespołu słychać wpływy minimalizmu, jazzu i muzyki klasycznej. Instrumentalistki używają niekonwencjonalnych technik gry na skrzypcach takich jak chop czy strumming. SEKUNDa to zespół stworzony na początki 2021 roku przez dwie niezależne artystki Dorotę Błaszczyńską-Mogilską i Wiolę Jakubiec, które dotychczas działały w rozmaitych projektach muzycznych. W duecuie spotyka się góralski temperament z klasycznym błyskiem i jazzową wyobraźnią muzyczną, podkreślając tym samym charakterystyczną dla zespołu kontrastowość. Wspólne działania są dla artystek przestrzenią do swobodnych poszukiwań muzycznych. W swoich kompozycjach łączą instrumentalne brzmienia ze śpiewem. Wiola i Dorota razem tworzą niespotykany muzyczny wszechświat balansujący pomiędzy folkiem, a muzyką klasyczną. Wykorzystują odważne rozwiązania harmoniczne i nagłe zwroty narracji muzycznej. W lipcu 2021 roku otrzymały I nagrodę na festiwalu i przeglądzie kapel ludowych sKRAJ Kultury Etno Festiwal w Chełmie, a w grudniu tego samego roku zwyciężyły konkurs 'Scena Otwarta' na 31. Mikołajkach Folkowych w Lublinie.Sekunda została zaproszona do udziału w koncercie showcase na festiwalu Ritmo Budapest 2022.

SKŁAD: Dorota Błaszczyńska-Mogilska – skrzypce, skrzypce barytonowe, looper, śpiew, Wiola Jakubiec – skrzypce, skrzypce barytonowe, piszczałka sześciootworowa, piszczałka wielkopostna, zbyrcoki, śpiew,

ZARYSY

ZARYSY to muzyczna opowieść o tęsknocie za górami, inspirowana echami melodii góralskich. Historia opowiedziana przez złóbcoki d’amore, violę d'amore i violę da gamba. To opowieść o opuszczaniu rodzinnych gór, tęsknocie za nimi i ciągłym powracaniu. Podróż po zarysach pamięci, wspomnieniach z dzieciństwa, zasnutych echem, ciszą, mgłą i snami. ZARYSY to autorski projekt muzyczny Heleny Matuszewskiej, która urodziła i wychowała się w drewnianym domu w małej wsi na polskim Spiszu, skąd na długo wyjechała do miasta “za muzyką”. ‘Helo, Helo, Helenko, jako ci się pasie ‘. Helena Matuszewska - multiinstrumentalistka, kompozytorka, poetka, wolna dusza. Specjalizuje się w grze na smyczkowych instrumentach etnicznych. Od 10 lat związana ze środowiskiem muzyki etnicznej i folkowej. Tworzy muzykę do spektakli teatralnych, opowieści i słuchowisk. Fascynuje ją mieszanie i zderzanie różnych, pozornie odległych brzmieniowo, muzycznych światów, kultur i instrumentów. W swoich projektach (Mehehe, Same Suki, InFidelis, Naneli Lale) w niekonwencjonalny sposób wykorzystuje takie instrumenty jak suka biłgorajska, złóbcoki, chordofon płocki, rebab turecki czy kashgarski rawap. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie skrzypiec. Jest laureatką nagród na festiwalach muzyki etnicznej w Polsce oraz stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Uwielbia improwizować w każdym aspekcie życia. Komponuje, śpiewa, pisze wiersze i teksty piosenek, plecie biżuterię, masuje, spaceruje po lasach i łąkach, zbiera zioła, szyszki i kwiaty. Pochodzi z małej wioski na szczycie góry na Spiszu, gdzie mieszka i tworzy.

SKŁAD: Helena Matuszewska – złóbcoki d‘amore, suka biłgorajska, Marta Piórkowska – viola d‘amore, złóbcoki, Paweł Zalewski – viola da gamba,

Section08
Section012
Section013
Section018
Kontakt

Festiwal Folkowy Polskiego Radia NOWA TRADYCJA

Radiowe Centrum Kultury Ludowej
al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa

tel. 22 64 55 301
nowatradycja@polskieradio.pl

Patroni medialni

Section019
Section024
Section025